Fiat relancerer Tipo med mere sikkerhed

Med et nyt udvendigt design, nye motorer og mere sikkerhedsudstyr vil Fiat forsøge at puste nyt liv i den ellers halv-glemte Tipo-model. Også Fiat Panda får en lettere opdatering.

Fiat Tipo kommer nu i en opdateret udgave med en ny front, hvor det gamle Fiat-logo er erstattet af fire enorme bogstaver: FIAT. Tipo kommer både som femdørs hatchback og som stationcar foruden en særlig Cross-udgave.
Nyt om biler

Det er ikke meget, vi har set og hørt til Fiat i længere tid. Modelprogrammet har ikke rigtig været opdateret, bortset fra den elektriske 500, og sikkerheden har ved flere lejligheder fået hård kritik.

Det vil Fiat nu gøre noget ved, og både Tipo og Panda har derfor fået en større opdatering med nye motorer, mere udstyr og ikke mindst mere sikkerhedsudstyr.

Tipo, som med blot 97 solgte eksemplarer i år indtager en 25. plads i den lille mellemklasse, har fået ny front. Det hidtidige røde Fiat-logo er erstattet af et stort FIAT-emblem i stil med det, Fiat nyligt har lanceret på den elektriske 500. Forlygterne er samtidig ændret en smule, og det er nu blevet muligt at bestille bilen med LED-lygter både for og bag.

Hidtil har Tipo ikke været noget hit herhjemme, men det skal en ny og opdateret udgave søge at ændre. Særligt denne stationcarudgave kan blive vigtig på det danske marked.
Hidtil har Tipo ikke været noget hit herhjemme, men det skal en ny og opdateret udgave søge at ændre. Særligt denne stationcarudgave kan blive vigtig på det danske marked.

Indeni har instrumenthuset fået en større skærm til informationer om kørslen, og der er mulighed for at tilkøbe en stor 10,25 tommer skærm i midten, som bl.a. har mulighed for trådløs opkobling til Apple Carplay og Android Auto.

Mere sikkerhedsudstyr

Mere vigtigt er dog, at også sikkerheden synes at være blevet forbedret i forbindelse med dette facelift. Fiat nævner selv muligheden for at bestille bilen med skiltegenkendelse, adaptiv fartpilot, vognbaneassistent med aktiv styring, opdateret fuldautomatisk nødbremse, som også ser forgængere og cyklister, blindvinkelalarm og træthedsovervågning.

Se mere: Fransk-italiensk forlovelse skaber ny bilkæmpe

Hvad der er standard, og hvad der bliver ekstraudstyr, er endnu ikke klart. De nye modeller kommer først til Danmark efter årsskiftet, og her har nye bilafgifter givetvis forsinket den beslutning.

Tipo kommer i en særlig Cross-udgave, hvor skærmkanter i plast, større tagrælinger og en let ændret front skal give et mere råt udseende. Teknikken er uændret.
Tipo kommer i en særlig Cross-udgave, hvor skærmkanter i plast, større tagrælinger og en let ændret front skal give et mere råt udseende. Teknikken er uændret.

Tre versioner på vej

Både femdørs hatchback og stationcar fås i en grundudgave og i en sportsversion. Derudover kommer en særlig Cross-udgave, hvor det udvendige er gjort mere rustikt ved brug af plast-skærmkanter, en let forhøjet undervogn samt særlige kofangere og en mere rå tagræling.

Motorprogrammet omfatter ikke egentlige elektrificerede versioner, men en trecylindret 1.0-motor med indbygget mildhybrid-system og en ydelse på 100 hk bliver den mest sparsommelige version. Derudover fås bilen med en 1.6-dieselmotor med 130 hk.

Se Motors biltest

Fornyelsen af Fiat Panda er mindre tydelig end ved Tipo, men også her har 2021-modelåret kastet forbedringer af sig.
Fornyelsen af Fiat Panda er mindre tydelig end ved Tipo, men også her har 2021-modelåret kastet forbedringer af sig. Tre versioner findes. Fra venstre: standard-udgaven, Cross og Sport.

Fornyet Panda

Også mikrobilen Panda kommer i en let faceliftet udgave med ny teknik, nye farver og et let ændret udvendigt design.

Her er det en trecylindret, 1.0 mildhybrid-benzinmotor med 70 hk, der bliver eneste motorvalg. Grundudgaven hedder blot ’Panda’, og er kun udstyret med fire siddepladser, mens næste udstyrsniveau ’City Life’ får plads til fem.

Se mere: Fiat tager lille skridt med el - meget lille

Den nye udgave af Panda kommer derudover i en sportslig udgave med en let ændret front og større hjul. Indvendigt får den udgave som standard en syv tommer trykskærm med Apple Carplay og Android Auto.

Derudover kommer der også en mere grov udgave i form af City Cross. Hvorvidt sikkerhedsudstyret i Fiat Panda er opdateret melder fabrikken endnu ikke noget om.

De fornyede Tipo og Panda vil kunne opleves i Danmark fra begyndelsen af det nye år, men priserne kendes ikke.