BYD fra Kina har supertravlt med at lancere modeller i Danmark. Det er under et år siden, at mærket gjorde sit indtog med tre elbiler (Han, Tang og Atto 3), og her i efteråret kommer yderligere én, den mellemstore sedan Seal.
Men allerede i begyndelsen af 2024 følger en femte efter i form af den mellemstore Seal U. Den er på størrelse med VW ID.4, Tesla Model Y og mange flere. Hos BYD placerer den sig mellem Tang og Atto 3.
Med det navn lyder den som en høj udgave af den vellykkede Seal, men SUV’en har stort set intet til fælles med sedan’en. Og den virker ikke nær så vellykket bedømt ud fra Motors korte møde med bilen nær BYD’s hovedkontor i Sydkina.
Bygget på benzin-platform
Mens Seal er bygget på BYD’s helt nye elbil-platform med mærkets særlige batteriteknologi, er Seal U en faceliftet udgave af den model, der i Kina hedder Song Plus. Her er tale om en platform designet til benzinbiler, inklusive plugin-hybrider.
Det har flere negative konsekvenser. Mens sedanen fås med valg mellem baghjulstræk og firehjulstræk, har Seal U udelukkende forhjulstræk, noget der kan trække ned for nogle bilkøbere.
Og værre endnu for en mellemstor SUV: Anhængertræk er ikke en mulighed.
Se video med BYD Seal U her
Ikke særlig skarp i kørestilen
Bilen efterlader heller ikke noget imponerende indtryk efter en kort tur på en testbane. Lige så skarp og præcis, den baghjulstrukne Seal er, lige så svampet kører den forhjulstrukne Seal U.
Nok til at leve med i daglig trafik, men i hvert fald ikke på niveau med konkurrenterne.
BYD’s repræsentanter siger, at bilen har europæiske specifikationer, men efter lignende negative tilbagemeldinger fra et par andre nordiske journalister, antydede BYD, at en justering kan komme på tale inden bilens lancering i Europa.
Pæn kabine
I kabinen er Seal U ellers tiltalende med fin førerplads, BYD’s store signatur-drejeskærm og pæne materialer. Der er også god plads på bagsædet og et plant gulv.
Bagagerummet er ganske rummeligt, men en høj dobbeltbund indeholdende lappekit m.m. tager alligevel en del plads.
Seal U fås med en frontmotor på 218 hk. Der er to batterier at vælge imellem, 71 og 87 kWh.
420-500 km rækkevidde
Forventet rækkevidde bliver 420 km med det lille batteri og 500 km med det store.
Når det gælder lynladning, har Seal U ved faceliftet fået en pæn forbedring – fra maks. 90 til nu maks. 140 kW. Det lille batteri nøjes med 115 kW.
Klar efter nytår
Seal U kommer formentlig til Danmark i begyndelsen af 2024.
Til den tid bliver det interessant, om der er rettet op på køreegenskaberne. Manglen på anhængertræk er næppe fikset, selv om kineserne inklusive BYD er meget omstillingsparate og arbejder hurtigt.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.