I fremtiden vil alle biler fra Mini være rent elektriske. Dermed melder BMW-gruppens livsstilmærke sig i det voksende kort af bilmærker, der erklærer forbrændingsmotoren død inden for en forholdsvis kort årrække.
Volvo, Ford, Jaguar og Land Rover er andre med en ret kort udløbsdato, mens VW-mærket nu sigter mod 70 procent elbilsalg i Europa i 2030.
BMW’s ledelse erklærede ved sin årskonference i marts, at Mini får en 'banebrydende' rolle i BMW Group.
Sidste benzin-Mini lanceres i 2025
- Det traditionsrige og urbane mærke er helt ideelt til elektrisk mobilitet. Mini vil derfor introducere sin sidste nye model med forbrændingsmotor i 2025 og kun lancere elektriske modeller herefter, lød det.
- Inden 2027 vil de elektriske modeller tegne sig for mindst halvdelen af alle leverede kundebiler. I begyndelsen af 2030'erne vil hele produktporteføljen hos Mini være fuldt elektrificeret.
Se mere: Motors test af den elektriske Mini SE Cooper
Mini havde dog også ikke-elektriske nyheder at annoncere på BMW-gruppens årsmøde.
Helt ny Mini-model
En helt crossover-model er på vej og vil blive produceret med både forbrændingsmotor og i en fuldelektrisk version. Hvornår denne nyhed er klar, blev der ikke sagt noget om.
Derimod afslørede BMW, at næste generation af Countryman lanceres i 2023. Som noget nyt vil den blive fremstillet på BMWs fabrik i Leipzig, Tyskland. Her bygges i dag den lille BMW i3-elbil, som formentlig udgår senest på det tidspunkt, samt 1- og 2-serien. I dag kommer Countryman fra en tidligere Volvo-Mitsubishi-fabrik i Holland.
Selv om Mini nu erklærer sig på kurs mod at blive rent elektrisk, kommer mærket næppe reelt til at skille sig markant ud fra andre bilmærker. De fleste andre bilmærker forventer en meget høj andel elbiler i sidste halvdel af årtiet.