Rækkevidden er ofte det, der afskrækker bilister fra at skifte til elbil. Det ved bilfabrikanterne, og nye elbiler kan da også køre længere og længere på en opladning. Det officielle tal for den enkelte elbils rækkevidde er baseret på WLTP (Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure), der er den internationale standard for forbrugsmålinger. WLTP angiver bilernes rækkevidde ved blandet kørsel.
I praksis er det de færreste bilister, der til hverdag vil opleve problemer med for kort rækkevidde, da de fleste danskere kører omkring 40 km dagligt. Som elbilist vil du derfor ofte først opleve rækkevidde som en udfordring ved høj hastighed på længere ture. Derfor måler FDM elbilers rækkevidde med 110 km/t. på motorvej, og de resultater kan du se på siden her. Men vi har også beregnet rækkevidde for samme elbiler ved forskellige temperaturer.
For selvom rækkevidden afhænger af mange faktorer, så påvirkes den især af udetemperaturen. Derfor har vi ved hjælp af en tommelfingerregel beregnet rækkevidden ved henholdsvis 0 og 20 grader. Dermed får du en indikation af, hvor langt en bestemt elbil kører på en opladning.
Læs mere: Er elbilernes rækkevidde lang nok til dit behov?
Se FDMs beregnede rækkevidde
I boksen herunder finder du mange af de elbiler, som FDM har testet. Indtast bilmærke eller modelnavn i søgefeltet for se rækkevidden under forskellige temperaturforhold. Klik på "Læs testen" i højre side for at gå direkte til test-artiklen.
Du kan også scrolle op og ned i listen.
Bagom beregningerne
Vi tager udgangspunkt i de rækkeviddemålinger, vi selv har foretaget. Derefter korrigerer vi i forhold til udetemperaturen, så rækkevidden kan sammenlignes ved 20 grader. Vi korrigerer med 1 pct. pr. grad. Bagefter beregner vi rækkevidden ved 0 grader, ved at trække 16,7 pct. fra rækkevidden ved 20 grader. Alle beregnede tal er afrundet.
Hvor langt kører en elbil på en opladning?
Elbiler har forskellige rækkevidder, men de kan - med enkelte undtagelser - køre mindst et par hundrede kilometer, når de er ladet helt op. Mange elbiler kan køre væsentligt længere.
En elbils rækkevidde bliver ikke kun påvirket af den hastighed, du kører bilen med, men også af temperatur. Du vil opleve, at din elbils rækkevidde kan blive 20-30 procent kortere om vinteren, fordi bilen skal bruge mere energi til at holde kabinen og batteriet tempereret. Det er vigtigt at holde sig for øje, når man vælger elbil, så man er sikker på at købe en bil, der kan matche ens rækkeviddebehov, også i koldt vejr.
Under FDMs test kører vi med klimaanlægget tændt og med sædevarme om vinteren. Tillige bruger vi bilens køreassistenter og medieanlæg som almindelige bilister vil gøre. Vi tester ved 110 km/t for at få så sammenlignelige målinger som muligt. Vi kan ikke teste alene ved 130 km/t, da hastigheden ikke er gældende for hele motorvejsnettet, og vi derfor ikke alene kan måle rækkevidde ved den hastighed.
Da testresultaterne er målt alene ved motorvejskørsel, kan du forvente en længere rækkevidde på en opladning, hvis du primært kører i byen og på landevejene. Tallene herunder er derfor et pejlemærke for, hvor langt du kan forvente at køre i din elbil, hvis du kører på langtur ad motorvejen.
Bemærk også, at fordi vores tests ikke er foretaget på samme tidspunkt, er resultaterne ikke direkte sammenlignelige. Det skyldes bl.a., at temperatur og vindforhold varierer hen over året, og det påvirker bilernes rækkevidde. Derfor har vi nu også indført beregnet rækkevidde for bedre at kunne sammenligne rækkevidden i de elbiler, vi har testet.
Herunder kan du se de konkrete måleresultater samt gennemsnitstemperaturen under vores test.
