Her er Mercedes-Benz’ elektriske fremtid. Eller en del af den. For det tyske mærker løfter nu sløret for den markante elbil-udvikling, der har været i gang i længere tid hos Daimler.
Billedet herover viser den overraskende og massive fokusering på store elbiler. Bag kamuflagen gemmer sig (fra venstre) EQS, EQE SUV og EQE. De er alle bygget på en nyudviklet platform til store, rent elektriske biler kaldet EVA.
Se mere: Limousiner bliver elektriske
EQ-navnet fortæller, at det er en elbil, men de tre svarer i princippet til S-klasse, GLE og E-klasse. En fjerde stor elbil bliver også bekræftet, EQS SUV, som er pendant til GLS.
Op til 700 km
EQS, som får en rækkevidde på op til 700 km, kommer i 2021. De øvrige tre følger formentlig efter inden for et par år.
Lige om hjørnet – i 2021 - venter EQA og EQB. Det er elektriske udgaver af GLA og GLB, og de er begge baseret på den eksisterende ’multi-energi platform’, som også ligger til grund for A-klasse-familien.
Se mere: Volvo får super-elbil med kinesisk hjælp
Men også her sker der radikalt nyt. En ny platform til kompakte elbiler, kaldet MMA, er under udvikling, men vil først være klar i 2025. Her hedder det ’el først’. Det indebærer, at byggestenene også kan bruges til elektrificerede modeller, som stadig har en forbrændingsmotor.
Den kraftige fokusering på helt og halvelektriske modeller betyder, at der vil ske et kraftigt fald i biler med ’traditionelle’ benzin- og diesel-varianter i 2030 vil være faldet med 70 pct. Men der er også et righoldigt udvalg at tage af.