Her kommer Mercedes’ elfremtid buldrende

Tre nye elbiler i 2021 og yderligere tre kort efter - flere af dem bygget på en helt ny platform til kun elektriske biler. Det er en vigtig del af Mercedes-Benz’ markante kursdrejning mod elbiler. Om ti år vil antal modeller med benzin/diesel være dykket med 70 pct.

Tre af Mercedes-Benz kommende luksuselbiler: EQS, EQE SUV og EQE.
Nyt om biler

Her er Mercedes-Benz’ elektriske fremtid. Eller en del af den. For det tyske mærker løfter nu sløret for den markante elbil-udvikling, der har været i gang i længere tid hos Daimler.

Billedet herover viser den overraskende og massive fokusering på store elbiler. Bag kamuflagen gemmer sig (fra venstre) EQS, EQE SUV og EQE. De er alle bygget på en nyudviklet platform til store, rent elektriske biler kaldet EVA.

Se mere: Limousiner bliver elektriske

Tre af de fire annoncerede elbiler i den helt dyre afdeling: EQE SUV, EQS og EQE.
Tre af de fire annoncerede elbiler i den helt dyre afdeling: EQE SUV, EQS og EQE. Desuden er en helt stor EQS SUV under udvikling.

EQ-navnet fortæller, at det er en elbil, men de tre svarer i princippet til S-klasse, GLE og E-klasse. En fjerde stor elbil bliver også bekræftet, EQS SUV, som er pendant til GLS.

Op til 700 km

EQS, som får en rækkevidde på op til 700 km, kommer i 2021. De øvrige tre følger formentlig efter inden for et par år.

Lige om hjørnet – i 2021 - venter EQA og EQB. Det er elektriske udgaver af GLA og GLB, og de er begge baseret på den eksisterende ’multi-energi platform’, som også ligger til grund for A-klasse-familien.

Se mere: Volvo får super-elbil med kinesisk hjælp

EQS kommer først. Den er klar i 2021 med løfter om en officiel rækkevidde på 700 km.
EQS kommer først. Den er klar i 2021 med løfter om en officiel rækkevidde på 700 km. Selv om den er en elektrisk søsterbil til S-klassen, er de to limousiner bygget på helt forskellige platforme. 

Men også her sker der radikalt nyt. En ny platform til kompakte elbiler, kaldet MMA, er under udvikling, men vil først være klar i 2025. Her hedder det ’el først’. Det indebærer, at byggestenene også kan bruges til elektrificerede modeller, som stadig har en forbrændingsmotor.

Den kraftige fokusering på helt og halvelektriske modeller betyder, at der vil ske et kraftigt fald i biler med ’traditionelle’ benzin- og diesel-varianter i 2030 vil være faldet med 70 pct. Men der er også et righoldigt udvalg at tage af.

Sådan vil Mercedes-Benz opbygge sin elektriske fremtid.
Sådan vil Mercedes-Benz opbygge sin elektriske fremtid.  De sker med den rene elbil-platform EAV til de helt store biler og den 'elektriske først' MMA. Sidstnævnte kan altså også bruges til benzin- og pluginhybrid-udgaver af den næste A- og C-klasse-familie.

 FDM-tema: hverdagen med elbil