Volkswagen taber verdenstronen til ærkerival

Pandemien har ramt verdens bilkoncerner meget forskelligt, og det har flyttet kraftigt rundt på rækkefølgen blandt giganterne. Se, hvem der nu er størst i verden.

Verdens tre største bilgrupper.
Nyt om biler

Verdens største bilkoncern er ikke længere Volkswagen, men rivalen fra Japan, Toyota. Sådan ser det ud, efter at salgstallene for 2020 er ved et blive gjort op. Toyota har ikke skubbet Volkswagen væk ved at vokse, tværtimod, men Toyota er gået mindre tilbage end den tyske koncern.

Førstepladsen er ikke noget, Toyota slår på tromme for og - i hvert fald udadtil - betragter som vigtigt. Den japanske producent har for længst skiftet sit fokus fra vækst til at opnå så høj kundetilfredshed som muligt. Det kom især, efter at Toyota rendte ind i kvalitetsproblemer og havde nogle enorme tilbagekaldelses-aktioner på verdensplan.

9,5 mod 9,3 mio. biler   

Toyotas salg i pandemi-året gled 11 procent nedad, mens Volkswagen måtte indkassere en nedgang på 15 procent. Det efterlader Toyota med et globalt salg på 9,53 mio. biler i 2020, mens Volkswagen afsatte 9,31 mio. køretøjer.

Verdens 10 største bilkoncerner 2020

Nr.

       Koncern

Biler 2020

1

        Toyota

9,5

2

        Volkswagen

9,3

3

        Renault-Nissan-Mitsubishi

7,8

4

        General Motors

6,3

5

        Hyundai Motor

6,0

6

        Stellantis

5,9

7

        Ford

5,0

8

        Honda

4,8

9

        BMW

2,5

10

        Daimler

2,5

Tallene for adskillige af koncernerne er ikke endelige

Toyota Motor Corp., som omfatter mærkerne Toyota, Lexus, Daihatsu og Hino, var også i en periode frem til 2016 verdens største. Før da var General Motors nr. et gennem flere årtier.

Se mere: Toyota skifter til flad stil

Nr. tre i verden er alliancen mellem Renault, Nissan og Mitsubishi. Et officielt salgstal for kalenderåret 2020 er ikke kommet endnu, men det bliver til omkring 7,8 mio. biler.

Ny spiller: Stellantis

Den nye gigant i bilernes verden, Stellantis, ser ud til kun at blive nr. seks i verden i 2020, lige efter Hyundai-Kia. Salgstallene for 2019 ville have gjort Stellantis til fjerdestørst. Også her har forskellige nedgange under pandemien haft en afgørende rolle.

Stellantis blev officielt dannet i januar 2021 ved en fusion mellem PSA (Peugeot, Citroën m.fl.) og FCA (Fiat, Chrysler, Alfa Romeo, Jeep m.fl.)

Se mere: VW bliver flad

På en næsten delt 9.-plads finder vi rivalerne fra Sydtyskland, Daimler og BMW, lige foran selvstændige Suzuki.

Bliv medlem og få Motor

To kinesere på vej op

På plads 12 ligger nu SAIC, den kinesiske gigant, som bl.a. bygger biler for Volkswagen og General Motors. Men alene SAIC’s egne mærker blev solgt i 2,1 mio. eksemplarer. Koncernens samlede bilproduktion kom op på 5,6 mio. sidste år.

SAIC må omtrent dele 12.-pladsen med den kinesiske opkomling Zhejiang Geely. Denne privatejede koncern, som bl.a. omfatter Volvo Cars, Polestar, Lynk & Co. Lotus, solgte ligeledes 2,1 mio. biler i 2020.