Nye muligheder: Lyset bliver digitalt

Audi er klar med en helt ny generation af forlygter til bilerne, hvor lysets form og funktion løbende styres af en computer. Med en ny type diodelys bliver bilerne i stand til at kommunikere med omgivelserne.

OLED-teknologien kan benyttes til alle bilens lygter. Her er det kørelyset på den nye Audi A3, der er opbygget med OLED-dioder, der kan ændre form udstyrsvariant,
Nyt om biler

Bilernes lygter udvikler sig med lysets hast - eller i hvert fald hurtigt og markant.

Halogenlygter og xenonlygter er ved at blive erstattet af LED-lygter på alle nye biler, men nu er en endnu nyere teknologi kommet på banen kaldet OLED.

Kan tegne på vejen

OLED-lygter har ekstremt mange lysdioder, og derved er det muligt at skabe en lyskegle med så fin opløsning, at man kan bruge forlygterne til at skrive tekster, vise symboler eller sågar vise en lille film foran bilen.

Med den nye OLED-teknologi er der kommet så mange lyskilder på bilen, at bilen kan skrive tekster og symboler foran bilen.
Med den nye OLED-teknologi er der kommet så mange lyskilder på bilen, at bilen kan skrive tekster og symboler foran bilen.

Lygteudviklingen hos Audi

1994  2. generation xenonforlygter (A8)

2003 Adaptivt lys med dynamisk lyslængderegulering (A8)

2004 LED-kørelys (A8 W12)

2007 ”Perler på snor”-kørelys (A4)

2008 Fuld LED-forlygter (R8)

2010 LED-forlygter med adaptivt lys (A8)

2011 Visuelt homogene LED-baglygter (A6)

2012 Dynamisk blinklys (R8)

2013 Matrix-lygter med adaptivt fjernlys (A8)

2014 Laserlys som ekstra fjernlys (R8 LMX)

2015 Lysteknologicenter med 120 m lang lystunnel

2016 OLED-baglygter (TT RS)

2017 HD Matrix-lygter inklusive laserlys (A8)

2019 Digitale Matrix-forlygter (e-tron)

2020 Digitale kørelyssignaturer (A3)

2020 Digital OLED-teknologi (Q5)

Noget af det er selvfølgelig en smule pjat, som f.eks. bilens evne til at sige hej til ejeren, når han/hun nærmer sig bilen. Men andre funktioner kan have en sikkerhedsmæssig værdi, så bilen f.eks. kan skrive en advarsel på vejen, så cyklister kan se, at man drejer til højre.

På samme måde kan forlygterne markere præcis, hvor man kører på en motorvej, så andre bilister kan se, at ens spor er ’optaget’. Det kan modvirke sammenstød.

Nyttige til førerløse biler

Flere bilproducenter forventer også at få nytte af den nye lygteteknik til hele selvkørende biler. På den måde kan bilen fortælle sine hensigter til især fodgængere og cyklister. 

I øjeblikket er det begrænset, hvor meget af denne teknik, der er tilladt ifølge internationale regler for belysning på biler.

Se mere: Lange udsigter til selvkørende biler

Baglygterne bliver intelligente

Det er ikke kun forlygterne, der får glæde af den nye teknologi. Også bag på bilen bliver den nye OLED-teknik anvendt. En af de første almindelige biler med denne nye teknik er Audi Q5.

Se mere: Fornyet Audi løfter lyset

Her kan baglygterne indstilles til at lyse i forskellige mønstre, så ejeren af bilen kan vælge det udtryk, der bedst passer til ens smag. Audi kalder det for en ny måde at personalisere bilen på.

De digitale baglygter kan dog også bruges aktivt til at advare bagfrakommende, hvis bilen registrerer fare for at den bagfrakommende bil ikke kan nå at standse. Derved kan systemet mindske antallet af bagendekollisioner.

Følg Motor på Instagram

Baglygterne på den nye Audi Q5 er bygget af OLED-paneler, og her kan man variere udtrykket alt efter ønske. På den måde kan selv baglygterne være med til at gøre bilen mere personlig.
Baglygterne på den nye Audi Q5 er bygget af OLED-paneler, og her kan man variere udtrykket efter ønske. På den måde kan selv baglygterne være med til at gøre bilen mere personlig.

Sådan virker det

Den nye OLED-teknik baserer sig på det, man kalder organiske lysgivende dioder. De adskiller sig fra de traditionelle LED-lygter ved, at lyskilden er placeret som en blot én mm tynd film, der er anbragt på fleksible materialer, der tillader, at man kan formgive lygterne på en ny måde.

Samtidig er antallet af dioder mangedoblet fra f.eks. 48 dioder på en nuværende matrix-LED forlygte til 1,3 mio. bittesmå lyskilder. De skal styres præcist, for at man kan få det rette lys frembragt, og derfor er den nye lysteknik blevet digitaliseret, så de mange lyskilder kan styres af en kraftig computer.

De nye OLED-lygter er opbygget af en kun én mm tynd film, der består af en masse små trekanter, der kan tændes og slukkes, så de tilsammen danner forskellige symboler.
De nye OLED-lygter er opbygget af en kun én mm tynd film, der består af en masse små trekanter, der kan tændes og slukkes, så de tilsammen danner forskellige symboler. 

De nye baglygter, som typisk tilbydes som ekstraudstyr, er ifølge Motors oplysninger designet til at kunne holde i hele bilens levetid.