Test af elbilers rækkevidde: Så langt kører du på en opladning

Batterierne i elbiler kan i store træk klare hverdagskørsel for de fleste bilister. Men rækkevidden kan blive en begrænsning for elbilisten på motorvejen, da høj hastighed giver et højt forbrug af strøm. Se her hvor langt elbilerne kører i FDMs rækkeviddetest med 110 km/t.

Elbilernes rækkevidde bliver for de fleste først udfordret, når man kører langt på motorvej
Viden

Rækkevidden er ofte det, der afskrækker bilister fra at skifte til elbil. Det ved bilfabrikanterne, og nye elbiler kan da også køre længere og længere på en opladning. Det officielle tal for den enkelte elbils rækkevidde er baseret på WLTP (Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure), der er den internationale standard for forbrugsmålinger. WLTP angiver bilernes rækkevidde ved blandet kørsel.

I praksis er det de færreste bilister, der til hverdag vil opleve problemer med for kort rækkevidde, da de fleste danskere kører omkring 40 km dagligt. Som elbilist vil du derfor ofte først opleve rækkevidde som en udfordring ved høj hastighed på længere ture. Derfor måler FDM elbilers rækkevidde med 110 km/t. på motorvej, og de resultater kan du se på siden her. Men vi har også beregnet rækkevidde for samme elbiler ved forskellige temperaturer.

For selvom rækkevidden afhænger af mange faktorer, så påvirkes den især af udetemperaturen. Derfor har vi ved hjælp af en tommelfingerregel beregnet rækkevidden ved henholdsvis 0 og 20 grader. Dermed får du en indikation af, hvor langt en bestemt elbil kører på en opladning. 

Læs mere: Er elbilernes rækkevidde lang nok til dit behov?

Se FDMs beregnede rækkevidde 

I boksen herunder finder du mange af de elbiler, som FDM har testet. Indtast bilmærke eller modelnavn i søgefeltet for se rækkevidden under forskellige temperaturforhold. Klik på "Læs testen" i højre side for at gå direkte til test-artiklen. 

Du kan også scrolle op og ned i listen.

Bagom beregningerne

Vi tager udgangspunkt i de rækkeviddemålinger, vi selv har foretaget. Derefter korrigerer vi i forhold til udetemperaturen, så rækkevidden kan sammenlignes ved 20 grader. Vi korrigerer med 1 pct. pr. grad. Bagefter beregner vi rækkevidden ved 0 grader, ved at trække 16,7 pct. fra rækkevidden ved 20 grader. Alle beregnede tal er afrundet. ​​​​​

Illustration​​

Hvor langt kører en elbil på en opladning?

Elbiler har forskellige rækkevidder, men de kan - med enkelte undtagelser - køre mindst et par hundrede kilometer, når de er ladet helt op. Mange elbiler kan køre væsentligt længere.

En elbils rækkevidde bliver ikke kun påvirket af den hastighed, du kører bilen med, men også af temperatur. Du vil opleve, at din elbils rækkevidde kan blive 20-30 procent kortere om vinteren, fordi bilen skal bruge mere energi til at holde kabinen og batteriet tempereret. Det er vigtigt at holde sig for øje, når man vælger elbil, så man er sikker på at købe en bil, der kan matche ens rækkeviddebehov, også i koldt vejr.  

Under FDMs test kører vi med klimaanlægget tændt og med sædevarme om vinteren. Tillige bruger vi bilens køreassistenter og medieanlæg som almindelige bilister vil gøre. Vi tester ved 110 km/t for at få så sammenlignelige målinger som muligt. Vi kan ikke teste alene ved 130 km/t, da hastigheden ikke er gældende for hele motorvejsnettet, og vi derfor ikke alene kan måle rækkevidde ved den hastighed. 

Da testresultaterne er målt alene ved motorvejskørsel, kan du forvente en længere rækkevidde på en opladning, hvis du primært kører i byen og på landevejene. Tallene herunder er derfor et pejlemærke for, hvor langt du kan forvente at køre i din elbil, hvis du kører på langtur ad motorvejen.

Bemærk også, at fordi vores tests ikke er foretaget på samme tidspunkt, er resultaterne ikke direkte sammenlignelige. Det skyldes bl.a., at temperatur og vindforhold varierer hen over året, og det påvirker bilernes rækkevidde. Derfor har vi nu også indført beregnet rækkevidde for bedre at kunne sammenligne rækkevidden i de elbiler, vi har testet. 

  

Skillestreg

Herunder kan du se de konkrete måleresultater samt gennemsnitstemperaturen under vores test. 

