Nu også det: Nissan skifter til logo med lys

Endnu et bilmærke ændrer symbol. Nissan får som VW, BMW og Toyota et ’fladt’ logo. Men Nissan skifter ikke kun logoet på brevpapiret, det nye design kommer også på bilerne. Endda med lys i.

Nissans nye logo, som det ser ud på elbilen Ariya.
Nyt om biler

Det er åbenbart tiden til nye logoer blandt bilmærker. Og der er enighed om, at det for tiden er smart at gøre logoet fladt – altså at ændre det fra et 3D-agtigtigt udtryk til todimensionelt.

Det gjorde VW i 2019, og her i 2020 er BMW og Toyota fulgt efter. Og nu viser også Nissan et ’fladt logo’.

Nissan argumenterer, som de øvrige, at i en digital tid gør todimensionelt design sig bedst.

Se mere: Toyota skifter til flad stil

Har taget tre år

- Den digitale verden er basis for det fysiske udtryk, siger Nissan, der har brugt tre år på processen med nyt logo.

Nissans gamle og nye logo. Det er slut med den meget tredimensionelle stil, som var moderne for 10-20 år siden.
Nissans gamle og nye logo. Det er slut med den meget tredimensionelle stil, som var moderne for 10-20 år siden. Det nye logo her er til brug digitalt og på papir, men er også tæt på logoet på bilerne.

’Spinkel, let og fleksibel,’ var kodeordene for designteamet, som endte med det meget enkle, ferske logo til mærkets kommunikation. Firmanavnet forbliver i midten af logoet, som nu findes i to ret forskellige udgaver.

Elbiler får lysende logo

I modsætning til BMW og Toyota ændrer Nissan nemlig også logoet på sine biler. Særligt på de elektriske, for elbilerne får oplyst logo.

Se mere: BMW får nyt logo - men kun halvhjertet

Det skabte en teknisk udfordring med bl.a. tykkelsen på logoet, hvor lyset skulle kunne ses samtidig med, at regler for biler over hele verden skulle opfyldes.

Og så skulle logoet skulle også have et stærkt udtryk, når der ikke var lys i.

Se mere: VW bliver flad

Det lysende logo på fronten af Nissan Ariya.
Det lysende logo på fronten af Nissan Ariya. Det virker stadig 3D-agtigt.

Nissans elbiler – i første omgang Ariya – får den lysende udgave, der er oplyst af 20 LED pærer. Det bliver et visuelt billede på, at Nissan kører en elektrisk fremtid i møde, siger mærket.

Flere modeller vil få det nye logo i løbet af de næste år. Det gælder også flere, helt nye elbiler.

Det nye logo vil foruden på bilerne snart dukke op i alle medier, lige fra brevhoveder og forhandlerskilte til sociale medier og digital annoncering. Der findes fire udformninger – foruden en ’levende’ udgave til særlige digitale programmer og videoer, hvor det skifter og pulserer.

Se mere: Ariya: Nissan tager elektrisk kæmpeskridt