Smugkik på VW ID.2 – og dens vilde tvilling

Små og billige elbiler kommer der flere af, når Volkswagen-gruppen begynder at fremstille elbiler i Polo-størrelse. Rækkevidden er stor, og bilerne kan blive særdeles hurtige. Men kunderne må vente længe. Mød VW ID. Life og Cupra Urban Rebel.

Konceptbilen ID. Life varsler en ID.2, men først fra 2025.
Nyt om biler

Små elbiler er der ikke mange at vælge imellem indtil videre. Opel Corsa, Peugeot 208 og Renault Zoe er de vigtigste. Men udvalget stiger markant, når verdens største bilproducent blander sig i den elektriske miniklasse.

Det sker dog først fra 2025, når VW er klar med ’ID.2’ og Cupra med en elbil i samme størrelse. Begge får vi nu en forsmag på ved den store tyske biludstilling IAA i München. Lidt senere ventes Skoda at lancere en tilsvarende minielbil.

Forsmag skal tages ret bogstaveligt, for de biler, VW og Cupra viser på messen, er konceptbiler, som bliver en del anderledes at se på, når de går i produktion.

VW ID.Life er et forvarsel om den ID.2, som kommer i 2025. Om det høje karrosseri bliver det endelige, er helt uvist uden for VW.
VW ID.Life er et forvarsel om den ID.2, som kommer i 2025. Om det høje karrosseri bliver det endelige, er helt uvist uden for VW. Men det virker ikke urealistisk, at det er den endelige grundform, vi ser her.

Formindsket ID.3 - med forhjulstræk

Men den tekniske basis afslører VW allerede nu. De kommende elbiler skal bygges på en formindsket udgave af den MEB-platform, som benyttes til ID.3 og mange flere. En markant ændring er dog, at de små ID.-biler får forhjulstræk.

Batteriet, i hvert fald i en af udgaverne, er på 57 kWh, hvilket rækker til en officiel rækkevidde på ca. 400 km.

ID. Life er med en længde på 4,08 meter lige så lang som dagens Polo.  Men akselafstanden er større, så der vil være bedre plads i kabinen.
ID. Life er med en længde på 4,08 meter lige så lang som dagens Polo.  Men akselafstanden er større, så der vil være bedre plads i kabinen.

Potentielt kan minibilerne blive lynhurtige. Konceptbilen ID. Life har en motor på 172 kW (234 hk), hvilket kan sende elbilen fra 0 til 100 km/t. på 6,9 sekunder. Det er omtrent det samme som dagens Polo GTI.

Cupras virkelig vilde Urban Rebel

Det er dog ingenting i forhold til Cupras konceptbil, Urban Rebel. Her er ydelsen kortvarigt 320 kW (435 hk) og ellers kontinuerligt 250 kW (340 hk). Det kan omsættes til en acceleration på 3,2 sekunder.

Cupra har valgt at vise sin kommende minielbil i skikkelse af den ekstreme racerbil, Urban Rebel.
Cupra har valgt at vise sin kommende minielbil i skikkelse af den ekstreme racerbil, Urban Rebel.  At den bliver tredørs er næppe realistisk.

Begge konceptbiler er ca. 4,08 meter lange, hvilket svarer til en VW Polo eller Seat Ibiza. Men rummeligheden vil sandsynligvis være noget bedre, særligt ved bagsædet. Det skyldes den flade bund og en formodentlig stor akselafstand.

Lademulighederne siger VW ikke noget om. Derimod nævnes, at konceptbilen har en stikkontakt, hvor man kan trække strømmen ud. 230 volt ved 16 ampere kan man få, lige så meget som de kraftigste stikkontakter i en bolig.

Seats konceptbil er så ekstrem, er det kan være vanskeligt at fornemme, hvordan den færdige bil vil se ud.
Seats konceptbil er så ekstrem, er det kan være vanskeligt at fornemme, hvordan den færdige bil vil se ud. Cupra nøjes med at sige, at denne racerudgave vil influere gadeversionen'.

Kabinen er enkel

VW viser kabinen på ID. Life, der er yderst ren og minimalistisk i stilen. Om den bliver så enkel i sidste ende, er nok tvivlsomt. Instrumenthuset sidder på rattet, suppleret med en et smal display øverst på ratstammen. Dertil har bilen et stort headup-display. Derudover har designerne moret sig med at give ejerens telefon en bilrelateret funktion.

Både sidespejle og bakspejl er erstattet af kameraer og bilens skærme.

Førerpladsen er enkel og futuristisk.
Førerpladsen er enkel og futuristisk. Rattet er formentlig kun elektronisk forbundet med hjulene. 

Rattet i konceptbilen er ikke rundt og minder om styregrejerne i et fly. Den bagvedliggende teknik er formentlig 'steer-by-wire', dvs. at der kun er en elektronisk forbindelse til forhjulene. Den teknik skal vi ikke vente at se klar (og muligvis heller ikke lovlig) i 2025. Og slet ikke i en minibil.   

Forventet pris: 165.000 kr.

Den nye generation af elbiler vil være helt opnåelige. VW giver en forventet fra-pris på 20.000 euro, hvor billigste ID.3 koster 35.000 euro. Det indikerer en dansk startpris på 165.000 kr. med den nuværende afgiftsfritagelse.

VW ID.Life har et lille bagagerum foran, ofte kaldet en frunk. Her kan ladekablet fint ligge. Men det virker ikke praktisk at have ladestikket under hjelmen.
VW ID.Life har et lille bagagerum foran, ofte kaldet en frunk. Her kan ladekablet fint ligge. Men det virker ikke praktisk at have ladestikket under klappen.

Se mere: Elbiler bliver billigere - Tesla sætter pris på Model Y

Volkswagen-gruppen har i det hele taget store ambitioner med de nye folke-elbiler. De skal efter planen fremstilles på Seats Martorell-fabrik ved Barcelona. Målet er at bygge 500.000 biler årligt. Det er væsentlig flere end på en normal bilfabrik, som typisk ligger omkring 300.000 biler årligt.

Alt om elbiler

Platformen til de nye, små elbiler er på overordent plan færdig. Der er plads til minimum 57 kWh-batterier, og der bliver træk på forhjulene.
Platformen til de nye, små elbiler er på overordent plan færdig. Der er plads til minimum 57 kWh-batterier, og der bliver træk på forhjulene.