Honda har på få år elektrificeret alle sine biler, så de nu er hybriddrevne foruden den enlige elbil, Honda e.
Nu gør mærket, som ellers holder lav profil i Danmark, klar til næste strøm-fase. Honda er stadig langt fra at blive et elbilmærke (’ikke alle er klar til at skifte til elbil’), men i dette efterår kommer hele tre elektriske biler til Europa: en almindelig hybrid, en plugin-hybrid og en ren elbil.
Hybriden, ZR-V, får vi ikke til Danmark, i hvert fald ikke i første omgang. Den danske importør har valgt at prioritere de to andre nyheder højere.

CR-V nu som plugin-hybrid
ZR-V passer ellers pænt ind i programmet ca. midt mellem HR-V og CR-V.
CR-V, der blev til en hybrid i den nuværende generation, er til efteråret klar i en helt ny udgave, hvor Honda tager skridtet videre og tilføjer en plugin-hybrid. I Danmark bliver den eneste version, da den på grund af afgiftssystemet bliver noget billigere end den almindelige hybrid.

De elektriske egenskaber er pæne: Rækkevidden på strøm er officielt 81 km, og selv om batteriet er stort, kan det under ideelle forhold oplades fra 0 til 100 procent på to en halv time.
Større end den nuværende
Benzinmotoren er en 2,0-liters, men bilens ydelse opgives ikke.
Den nye CR-V er vokset, bl.a. fire cm i akselafstand, så der er kommet et nyk mere knæplads ved bagsædet. Ryglænet kan hældes bagud i hele otte trin – længst tilbage er der faktisk tale om sovestilling.

Også bagagerummet vokser pænt til over 600 liter. Det gælder også (eller især, faktisk) for plugin-hybriden.
Det er også den variant, der må trække mest: 1.500 kg.
Næste elbil: e:Ny1
Og så er der mærkets anden elbil efter den lille e. Og som om det ikke var forvirrende nok at have en model, der blot har et étbogstavsnavn og tilmed skrevet med småt, så overgår Honda nu sig selv og ikke mindst Toyota i knoklede modelnavne.
Mens Toyotas første elbil officiel hedder bZ4X, er Hondas mellemstørrelse-SUV døbt e:Ny1. Dermed holder Honda fast i betegnelsen fra konceptudgaven.
Mens navnet er mærkeligt, et det ret enkelt at beskrive bilens størrelse og type: Det er sådan set bare en elektrisk udgave af HR-V, Hondas kompakte hybrid-SUV, der kom sidste år.

Fordobler rækkevidden
Karrosseriet er helt det samme, mens den underliggende teknik naturligvis er ny. Og når det gælder de elektrisk egenskaber, er der godt nyt i forhold til Hondas hidtil eneste elbil, e, som kun klarer lidt over 200 km efter normen.
e:Ny1 har et cirka dobbelt så stort batteri (69 kWh brutto/62 netto) og en officiel rækkevidde på 412 km.
Til længere ture kræver bilen dog en vis tålmodighed. Opladningen går nemlig ikke specielt hurtigt. Maks. ladehastighed er omkring 78 kW, og en opladning fra 10 til 80 procent tager 45 minutter. Motoren, som trækker for forhjulene, yder 204 hk.

Mens det udvendige design er næsten identisk med HR-V’s, er der sket en større ændring i kabinen. Her mødes man af en 15,1 tommer trykskærm inddelt i tre zoner: navigation m.m. øverst, infotainment og strømindstillinger i midten og klimaanlæg nederst.
Og for første gang i en Honda (bortset fra e) er førerinstrumentet fuldstændig digitalt.
Elektrisk scooter
Lanceringen af de tre elbiler følges op af Hondas første elektriske tohjuler. Frem til 2025 vil Honda lancere ti elektriske motorcykler globalt, heraf fire i Europa.
Den første er klar nu og er strengt taget en 45-knallert. EM1 e: hedder det scooteragtige køretøj, som får en officiel rækkevidde på ca. 30 km, men på en god dag lidt over 40 km i trafikken, siger Honda.

Batteriet, som er på 1,5 kWh, er af litium-ion-typen og udviklet af Honda selv. Det kan ikke lades direkte på køretøjet, men kan tages ud som på en elcykel. Det er dog en tung sag at bære op på anden sal.
EM1 e: skal ikke sælges, men leases/lejes inkl. batteri og lader.
To egentlige motorcykler til Europa er planlagt. Én, der svarer til en 125 kubik-MC, og en ’stor’.
Nye tjenesteydelser til elbilejere
Selv om Honda ikke er førende på udbuddet af rene elbiler, har det japanske mærke alligevel en del ambitioner i det elektriske felt. Det sker under navnet e:progress.
Blandt andet har Honda udviklet – og tester nu i Storbritannien – en app-løsning, der gør det enkelt at lade billigst og grønnest muligt. App’en har direkte adgang til signaler om elpriser og til ejerens Honda, og opladningen styres automatisk derefter. Det sker inden for nogen rammer, som ejeren sætter op.
Honda har planer om at udbrede teknologien til andre lande – og senere også til at kunne bruges af ejere af andre bilmærker.
Send strømmen tilbage til nettet
Muligheden for at sende strøm tilbage til huset eller elnettet har Honda også i fokus. Mærket ser det som en vigtig funktion for bilejere, elproducenter og bilejere i fremtiden, når strømforsyningen bliver endnu mere svingende og afhængig af sol og vind.

Honda e er den første elbil, der er født med den såkaldte V2X-teknologi via CCS-stik, og Honda er i fuld gang med at høste praktiske erfaringer via et forsøg i Schweiz.
Det sker med en flåde af delebiler, som ofte er koblet til en tovejs-lader.
Delebilerne bliver i systemet betragtet som én enhed og kan derfor bidrage meningsfuldt til at balancere elnettet.
Første trin: bil og solceller taler sammen
Hondas eksperter siger til Motor, at for private vil det formentlig ikke foreløbig give mening at hjælpe elnettet på den måde, da én elbil ikke batter noget. Men derimod vil det nogen steder kunne betale sig at koble bilen til huset (og måske dets solceller).
Det kræver en tovejs DC-lader, som stadig ikke er helt billig.
Belastningen af batteriet, når det af- og oplades ekstra meget, skal man ifølge Honda ikke bekymre sig om. Det værste, man kan gøre, er at lade batteriet op til 100 procent og lade bilen stå fuldt opladet.
At belaste batteriet med 10 kW ud og ind i midten af ladeområdet, har ingen effekt for holdbarheden, siger altså Honda om mærkets eget batteri.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.