Tavshed har hersket fra Torino, når det gælder elektrificering af bilflåden. Fiat har ingen elbiler eller hybrider og har heller ikke talt meget om, at der ville komme noget.
Fiat tager første skridt med den elektriske fremtid ved at lancere 500 og Panda med mildhybrid-motor.
Nu sker der lidt. Fiat tager første skridt med den elektriske fremtid ved at lancere 500 og Panda med mildhybrid-motor.
Til formålet er der udviklet en helt ny, trecylindret benzinmotor på 1,0 liter. Den yder i første version 70 hk, stort set det samme som den veltjente 1.2 firecylindrede (69 hk), som den skal erstatte.
Drejningsmomentet er på papiret noget dårligere, 92 med hidtil 102 newtonmeter. Muligvis kan den lille elmotor hjælpe lidt på den front.
Se hvornår de nye biler kommer
Fem hk fra elmotoren
Den nye motor er kombineret med en bæltedrevet starter-generator, som yder 3,6 kW (5 hk). Den bruges til at opsamle bremseenergi og give benzinmotoren et lille boost under acceleration.
Som andre mildhybrider kan elmotoren ikke drive bilen, men i Fiats tilfælde gør den dog muligt, at benzinmotoren kan stoppe, når bilen ruller og hastigheden kommer under 30 km/t. Det kræver, at føreren sætter bilen i frigear.
Energien gemmes i et 12 volt litium-ion-batteri.
Se mere: Et italiensk ikon fylder 60
Ukendt benzinøkonomi
Hvad den nye teknik helt konkret betyder for benzinøkonomien, siger Fiat ikke noget om, selv om bilerne næsten er klar til lancering.
Fiat 500 mildhybrid er klar i Danmark omkring marts, mens Panda med samme teknik følger efter et par måneder senere.
Senere i år kommer en helt ny 500, tilsyneladende udelukkende som ren elbil. Den nuværende 500 fortsætter som benzin og hybridbil.