Fornyet Audi løfter lyset

Audi Q5 får til efteråret et større facelift. Det indebærer bl.a. - som første bil - særlige OLED-baglygter. Det giver mulighed for nye, smarte lyssignaturer. Den fornyede Q5 kommer snart også som ’coupé’ i form af en Sportback-udgave.

Audi Q5 har fået et forholdsvis tydeligt facelift.
Nyt om biler

Audis mellemstore SUV er blevet tre et halvt år gammel, og det er blevet tid til en opdatering.

Det sker med en – for Audi – usædvanlig tydelig visuel fornyelse. Både front, bagparti og profilen er synlig anderledes end forgængeren. Fortil gælder det bl.a. ændret grill, luftindtag og den øverste del af lygterne, mens ændrede dørtrin giver i profil oplevelsen af øget frihøjde.

Bagtil findes den største tekniske fornyelse i form af digitale OLED-lygter, som bliver ekstraudstyr. Det er en særlig type af lysdioder, som bl.a. kendes fra nogle nye tv-skærme. OLED, som har et organisk lag yderst, er som udgangspunkt bøjeligt og giver nye muligheder i lysdesign.

Den fornyede Q5 fås som ekstraudstyr digitale OLEd-lygter.
Den fornyede Q5 fås som ekstraudstyr digitale OLEd-lygter.

Fire baglygte-designs

Audi benytter teknologien til at skabe fire typer lyssignatur, som kunden til dels selv kan vælge. Den ene udløses automatisk, hvis nogen eller noget kommer bagenden af Q5’en nærmere end to meter. Så hedder lyssignaturen ’fuldt blus.'

Q5 bliver ifølge Audi verdens første bil med den type OLED-lygter. Audi viste for første gang OLED-lygter på en konceptbil i 2015, og A8 fik dem i 2017. Det nye på Q5 er åbenbart, at de er digitale – som bl.a. inkluderer muligheden for varierende udseende.

Ejeren af Q5 kan bl.a. vælge tre lysdesigns på baglygterne. Dertil er der et 'fuldt blus' advarselslys.
Ejeren af Q5 kan forskellige lysdesigns på baglygterne. Dertil er der et 'fuldt blus' advarselslys.

Andre nyheder er, at den gamle dreje-/trykke-knap til infotainmentsystemet er erstattet af en trykfølsom plade.

Selve infotainmentsystemet er også nyt – en tredje generation, som har ti gange så stor computerkraft som den forrige. Instrumenthuset kan være digitalt, men kun i topudgaver, mens trykskærmen i midten som standard er på 10 tommer. Headup-display fås som tilvalg.

Se mere: Audi TT gasser op

Førerpladsen er fornyet. Blandt andet er MMI-dreje-/skubbe-knappen forsvundet.
Førerpladsen er fornyet. Blandt andet er MMI-dreje-/skubbe-knappen forsvundet.

 

Ny dieselmotor

Første og tilsyneladende vigtigste variant i Europa bliver 40 TDI, som har en fornyet og lettere 2.0-dieselmotor med 204 hk og en brændstoføkonomi på 18,9 km/l. Bilen har endda firehjulstræk og automatgear. Med til at give den gode brændstoføkonomi er indførelsen af et 12 volt mildhybridsystem.

Denne model, som kommer som den første i begyndelsen af efteråret, koster 660.000 kr. med ’Prestige’-udstyr. Audi har ikke andre priser klar.

Se mere: Audi A8 - mester i teknik

Grill'en er justeret, og den øverste del af lygterne - kørelyset - er ny.
Grill'en er justeret, og den øverste del af lygterne - kørelyset - er ny. Farven her blandt to nye, kaldet district green.

 

Mere standardudstyr

Men det vides, at niveauet af standardudstyr er hævet – ret velvalgt, da Audi i en del tilfælde har været noget nærig med det. Det omfatter nu adaptiv fartpilot, aktive vognbaneassistent, parkeringshjælp, fjernlysassistent, trezonet klimaanlæg, sportsæder, varme i forsæderne(!), justerbar lændestøtte, automatisk nedblændeligt bakspejl, DAB+ radio og elbagklap. I Danmark vil der være to designlinjer – Prestige og S-line.

De øvrige modeller kommer senere på efteråret.

Se mere: Audi dropper sin selvkørende bil

Audi Q5 kommer inden længe som Sportback med skråt bagparti.
Audi Q5 kommer inden længe som Sportback med skråt bagparti. Foto: Automedia

Plugin-hybriden, der ellers blev lanceret for ganske nylig, får også inden længe et facelift. Det sker i løbet af 2021, formentlig første halvår.

Audi undlader at vise den nye Sportback-version samtidig med den faceliftede Q5. Men en sådan 'coupé'-version er på vej, viser Motors spionbillede. Sportback'en skal tage kampen op med Mercedes-Benz GLC Coupé og BMW X4.

Q5 til Europa fremstilles som hidtil i Mexico.

Bliv medlem og få Motor