Kinesisk SUV af blandet herkomst

BYD er på vej med endnu en SUV. Men dens navn vildleder. Seal U er en lidt ældre konstruktion og har intet tilfælles med den avancerede sedan kaldet Seal, som er i Danmark om kort tid. Kabine og plads fejler ikke noget.

BYD Seal U bagfra.
Nyt om biler

BYD fra Kina har supertravlt med at lancere modeller i Danmark. Det er under et år siden, at mærket gjorde sit indtog med tre elbiler (Han, Tang og Atto 3), og her i efteråret kommer yderligere én, den mellemstore sedan Seal.

Men allerede i begyndelsen af 2024 følger en femte efter i form af den mellemstore Seal U. Den er på størrelse med VW ID.4, Tesla Model Y og mange flere. Hos BYD placerer den sig mellem Tang og Atto 3.

Med det navn lyder den som en høj udgave af den vellykkede Seal, men SUV’en har stort set intet til fælles med sedan’en. Og den virker ikke nær så vellykket bedømt ud fra Motors korte møde med bilen nær BYD’s hovedkontor i Sydkina.

BYD Seal U i forgrunden og Seal i bagggrunden.
SUV'en BYD Seal U (i forgrunden) og Seal-sedan i baggrunden. Trods navnelighed og en næsten ens front er de to modeller ikke i familie. SUV'en har således forhjulstræk, mens sedan'en fås med enten baghjulstræk eller firehjulstræk. 

Bygget på benzin-platform

Mens Seal er bygget på BYD’s helt nye elbil-platform med mærkets særlige batteriteknologi, er Seal U en faceliftet udgave af den model, der i Kina hedder Song Plus. Her er tale om en platform designet til benzinbiler, inklusive plugin-hybrider.

Det har flere negative konsekvenser. Mens sedanen fås med valg mellem baghjulstræk og firehjulstræk, har Seal U udelukkende forhjulstræk, noget der kan trække ned for nogle bilkøbere.

Og værre endnu for en mellemstor SUV: Anhængertræk er ikke en mulighed.

Se video med BYD Seal U her

Ikke særlig skarp i kørestilen

Bilen efterlader heller ikke noget imponerende indtryk efter en kort tur på en testbane. Lige så skarp og præcis, den baghjulstrukne Seal er, lige så svampet kører den forhjulstrukne Seal U.

Nok til at leve med i daglig trafik, men i hvert fald ikke på niveau med konkurrenterne.

BYD Seal forfra.
BYD Seal U har fået mærkets nye frontdesign. Bilen kan blive et billigere alternativ til f.eks. VW ID.4, men danske priser kendes dog ikke.

BYD’s repræsentanter siger, at bilen har europæiske specifikationer, men efter lignende negative tilbagemeldinger fra et par andre nordiske journalister, antydede BYD, at en justering kan komme på tale inden bilens lancering i Europa.

Pæn kabine

I kabinen er Seal U ellers tiltalende med fin førerplads, BYD’s store signatur-drejeskærm og pæne materialer. Der er også god plads på bagsædet og et plant gulv.

Bagagerummet er ganske rummeligt, men en høj dobbeltbund indeholdende lappekit m.m. tager alligevel en del plads.

Førerpladsen i Seal U.
Førerpladsen domineres af den 15,6 tommer store trykskærm. Den kan roteres til vandret.

Seal U fås med en frontmotor på 218 hk. Der er to batterier at vælge imellem, 71 og 87 kWh.

420-500 km rækkevidde

Forventet rækkevidde bliver 420 km med det lille batteri og 500 km med det store.

BYD Seal U der driver en blæser.
BYD Seal U kan lade med op til 140 kW, og BYD siger, at ladekurven er ret flad, dvs. at den gennemsnitlige ladeeffekt vil være relativ høj. Som øvrige BYD-modeller kan man som standard trække 230 volt (3,3 kW) ud af bilen. En blæser som denne kan drives i godt tre døgn. (adapteren skal tilkøbes).

Når det gælder lynladning, har Seal U ved faceliftet fået en pæn forbedring – fra maks. 90 til nu maks. 140 kW. Det lille batteri nøjes med 115 kW.

Klar efter nytår

Seal U kommer formentlig til Danmark i begyndelsen af 2024.

Til den tid bliver det interessant, om der er rettet op på køreegenskaberne. Manglen på anhængertræk er næppe fikset, selv om kineserne inklusive BYD er meget omstillingsparate og arbejder hurtigt.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2023 og 2024