Motorvejstest afslører: Kulden er hård ved elbiler

Der er stor forskel på, hvor godt forskellige elbiler klarer sig om vinteren, viser endnu en ny test. Flere biler får rækkevidden halveret i forhold til den officielle WLTP-norm. Testen, der er udført i laboratorium, simulerer motorvejskørsel i Tyskland i kulde. 

Tesla Model 3 i et laboratorium.
Nyt om biler

Hvordan virker elbiler om vinteren, når man skal køre langt? Det har FDM undersøgt i samarbejde med seks søsterklubber, hvor vi har testet 25 elbiler på ADAC's laboratorium i Sydtyskland. Her har vi simuleret en testrute - inklusive stigninger og fald - fra München til Berlin med en temperatur på 0 grader.

Fælles for de 25 elbiler er, at de alle har en officiel rækkevidde på over 500 km. 

I forhold til den test som FDMs norske søsterklub NAF lavede for få uger siden, er forskellen her, at vi har testet elbilerne ved motorvejshastighed. Her kan man tydeligt se, at nogle elbiler bliver mere påvirket af høj fart, og at især de aerodynamiske modeller med store batterier klarer testen bedst. 

I forhold til den officielle rækkeviddenorm WLTP kører de fleste af bilerne 40 procent kortere, men enkelte biler får halveret deres rækkevidde i den hårde test. Testruten var på 582 km, og den var der kun en bil som gennemførte, endda med en restrækkevidde på 18 km. Dermed kunne en Mercedes-Benz EQS køre hele 600 km på motorvej ved en temperatur på 0 grader.  

Se testresultater for de 25 elbiler her

Mercedes, VW og Tesla har højst effektivitet

En lang rækkevidde er vigtigt i forhold til at minimere tid på opladning, men når man ser på pengepungen og miljøet, så er bilernes forbrug mindst lige så interessant. Her er den mest effektive bil også den, som kører længst i testen. Og generelt er det lavere biler med en god aerodynamik, som klarer sig godt i testen. 

VW ID.7 og Tesla Model 3 kommer ind på en delt andenplads, og det er interessant, at størrelsen i sig selv ikke er afgørende i forhold til forbruget. For af de tre modeller i toppen er det Teslaen, der har mindst plads i kabinen. 

Blandt de mere folkelige biler i testen har Renault Scenic, MG 4 og Volvo EC40 det højeste forbrug. I forhold til testens mest effektive modeller er deres forbrug cirka 50 procent højere. Det kan være afgørende for de bilister, der lader meget på farten, hvor prisen for opladning er markant højere end ved hjemmeladning. 

Se, hvor effektive bilerne var i testen

Porsche Taycan lader lynhurtigt

Når man skal have forlænget rækkevidde på langtur om vinteren, er der mange forhold, som afgør, hvor effektivt lynladningen er. Det er en kombination af bilernes effektivitet, og hvor hurtigt de kan lynlade. Opladningen afgøres både af, hvor meget strøm batteriet kan modtage, men også af hvor godt den kan lade ved lave temperaturer. 

I testen har vi valgt at lade bilerne i 20 minutter. Det er for, at bilerne har mulighed for reelt at få noget strøm på, og give bilisten tid til at strække ud før næste motorvejsstræk. 

Den ubetingede konge i denne test er den nye Porsche Taycan, der kan køre 370 km efter blot 20 minutters opladning. Blandt de mere økonomisk tilgængelige modeller er VW ID.7 med 261 km, Xpeng G6 med 231 km og Hyundai Ioniq 6 med 222 km. Alle tre biler slår den ellers meget effektive Tesla Model 3, der viser sig ikke at kunne lade godt i vintertesten. Den får 'blot' 207 km på på de 20 minutter. Den kan også kun lade med 400 volt ligesom VW ID.7, mens de øvrige tre nævnte modeller herover alle har 800 volt ladeteknologi. 

Dårligst klarer GWM ORA 07 sig. Den forlænger kun rækkevidden med 104 km efter en ladepause på 20 minutter. Det er en ommer. Det samme gælder for familiebiler som Renault Scenic, Peugeot E-3008 og Toyota bZ4X, der blot får tilført mellem 122 og 126 km under ladetesten. 

Nysgerrig efter nyheder om biler?

FDM følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi, og du kan følge med i vores nyhedssektion.

Se flere nyheder her