Så langt kører elbilen på en opladning

Batterierne i elbiler kan i store træk klare hverdagskørsel for de fleste bilister. Der hvor rækkevidden kan blive en begrænsing for elbilisten er på motorvejen. Høj hastighed giver et højt forbrug og begrænser rækkevidden. Se her hvor langt elbilerne kører i FDMs rækkeviddetest med 110 km/t.

Elbilernes rækkevidde bliver for de fleste først udfordret, når man kører langt på motorvej
Viden

Rækkevidden er ofte det, der afskrækker bilister fra at skifte til elbil. Det ved bilfabrikanterne, og nye elbiler kan da også køre længere og længere på en opladning. Det officielle tal er baseret på WLTP (Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure), der er den internationale standard for forbrugsmålinger. WLTP angiver bilernes rækkevidde ved blandet kørsel. 

Det er de færreste bilister, der til hverdag vil opleve problemer med rækkevidden, da de fleste danskere kører omkring 40 km dagligt. Som elbilist vil du derfor ofte først opleve rækkevidden som en udfordring ved høj hastighed på længere ture. Derfor måler FDM elbilers rækkevidde med 110 km/t. på motorvej. Det er her man kan opleve den såkaldte rækkeviddeangst. 

Bagom målingerne

Hvor hurtigt kører I? 
Vi har målt ved 110 km/t for at gøre målingerne så sammenlignelige som muligt. Vi har ikke målt ved 130 km/t, da denne hastighedsgrænser ikke er gældende for hele motorvejsnettet, og det derfor ikke er muligt at måle alene ved denne hastighed. Bemærk at rækkevidderne p.t. svinger mellem 85 og 486 km.  

Hvordan måler I? 
Vi starter med 100 pct. opladet bil og har tempereret kabinen før afgang. Herefter kører vi ud på motorvejen og stopper først, når hele batteriet er brugt. Det vil typisk være til bilen indikerer en restrækkevidde på mellem 0 og 20 km, der tillægges den kørte distance. Vi måler hele året, men typisk har der været mellem fem og 25 grader C. 

Hvor langt kører en elbil på en opladning?

Elbiler har forskellige rækkevidder, men de kan - med enkelte undtagelser - køre mindst et par hundrede kilometer, når de er ladet helt op. Rækkevidden afhænger udover hastighed også af temperaturen, hvor rækkevidden bliver 20-30 procent kortere om vinteren, fordi bilen skal bruge mere energi til at holde kabinen og batteriet tempereret. Under FDMs test kører vi med klimaanlægget tændt og med sædevarme om vinteren. Tillige bruger vi bilens køreassistenter og medieanlæg som almindelige bilister vil gøre. 

Da testresultaterne er målt alene ved motorvejskørsel, kan du forvente en længere rækkevidde på en opladning, hvis du primært kører i byen og på landevejene. Tallene herunder er derfor et pejlemærke for hvor langt du kan forvente at køre i din elbil, hvis du kører på langtur ad motorvejen. 

Hvor effektiv er elbilerne på motorvejen?

Selve rækkevidden kan være afgørende for om man kommer frem. Men der er stor forskel på batteristørrelsen i elbiler, derfor har vi også beregnet bilernes energieffektivitet på motorvej.

Vi beregner det som rækkevidden opnået i Motors måling delt med fabrikantens oplysning om batteristørrelse. Helst nettokapaciteten på batteriet, men nogle fabrikanter oplyser kun bruttokapacitet. Forskellen på disse to angivelser er typisk mellem en og fem kWh. Dermed kan effektiviteten angives i km/kWh svarende til den km/liter-betegnelse man kender fra benzin- og dieselbiler.

Se hvor langt elbilerne kører på en opladning:

 

Bil WLTP rækkevidde Målt rækkevidde km/kWh
Audi e-tron 55 quattro 86 kWh 405 342            4,0
BMW i3 Charged Prof. 42 kWh 310 231            5,5
Honda e Advance 36 kWh 210 143            4,0
Hyundai Ioniq Electric Premium 38 kWh 311 235            6,2
Hyundai Ioniq electric Premium 28 kWh 204 181            6,5
Hyundai Kona electric Premium 64 kWh 449 407            6,4
Jaguar i-Pace EV400 AWD S 90 kWh 415 334            3,7
Kia e-Niro Advance 64 kWh 455 388            6,1
Kia e-Niro Comfort 64 kWh 455 414            6,5
Kia e-Soul Advance 64 kWh 452 364            5,7
Mazda MX-30 Cosmo 36 kWh 200 165            4,6
Mercedes-Benz EQC 400 4Matic 80 kWh 417 375            4,7
MG ZS EV 45 kWh 263 200            4,4
Mini Cooper SE 33 kWh 234 188            5,7
Nissan Leaf e+ Tekna 62 kWh 385 317            5,1
Renault Zoe 135 Intens 52 kWh 383 260            5,0
Seat Mii/Skoda Citigo-e/VW e-Up 32 kWh 258 160            5,0
Smart EQ Fortwo Cabrio 18 kWh 124 85            4,7
Tesla Model 3 Long Range AWD 75 kWh 560 457            6,1
Tesla Model S Long Range 100 kWh 610 486            4,9
Tesla Model X Long Range 100 kWh 505 403            4,0
VW e-Golf 36 kWh 231 192            5,3
VW ID.3 Business 58 kWh 421 306            5,3

Motors rækkeviddemåling foregår ved 110 km/t på motorvej. Energieffektiviteten beregnes som kilometer kørt pr. kWh i batteriet. Bemærk kWh-værdien i bilens navn er fabrikantens angivelse af batteristørrelsen. Er der angivet en nettokapacitet af batteriets størrelse, er det denne der er anvendt. 

Spørg FDMs ladeeksperter