Rækkeviddemålinger i 2024

Bil Test-år udgivelse WLTP rækkevidde Målt rækkevidde Temperatur Link
MG 4 Trophy Extended Range 2024 520 370 8 Læs testen
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus 2024 513 367 2 Læs testen
BMW i5 eDrive40 2024 572 337 0 Læs testen
Hyundai Kona Electric 65 kWh Advanced 2024 513 332 2 Læs testen
Honda e:NY1 Advance 2024 412 271 6 Læs testen

   

 

Rækkeviddemålinger i 2023

Bil Test-år udgivelse WLTP rækkevidde Målt rækkevidde Temperatur Link
Xpeng P7 Long Range 2023 576 525 20 Læs testen
Hyundai Ioniq 6 RWD LR 18" 2023 614 500 22 Læs testen
Tesla Model 3 Long Range FL 2023 678 488 7 Læs testen
Mercedes EQE SUV 350 4Matic 2023 539 479 20 Læs testen
Hyundai Ioniq 6 RWD LR 20" 2023 545 465 20 Læs testen
VW ID.3 Pro S 2023 557 446 16 Læs testen
Xpeng G9 AWD Performance 2023 520 426 16 Læs testen
NIO EL7 2023 509 410 22 Læs testen
BMW i7 2023 625 409 3 Læs testen
BMW i4 eDrive35 2023 478 401 20 Læs testen
Tesla Model Y LR AWD 2023 2023 533 397 7 Læs testen
Xpeng G9 Standard Range 2023 460 380 16 Læs testen
Audi Q8 e-tron 55 Quattro 2023 535 378 12 Læs testen
Mercedes-EQ EQS SUV 580 4MATIC 2023 570 375 5 Læs testen
Nissan Ariya 87 kWh Evolve 4WD 2023 515 372 13 Læs testen
BMW iX1 M Sport 2023 435 350 20 Læs testen
Toyota bZ4X 2WD OPDATERET 2023 504 340 20 Læs testen
BYD Dolphin  2023 427 339 14 Læs testen
Hyundai Ioniq 5 Ultimate RWD 20" 2023 476 328 8 Læs testen
Tesla Model Y SR RWD 20" 2023 430 328 13 Læs testen
Kia EV6 GT 2023 424 324 4 Læs testen
Skoda Enyaq RS Coupe 2023 521 320 3 Læs testen
VW ID. Buzz  2023 409 281 6 Læs testen
Jeep Avenger Summit 17" 2023 395 280 15 Læs testen
Skoda Enyaq 60 Coupé 2023 402 260 9 Læs testen
MG 4 Nordic Edition 2023 350 258 17 Læs testen
BYD Atto 3 2023 420 256 -1 Læs testen
Maxus eT90 Pickup 2023 330 248 11 Læs testen
Subaru Solterra Touring+ 2023 414 222 6 Læs testen
Toyota bZ4X 4WD 2023 461 215 4 Læs testen


Rækkeviddemålinger i 2022

Bil WLTP rækkevidde Målt rækkevidde Temperatur Link
Mercedes-EQ EQE 350+ 645 520 17 Læs testen
BMW i4 M50 513 438 14 Læs testen
Nissan Ariya 87 kWh Advance 2WD 533 431 16 Læs testen
Tesla Model Y Performance 514 425 20 Læs testen
Kia EV6 Long Range RWD Upgrade 528 405 22 Læs testen
BMW iX3 M Sport Charged 460 404 20 Læs testen
VW ID.5 Pro Performance 534 396 21 Læs testen
Nio ET7 100 kWh 580 390 2 Læs testen
Audi Q4 Sportback 40 e-tron 519 384 21 Læs testen
Tesla Model 3 Performance 547 373 14 Læs testen
Kia Niro EV Upgrade (21 grader måling) 460 370 21 Læs testen
Polestar 2 2WD Standard Range 472 368 14 Læs testen
Polestar 2 2WD Pilot 518 365 8 Læs testen
Jaguar I-Pace EV400 AWD Black 407 360 14 Læs testen
Mercedes-EQ EQA 250 493 332 21 Læs testen
Renault Megane E-Tech Iconic Advanced 450 331 18 Læs testen
MG 4 Luxury 435 330 14 Læs testen
Maxus Euniq 6 354 325 22 Læs testen
Porsche Taycan Sport Turismo GTS 461 323 9 Læs testen
Mercedes-EQ EQB 350 4matic 420 321 16 Læs testen
MG Marvel R Luxury 402 320 22 Læs testen
Volvo XC40 Recharge P6 FWD Plus 400 319 21 Læs testen
Kia e-Soul 64 kWh Premium 452 310 7 Læs testen
Nissan Ariya 63 kWh Evolve 398 301 21 Læs testen
MG 5 Luxury 380 294 17 Læs testen
Volvo C40 Recharge Twin Engine Ultimate 444 287 2 Læs testen
VW ID. Buzz  409 281 6 Læs testen
Peugeot e-208 GT 351 272 18 Læs testen
Aiways U5 Premium 400 261 22 Læs testen
BYD Atto 3 420 256 -1 Læs testen
Toyota bZ4X 2WD 504 246 4 Læs testen
Fiat 500e Icon Pack 321 232 24 Læs testen
Subaru Solterra Touring+ 414 222 6 Læs testen
Toyota ProAce City Verso Electric 281 220 24 Læs testen
Toyota bZ4X 4WD 461 215 4 Læs testen
Opel Combo-e 276 144 2 Læs testen

