Som den anden bilproducent inden for samme uge melder Ford, at mærket bliver helt elektrisk.
Om blot ni år er det helt slut med benzin og diesel i Fords personbiler i Europa. Dermed kommer det amerikanske mærke med en af de hidtil mest vidtgående meldinger om overgangen til el.
Jaguar proklamerede for nylig, at mærket vil være helt elektrisk fra 2025. Søstermærket Land Rover kører ad samme spor, men ikke helt så hurtigt og tager en mellemstation med plugin-hybrider.
Midt i 2026 vil alle Fords personbiler være enten rent elektriske eller plugin-hybrider, og i 2030 er kun elbilerne tilbage.
Se mere: Jaguar tager tigerspring: bliver helt elektrisk
Fords første elbil, den mexicansk byggede Mustang Mach-E, kommer til sommer, og bortset fra varianter af denne vil den næste Ford elbil formentlig først komme i 2023. Det sker med en ukendt mellemklassemodel baseret på Volkswagens elektriske MEB-arkitektur.
Se mere: VW og Ford deles om elbiler
Den bil skal bygges i Køln, Tyskland, hvor Ford nu investerer over seks mia. kr. i en ny fabrik kun til elbiler. Yderligere en europæisk fremstillet elbil ventes kort efter.
Også når det gælder varevogne, hvor Ford er en stor spiller, er der en ambitiøs plan om elektrificering. Her er målet, at to tredjedele af salget i 2030 vil være helt elektriske eller plugin-hybrider.
Ud over Ford og Jaguar Land Rover har også Volvo en ganske stram plan for helt eller delvist elektriske biler. Allerede i 2025 er forventningen, at halvdelen af Volvos globale salg vil være rent elektriske biler. Volvo har ikke sat en fast slutdato for benzinmotoren.
I USA har General Motors, landets største bilproducent erklæret, at man vil have 30 elbiler i 2025, og at det i 2035 er slut med benzindrevne modeller. Det er samme år, som offroad-mærket Land Rover sælger den sidste benzin- eller dieselbil.
Se alle nye elbiler i 2021 og 2022
Med de seneste meldinger fra bilproducenter – og der vil komme flere af den type – begynder politiske diskussioner om at forbyde nysalg af benzinbiler i 2030, 2035 eller 2040 at synes akademiske. Den teknologiske og kommercielle udrulning er accelereret voldsomt og er ved at overhale eventuel lovgivning.