Elektrisk Kona går i udbrud

Den eldrevne Hyundai Kona får et facelift, der designmæssigt får den til at stikke endnu mere af fra de andre Kona-varianter. Batteriet er uændret, men instrumenthuset er digitalt.

Hyundai Kona i sit nye, 2020-antræk. Fronten er ny og mere vindglat.
Nyt om biler

Det er ikke så mange elbiler, der er nået til deres første facelift. Men nu er Hyundai Kona Electric kommet i den alder, selv om modellen endnu ikke har rundet tre år.

Facelitet er da heller ikke så omfattende. Det er mest en kosmetisk ansigtsløftning. Den rent elektriske del ser ud til at være helt uforandret med lige godt 300 km rækkevidde med det lille batteri og ca. 480 km med et store.

De er stadig koblet til en motor på hhv. 136 og 204 hk.

Bagpartiet er ændret, særligt i det nederste område. Og så gør det en stor forskel, at de store, sorte plastskærme ved hjulene er forsvundet.
Bagpartiet er ændret, særligt i det nederste område. Og så gør det en stor forskel, at de store, sorte plastskærme ved hjulene er forsvundet.

Men opdateringen er meget synlig. Forfra er fronten helt ny og endnu mere vindglat end den gamle - det virker som om Kona nu snobber opad mod Tesla. I hvert fald skiller Kona Electric sig endnu mere ud fra sine søskende med forbrændingsmotor.

Nye lygter, flere farver

Lygterne er også nye, både kørelyset og LED-forlygterne. Desuden øges antallet af farver til ti.

Der er dog også sket lidt i kabinen. Instrumenthuset er blevet digitalt i form af en 10,25 tommer skærm, og infotainmentsystemet snakker sammen med Apple CarPlay og Android Auto.

Se mere: Gruppetest af 10 små SUV'er

Instrumenthuset i Kona Electric bliver ved faceliftet digitalt. Det er uvist, om det gælder alle udstyrsvarianter.
Instrumenthuset i Kona Electric bliver ved faceliftet digitalt. Det er uvist, om det gælder alle udstyrsvarianter.

Der er ingen oplysninger om, at instrumentbord og andre overflader er fornyet. Instrumenthuset i Kona Electric bliver ved faceliftet digitalt. Det er uvist, om det gælder alle udstyrsvarianter. Det kunne bilen ellers godt trænge til.

Mere sikkerhedsudstyr

Sikkerheden er forbedret i form af en udvidet blindvinkelalarm, som advarer mod at stige ud, når det ikke er sikkert (hvis der kommer trafik).

Se mere: Hyundai Kona - velkørende hybridbil

Indtil videre er der ingen oplysninger om, hvorvidt påhængsvægten evt. ændres. I dag må versionen med stort batteri trække 300 kg, mens det er nul med det lille batteri.

Hyundai Kona får i den eldrevne udgave helt ny, vindglat front. Umiddelbart virker det vellykket i stedet for den lidt mærkelige, noprede front, elbilen har i dag. Men ladedækslet er blevet meget synligt.
Hyundai Kona får i den eldrevne udgave helt ny, vindglat front. Umiddelbart virker det vellykket i stedet for den lidt mærkelige, noprede front, elbilen har i dag. Men ladedækslet er blevet meget synligt.

Den fornyede Kona Electric ventes til Danmark sidst i januar. Eventuelle prisændringer kendes ikke. I dag (og med de nuværende afgifter) koster billigste version med lille batteri 250.000 kr. og 295.000 kr. med det store batteri.

Kona fås også med benzin- og dieselmotor samt som el-benzin-hybrid.

Se FDMs guide til elbiler