Fiat tager lille skridt mod el – meget lille

For første gang sætter Fiat strøm til nogle af sine modeller. Det sker med mildhybrid-udgaver af 500 og Panda, som får helt ny motor. Brændstoføkonomien får vi ikke at vide.

Fiat Panda og 500 er på vej som mildhybrider.
Nyt om biler

Tavshed har hersket fra Torino, når det gælder elektrificering af bilflåden. Fiat har ingen elbiler eller hybrider og har heller ikke talt meget om, at der ville komme noget.

Fiat tager første skridt med den elektriske fremtid ved at lancere 500 og Panda med mildhybrid-motor.

Nu sker der lidt. Fiat tager første skridt med den elektriske fremtid ved at lancere 500 og Panda med mildhybrid-motor.

Til formålet er der udviklet en helt ny, trecylindret benzinmotor på 1,0 liter. Den yder i første version 70 hk, stort set det samme som den veltjente 1.2 firecylindrede (69 hk), som den skal erstatte.

Første skridt mod elektrificering hos Fiat er mildhybrid-udgaver af 500 og Panda.
Første skridt mod elektrificering hos Fiat er mildhybrid-udgaver af 500 og Panda. Foto: Fiat

Drejningsmomentet er på papiret noget dårligere, 92 med hidtil 102 newtonmeter. Muligvis kan den lille elmotor hjælpe lidt på den front.

Se hvornår de nye biler kommer

Fem hk fra elmotoren

Den nye trecylindrede Fiat-motor.
Den nye trecylindrede Fiat-motor. Den vejer 77 kg - ikke meget for en forbrændingsmotor. Der er to ventiler pr. cylinder. 

Den nye motor er kombineret med en bæltedrevet starter-generator, som yder 3,6 kW (5 hk). Den bruges til at opsamle bremseenergi og give benzinmotoren et lille boost under acceleration.

Hybrid? Se FDMs guide

Som andre mildhybrider kan elmotoren ikke drive bilen, men i Fiats tilfælde gør den dog muligt, at benzinmotoren kan stoppe, når bilen ruller og hastigheden kommer under 30 km/t. Det kræver, at føreren sætter bilen i frigear.

Energien gemmes i et 12 volt litium-ion-batteri.

Se mere: Et italiensk ikon fylder 60

Et tydeligt 'Hybrid'-skiltet sidder bag på bilerne.
Et stort og tydeligt 'Hybrid'-skiltet sidder bag på bilerne - selv om der trods alt kun er tale om en ret enkel og billig teknik uden megen direkte virkning for bilisten.

Ukendt benzinøkonomi

Hvad den nye teknik helt konkret betyder for benzinøkonomien, siger Fiat ikke noget om, selv om bilerne næsten er klar til lancering.

Fiat 500 mildhybrid er klar i Danmark omkring marts, mens Panda med samme teknik følger efter et par måneder senere.

Senere i år kommer en helt ny 500, tilsyneladende udelukkende som ren elbil. Den nuværende 500 fortsætter som benzin og hybridbil.

Se mere: Fransk-italiensk forlovelse skaber ny bilkæmpe