Mini Cooper SE set forfra
Biltest

Mini Cooper SE - forvandlet til elbil

Mini Cooper er en sjov elbil, der i den grad taler til hjertet. Den er ikke synderlig praktisk, men den giver køreglæde og skaber opmærksomhed.
Mini Cooper SE set bagfra

Motors vurdering

Mini Cooper SE

El
284.500 kr.
  • Førerplads
  • Køreglæde
  • Lademuligheder (3 faser)
  • Bagagerum
  • Adgang til bagsæde
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - forhjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    184 hk
  • Moment
    270 Nm
  • Topfart
    150 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.365 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    211 liter
  • Akselafstand
    250 cm
  • Officiel rækkevidde
    234 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
    Elmotor: 2 år. Batteri: 8 år/maks. 160.000 km
  • Mål
    L:385 cm B:173 cm H:141 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 2,95 kr./km
  • Målt rækkevidde 188 km
Luk

Interessen for elbiler er stigende, og det har fået Mini til at ombygge den legendariske Mini Cooper til en elbil, der har fået efternavnet SE. Dermed er den i forvejen opsigtsvækkende bil blevet til en moderne, grøn livsstils bil.

I den nye Mini Cooper SE er benzinmotoren fortil skiftet ud med en ret potent elmotor, der trækker på forhjulene, og som giver Mini Cooper SE forrygende præstationer.

Læs også: Motors test af Honda e

Den koster 265.000 kr. i billigste version, 20.000 kr. mere i denne testede udgave, og lige i omegnen af 300.000 kr. i topversionen Maximise.

Alle udgaver er designet, så de byder sig til på en måde, så man mest af alt skal vælge dem med hjertet.

Mini Cooper kabine
Førerpladsen er i typisk Mini-stil med det store runde indslag i midten. Instrumenthuset er erstattet af en digital skærm, der giver fine og letaflæselige informationer under kørslen.

Kort rækkevidde i Mini Cooper SE

Der er nemlig ikke meget brugsværdi over den elektriske, tredørs Mini. Bagsædets pladsforhold er klemt, og det er i det hele taget svært at komme derom.

Og fortsætter man til bagagerummet, møder man et næsten uanvendeligt rum. Der er fin plads ved forsæderne, men for en børnefamilie må man ret hurtigt konstatere, at Mini Cooper SE simpelt hen er for lille.

Læs også: Komplet overblik over alle Motors test af elbiler

Men det er ikke eneste grund til, at denne Mini har en begrænset målgruppe. For dem, der kører mange kilometer, kan den lille elbil nemlig heller ikke rigtig være til stor hjælp. Den har simpelthen en for lille rækkevidde.

Vi kørte således kun 188 km i Minien, før batteriet var helt tømt. Det var ved konstant 110 km/t. på motorvej og viser nogenlunde rækkevidden, når man skal på langtur.

Ved bykørsel kommer man naturligvis længere, men i praksis er det nok de færreste, der kun kører i byerne. Så matcher man ikke den rækkevidde, er Mini Cooper SE ude.

Mini Cooper instrument
Det store runde element i midten er desværre ikke en stor skærm, men huser en ret lille skærm, der dog er blevet trykfølsom. Lyden m.m. styres fra klassiske knapper under skærmen.

Sjov kørsel i tung bil

Nok kan den elektriske udgave af Mini ikke imponere med rækkevidden, men den kan heldigvis levere varen, når det handler om køreglæde. Den er simpelthen sjov at køre.

Det relativt lille batteri holder vægten nede, og sammen med en ret kraftig elmotor er præstationerne ganske imponerende. Med sine 184 hestekræfter klares accelerationen til 100 km/t. på bare 7,3 sekunder.

Læs også: Motors test af Tesla Model 3

Ikke at det betyder alverden, og i praksis oplever man mest kræfterne, når man f.eks. skal overhale en lastbil eller lignende, hvilket kan gøres på tryg vis. Men de mange kræfter sørger også for at smilet i ansigtet altid er til stede.

På små landeveje er det en fornøjelse at køre i Mini Cooper SE, der på mange måder føles som en større bil. Styretøjet er dog knap så præcist, som vi ellers møder i de traditionelle Mini-modeller, og ved kørsel på ujævn vej kan man trods alt godt mærke, at affjedringen presses af bilens tyngde, der trods det mindre batteri stadig er tungere end en traditionel bil.