Rækkeviddemålinger i 2021

Bil WLTP rækkevidde Målt rækkevidde Temperatur Link
Tesla Model 3 Long Range  580 350 0 Læs testen
Ford Mustang Mach-E AWD UR 540 415 21 Læs testen
Skoda Enyaq 80 Sportline 521 400 23 Læs testen
Tesla Model Y LR AWD 507 405 21 Læs testen
Audi Q4 e-tron  50 Quattro 481 395 21 Læs testen
Kia EV6 LR Upgrade 2WD 528 355 10 Læs testen
VW ID.4 Pro 204 hk 517 345 7 Læs testen
BMW iX3 xDrive40 450 350 10 Læs testen
Audi Q4 e-tron 40  508 380 20 Læs testen
VW ID.4 GTX AWD 479 375 21 Læs testen
Polestar 2 AWD Pilot Plus 450 355 16 Læs testen
MG ZS EV 70 kWh 440 315 5 Læs testen
Mercedes-Benz EQA 250 426 325 14 Læs testen
Cupra Born High 204 hk 421 310 8 Læs testen
Jaguar I-Pace EV400 AWD SE 415 290 2 Læs testen
Hyundai Ioniq 5 Long Range 481 330 21 Læs testen
BMW iX xDrive40 425 282 2 Læs testen
Volvo XC40 AWD Recharge Pro 413 310 21 Læs testen
Hyundai Ioniq 5 LR 4WD ” 430 300 16 Læs testen
MG Marvel R 370 257 0 Læs testen
VW ID.3 58 kWh 421 250 0 Læs testen
Mercedes-Benz EQV 300 Lang 351 270 10 Læs testen
VW ID.3 48 kWh 347 275 21 Læs testen
Hyundai Kona Electric 39 kWh 305 260 21 Læs testen
Aiways U5 400 218 3 Læs testen
Peugeot e-208 Allure 339 245 21 Læs testen
MG ZS EV Luxury 263 220 21 Læs testen
Nissan Leaf Acenta 40 kWh 270 205 21 Læs testen
Mini Cooper SE  234 190 22 Læs testen
Fiat 500 Hatchback Icon 317 160 2 Læs testen
Opel Corsa-e Ultimate 334 180 21 Læs testen
Mazda MX-30  200 165 18 Læs testen

Rækkeviddemålinger i 2020

Bil WLTP rækkevidde Målt rækkevidde Temperatur Link
Kia e-Niro Comfort 64 kWh 455 414 15 Læs testen
VW ID.3 58 kWh 421 306 18 Læs testen
Renault Zoe 135 52 kWh 383 260 15 Læs testen
Peugeot e-208 Allure 340 210 8 Læs testen
Peugeot e-2008 GT-Line 318 190 8 Læs testen
MG ZS EV 45 kWh 263 200 17 Læs testen
Seat Mii 258 160 2 Læs testen
Skoda Citigo-e 258 160 2 Læs testen
VW e-Up 32 kWh 258 160 2 Læs testen
Mini Cooper SE 33 kWh 234 188 22 Læs testen
Mazda MX-30 36 kWh 200 165 18 Læs testen
Honda e 36 kWh 210 143 22 Læs testen

Skillestreg

Rækkeviddemålinger i 2019

Bil Test-år WLTP rækkevidde Målt rækkevidde Temperatur Link
Tesla Model S LR 100 kWh 2019 610 486 20 Læs testen
Tesla Model 3 LR AWD 75 kWh 2019 560 457 20 Læs testen
Tesla Model X Long Range 100 kWh 2019 505 403 20 Læs testen
Hyundai Kona electric  64 kWh 2019 449 407 20 Læs testen
Kia e-Niro Advance 64 kWh 2019 455 388 20 Læs testen
Mercedes-Benz EQC 400 4Matic 2019 417 375 20 Læs testen
Kia e-Soul 64 kWh 2019 452 364 20 Læs testen
Audi e-tron 55 quattro 95 kWh 2019 405 342 20 Læs testen
Jaguar i-Pace EV400 AWD S 90 kWh 2019 415 334 20 Læs testen
Nissan Leaf e+ Tekna 62 kWh 2019 385 317 20 Læs testen
Hyundai Ioniq Electric 38 kWh 2019 311 235 5 Læs testen
BMW i3 Charged Prof. 42 kWh 2019 310 231 20 Læs testen
VW e-Golf 36 kWh 2019 231 192 20 Læs testen
Hyundai Ioniq electric 28 kWh 2019 204 181 20 Læs testen
Smart EQ Fortwo Cabrio 18 kWh 2019 124 85 20 Læs testen

Skillestreg

Er du ikke kun interesseret i rækkevidde, men også nysgerrig på, hvilken ladeløsning der er den mest fordelagtige for en bilist med dit kørselsmønster og lademuligheder, så har FDM udviklet en beregner, som kan hjælpe dig med at få overblikket. 

Læs mere: Prøv FDMs beregner

Mangler du en ladeløsning til elbilen?

Vi har gjort det nemt for dig at oplade din elbil eller plugin-hybrid derhjemme.

Med FDM Ladeløsning får du en designvindende ladeboks inkl. installation og serviceaftale - og du vælger selv, om du vil have en elaftale med grøn strøm oveni.

Læs mere