For 25 år siden indeholdt Kias logo tre rygende skorstene som symbol på en industri, der havde fuld gang i kedlerne. De tre skorstene er for længst pillet ud af fortællingen, og nu begynder endnu et kapitel, idet bilproducenten nu skifter navn fra Kia Motors til kort og godt: KIA.
I forbindelse med navneskiftet kunne Kias øverste chef, Ho Sung Song, samtidig løfte sløret for en strategi, hvor Kia fremover vil satse hårdere på at blive leverandør af mobilitetsløsninger i stedet for som nu primært at levere køretøjer.
Samtidig omstiller Kia sig til at bruge flere genanvendelige materialer, mere vedvarende energi og mere bæredygtig produktion. Kias første dedikerede elbil og nye designfilosofi vil også snart blive afsløret.
Se mere: BMW får nyt logo - men kun halvhjertet
Syv elbiler på vej
I begyndelsen af året vil Kia præsentere sin første elbil, der fra begyndelsen udelukkende er bygget som elbil. Den er bygget på en ny elbilplatform, som skal udgøre skelettet i Hyundai-Kia-koncernens fremtidige elbiler.
Inden 2027 vil Kia lancere de første syv af ni elbiler. I den forbindelse ændres navnene for de kommende modeller til noget så simpelt som EV1, EV2 og så videre. EV er den gængse, internationale forkortelse for elbil (electric vehicle).
Når EV1 vises i løbet af foråret, vil det være første bil med det nye logo. Herefter vil øvrige modeller blive udstyret med det nye logo i forbindelse med facelift og lignende.
Vil sælge mobilitet
I lighed med flere andre bilproducenter vil Kia nu også gå efter at sælge mobilitetsløsninger, der er mere end blot at sælge en bil.
På varevognsområdet vil Kia udvikle særlige køretøjer i samarbejde med kunderne, så man f.eks. bedre kan levere biler til de nye behov som øget brug af hjemmelevering af dagligvarer har skabt under pandemien, og som Kia forventer vil fortsætte.
Se mere: Nissan skifter til logo med lys
Kia signalerer, at man bryder ud af sin traditionelle produktionsdrevne forretningsmodel ved at have annonceret et nyt firmanavn. Ved at fjerne 'Motors' fra sit navn (tidligere Kia Motors Corporation) vil Kia udvide sig til nye forretningsområder ved at skabe innovative mobilitetsprodukter og -tjenester.
Topchef Ho Sung Song siger:
- Hos Kia mener vi, at transport, mobilitet og bevægelse repræsenterer en menneskeret. Vores vision er at skabe bæredygtige mobilitetsløsninger til forbrugere, brancher og samfund globalt. I dag begynder vi at omsætte denne vision til handling med lanceringen af vores nye brand-purpose og strategi for fremtiden.