Læs også: Motors test af BMW i3

Men den elektriske Mini er da også primært skabt til bykørsel, og den slags egenskaber er der gjort meget ud af. For eksempel kan bilen køres i en særlig indstilling, hvor elmotoren virker som en motorbremse, når man slipper speederen. Det gør det muligt at køre bilen med én fod, og det er dejlig afslappende, når man først har vænnet sig til den form for kørsel.

Samtidig kan man opnå den fordel, at elmotoren omdanner bevægelsesenergien til strøm, der lagres i batteriet. Der er blot to niveauer, men i den kraftige indstilling bremser elmotoren bilen helt op til stilstand.

Mini Cooper SE fælge
Mini Cooper SE fås i tre designlinjer, Essential, Experience og Maximise. Her er det Experience med kontrastfarver på fælge og sidespejle.

Opdateret instrumentering

I Mini Cooper SE er indretningen stort set hentet fra de traditionelle udgaver af Mini, og det er i sig selv et godt og flot udgangspunkt. Her er instrumenthuset dog gjort helt digitalt, og det pynter.

Den elektriske udgave af Mini i høj grad taler til hjertet og giver en dejlig, sjov køreoplevelse.

I midten findes den store runde enhed, der var her speedometeret sad i de klassiske Minier. Nu er det skiftet ud med en trykfølsom skærm, der desværre ser lidt lille ud i den store runde ramme. Men ok, i forhold til tidligere er funktionerne blevet ganske gode. Apple CarPlay er standard, og man kan endda koble mobilen til trådløst.

Kabinen er generelt flot lavet, og overalt møder man mange flotte detaljer, der vidner om, at målgruppen er folk, der går op i detaljen. Vi savner dog en adaptiv fartpilot.

Mini Cooper SE bagagerum
Bagagerummet er ikke stort, for batterier og lader optager vigtig plads. En mindre kuffert er der plads til, men man kan ikke beskylde bilen for at være praktisk indrettet.

Opladning med udfordringer

Det siger sig selv, at når rækkevidden er kort, skal man ofte lade bilerne op. På det område er Mini Cooper SE godt forberedt.

Den er udstyret med to lademuligheder. Dels en 11 kW indbygget lader, der trækker strøm fra tre faser. Det er denne type, der er ved at blive standard i flere og flere biler, og den passer perfekt til de ladebokse, man kan få sat op i de fleste hjem, samt de ladebokse, man møder langs vejnettet. Med en sådan kan man oplade bilens batteri, der er på 33 kWh på ca. tre timer.

Langs motorvejsnettet kan man desuden lynlade med en DC-lader, der kan lade med op til 50 kW. Så kan man få strøm op til 80 procent på ca. 35 minutter.

Begge dele er bestemt godkendt, og med til at gøre oplevelsen af Mini fin i hverdagen, da man i praksis kan lade fra alle ladestandere med et godt udbytte. Vi kørte 5,7 km pr. kWh i Minien.

Mini Cooper gearstang
Den store gearstang i midten er let at betjene, og som i mange elbiler glider den selv i ’P’, når man slukker motoren. Drejeknappen styrer skærmen i midten.

Vælg med hjertet

Konklusionen er, at den elektriske udgave af Mini i høj grad taler til hjertet og giver en dejlig, sjov køreoplevelse. Dens pris er attraktiv i forhold til de traditionelle udgaver, men bilen er til gengæld ret håbløs, når det handler om praktisk anvendelighed.

Selvom den nye Mini Cooper SE designmæssigt ikke adskiller sig markant fra de traditionelle Mini-modeller, er det nok alligevel en bil, der med sin formgivning kan trække kraftigt i følelserne.

For nogle er valget derfor let til Minis fordel, mens andre hellere vil have en mere traditionelt udseende elbil. Og så er der den tredje gruppe, der blot vælger at smile ad den sjove Mini, og tænker for sig selv: Sådan en bil vil jeg aldrig i livet eje.

Hvem af de tre du er, ved du sikkert selv, men fakta er, at Mini Electric har fået en god start med et stort salg. Så smil endelig, når du en dag møder den elektriske Mini på vejen, for her møder du uden tvivl en bilist, der har et stort hjerte.

Tema: Livet med elbil