Audis mellemstore SUV er blevet tre et halvt år gammel, og det er blevet tid til en opdatering.
Det sker med en – for Audi – usædvanlig tydelig visuel fornyelse. Både front, bagparti og profilen er synlig anderledes end forgængeren. Fortil gælder det bl.a. ændret grill, luftindtag og den øverste del af lygterne, mens ændrede dørtrin giver i profil oplevelsen af øget frihøjde.
Bagtil findes den største tekniske fornyelse i form af digitale OLED-lygter, som bliver ekstraudstyr. Det er en særlig type af lysdioder, som bl.a. kendes fra nogle nye tv-skærme. OLED, som har et organisk lag yderst, er som udgangspunkt bøjeligt og giver nye muligheder i lysdesign.
Fire baglygte-designs
Audi benytter teknologien til at skabe fire typer lyssignatur, som kunden til dels selv kan vælge. Den ene udløses automatisk, hvis nogen eller noget kommer bagenden af Q5’en nærmere end to meter. Så hedder lyssignaturen ’fuldt blus.'
Q5 bliver ifølge Audi verdens første bil med den type OLED-lygter. Audi viste for første gang OLED-lygter på en konceptbil i 2015, og A8 fik dem i 2017. Det nye på Q5 er åbenbart, at de er digitale – som bl.a. inkluderer muligheden for varierende udseende.
Andre nyheder er, at den gamle dreje-/trykke-knap til infotainmentsystemet er erstattet af en trykfølsom plade.
Selve infotainmentsystemet er også nyt – en tredje generation, som har ti gange så stor computerkraft som den forrige. Instrumenthuset kan være digitalt, men kun i topudgaver, mens trykskærmen i midten som standard er på 10 tommer. Headup-display fås som tilvalg.
Ny dieselmotor
Første og tilsyneladende vigtigste variant i Europa bliver 40 TDI, som har en fornyet og lettere 2.0-dieselmotor med 204 hk og en brændstoføkonomi på 18,9 km/l. Bilen har endda firehjulstræk og automatgear. Med til at give den gode brændstoføkonomi er indførelsen af et 12 volt mildhybridsystem.
Denne model, som kommer som den første i begyndelsen af efteråret, koster 660.000 kr. med ’Prestige’-udstyr. Audi har ikke andre priser klar.
Se mere: Audi A8 - mester i teknik
Mere standardudstyr
Men det vides, at niveauet af standardudstyr er hævet – ret velvalgt, da Audi i en del tilfælde har været noget nærig med det. Det omfatter nu adaptiv fartpilot, aktive vognbaneassistent, parkeringshjælp, fjernlysassistent, trezonet klimaanlæg, sportsæder, varme i forsæderne(!), justerbar lændestøtte, automatisk nedblændeligt bakspejl, DAB+ radio og elbagklap. I Danmark vil der være to designlinjer – Prestige og S-line.
De øvrige modeller kommer senere på efteråret.
Se mere: Audi dropper sin selvkørende bil
Plugin-hybriden, der ellers blev lanceret for ganske nylig, får også inden længe et facelift. Det sker i løbet af 2021, formentlig første halvår.
Audi undlader at vise den nye Sportback-version samtidig med den faceliftede Q5. Men en sådan 'coupé'-version er på vej, viser Motors spionbillede. Sportback'en skal tage kampen op med Mercedes-Benz GLC Coupé og BMW X4.
Q5 til Europa fremstilles som hidtil i Mexico.