Populær elbil skal have nyt batteri

Hyundai Kona over hele verden står tilsyneladende over for at skulle have udskiftet højspændingsbatteriet. Det kommer efter brand i 15 eksemplarer og en tilbagekaldelse, som åbenbart ikke har løst problemet. Råd: lad kun bilen op til 90 procent.

Hyundai Kona Electric skal formentlig have udskiftet eller repareret batteriet.
Nyt om biler

En kostbar, global udskiftning af højspændingsbatteriet i 76.000 eksemplarer af den eldrevne Hyundai Kona er forestående, skriver nyhedsbureauet Reuters med Hyundai Motor selv som kilde.

Aktionen til anslået 5,5 mia. kr. skyldes, at 15 eksemplarer af den populære elbil er brudt i brand, og at en serviceaktion i 2020 med software-opdatering tilsyneladende ikke har hjulpet. Af de mindst 15 brændte biler var en fra Finland og en fra Østrig.

Berørt er biler bygget fra 2018 til 2020 – nærmere termin er ikke oplyst. Heller ikke om det er alle biler fra perioden.

Den danske Hyundai-importør havde i første omgang ikke fået nogen meldinger om, hvorvidt danske biler er berørt, og hvad en udbedring i givet fald vil gå ud på, eller hvornår den kan begynde.

Lad kun til 90 procent

Indtil en udskiftning har fundet sted, anbefaler Hyundai, at ejerne af Kona Electric og Ioniq Electric højst lader bilen op til 90 procent.

Se mere: Facelift af Hyundai Kona

Det lader til, at hele batteriet eller i hvert fald cellerne/modulerne skal udskiftes. Det er uvist, om det bliver med celler fra den oprindelige leverandør, LG Chem, eller fra SK Innovation.

Bag kulisserne foregår der ifølge Reuters en hård kamp mellem Hyundai og LG Chem om, hvem der har skylden for den ydmygende fejl, og hvordan den enorme regning skal fordeles.

LG siger, at Hyundai har fejlfortolket LG's forslag til, hvordan softwaren til hurtigladning skulle fungere, og at det ikke er cellerne, der er noget galt med. Hyundai går ikke offentligt ind i den diskussion.

Læs Motors nyheder

2.000 i Danmark

Det er så vidt vides første gang, at en elbil fra en større producent på den måde må tilbagekaldes og have batteriet udskiftet. Ford har været igennem en lignende tung omgang med udskiftning af højspændingsbatteriet i plugin-hybriden Kuga.  

Se mere: Fejlen fundet på Ford Kuga - og den er dyr

Kona Electric var den tredje mest solgte elbil i Danmark i 2020, og der kører knap 2.000 på vejene. I Norge er der solgt omkring 10.000.  

Ud over Kona Electric er også et mindre antal Ioniq og Hyundai-busser berørt.