Rækkeviddemålinger i 2024
Bil | Test-år | 0 grader beregnet rækkevidde | 20 grader beregnet rækkevidde | Link |
---|---|---|---|---|
Renault Scenic Iconic | 2024 | 420 | 505 | Læs testen |
Fisker Ocean Extreme | 2024 | 375 | 450 | Læs testen |
Skoda Enyaq 85 Premium | 2024 | 370 | 440 | Læs testen |
Audi Q4 e-tron 45 Ultra | 2024 | 360 | 435 | Læs testen |
Volvo XC40 Single Engine Plus | 2024 | 360 | 435 | Læs testen |
VW ID.7 Style | 2024 | 360 | 430 | Læs testen |
BYD Seal Excellence AWD | 2024 | 355 | 425 | Læs testen |
MG 4 Trophy Extended Range | 2024 | 345 | 415 | Læs testen |
Kia EV6 Performance AWD GT Line | 2024 | 340 | 405 | Læs testen |
BMW i5 eDrive40 M Sport | 2024 | 335 | 400 | Læs testen |
Hyundai Kona Electric 65 kWh Advanced | 2024 | 325 | 390 | Læs testen |
Kia EV9 Long Range Performance AWD, GT-Line | 2024 | 325 | 390 | Læs testen |
Volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra | 2024 | 295 | 350 | Læs testen |
Renault Megane E-Tech 60 Techno | 2024 | 280 | 340 | Læs testen |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC AMG Edition | 2024 | 280 | 335 | Læs testen |
Honda e:NY1 Advance | 2024 | 225 | 310 | Læs testen |
VW ID.3 58 kWh Style | 2024 | 250 | 310 | Læs testen |
Rækkeviddemålinger i 2023
Bil | Test-år udgivelse | WLTP rækkevidde | Målt rækkevidde | Temperatur | Link |
---|---|---|---|---|---|
Xpeng P7 Long Range | 2023 | 576 | 525 | 20 | Læs testen |
Hyundai Ioniq 6 RWD LR 18" | 2023 | 614 | 500 | 22 | Læs testen |
Tesla Model 3 Long Range FL | 2023 | 678 | 488 | 7 | Læs testen |
Mercedes EQE SUV 350 4Matic | 2023 | 539 | 479 | 20 | Læs testen |
Hyundai Ioniq 6 RWD LR 20" | 2023 | 545 | 465 | 20 | Læs testen |
VW ID.3 Pro S | 2023 | 557 | 446 | 16 | Læs testen |
Xpeng G9 AWD Performance | 2023 | 520 | 426 | 16 | Læs testen |
NIO EL7 | 2023 | 509 | 410 | 22 | Læs testen |
BMW i7 | 2023 | 625 | 409 | 3 | Læs testen |
BMW i4 eDrive35 | 2023 | 478 | 401 | 20 | Læs testen |
Tesla Model Y LR AWD 2023 | 2023 | 533 | 397 | 7 | Læs testen |
Xpeng G9 Standard Range | 2023 | 460 | 380 | 16 | Læs testen |
Audi Q8 e-tron 55 Quattro | 2023 | 535 | 378 | 12 | Læs testen |
Mercedes-EQ EQS SUV 580 4MATIC | 2023 | 570 | 375 | 5 | Læs testen |
Nissan Ariya 87 kWh Evolve 4WD | 2023 | 515 | 372 | 13 | Læs testen |
BMW iX1 M Sport | 2023 | 435 | 350 | 20 | Læs testen |
Toyota bZ4X 2WD OPDATERET | 2023 | 504 | 340 | 20 | Læs testen |
BYD Dolphin | 2023 | 427 | 339 | 14 | Læs testen |
Hyundai Ioniq 5 Ultimate RWD 20" | 2023 | 476 | 328 | 8 | Læs testen |
Tesla Model Y SR RWD 20" | 2023 | 430 | 328 | 13 | Læs testen |
Kia EV6 GT | 2023 | 424 | 324 | 4 | Læs testen |
Skoda Enyaq RS Coupe | 2023 | 521 | 320 | 3 | Læs testen |
VW ID. Buzz | 2023 | 409 | 281 | 6 | Læs testen |
Jeep Avenger Summit 17" | 2023 | 395 | 280 | 15 | Læs testen |
Skoda Enyaq 60 Coupé | 2023 | 402 | 260 | 9 | Læs testen |
MG 4 Nordic Edition | 2023 | 350 | 258 | 17 | Læs testen |
BYD Atto 3 | 2023 | 420 | 256 | -1 | Læs testen |
Maxus eT90 Pickup | 2023 | 330 | 248 | 11 | Læs testen |
Subaru Solterra Touring+ | 2023 | 414 | 222 | 6 | Læs testen |
Toyota bZ4X 4WD | 2023 | 461 | 215 | 4 | Læs testen |
Rækkeviddemålinger i 2022
Bil | WLTP rækkevidde | Målt rækkevidde | Temperatur | Link |
---|---|---|---|---|
Mercedes-EQ EQE 350+ | 645 | 520 | 17 | Læs testen |
BMW i4 M50 | 513 | 438 | 14 | Læs testen |
Nissan Ariya 87 kWh Advance 2WD | 533 | 431 | 16 | Læs testen |
Tesla Model Y Performance | 514 | 425 | 20 | Læs testen |
Kia EV6 Long Range RWD Upgrade | 528 | 405 | 22 | Læs testen |
BMW iX3 M Sport Charged | 460 | 404 | 20 | Læs testen |
VW ID.5 Pro Performance | 534 | 396 | 21 | Læs testen |
Nio ET7 100 kWh | 580 | 390 | 2 | Læs testen |
Audi Q4 Sportback 40 e-tron | 519 | 384 | 21 | Læs testen |
Tesla Model 3 Performance | 547 | 373 | 14 | Læs testen |
Kia Niro EV Upgrade (21 grader måling) | 460 | 370 | 21 | Læs testen |
Polestar 2 2WD Standard Range | 472 | 368 | 14 | Læs testen |
Polestar 2 2WD Pilot | 518 | 365 | 8 | Læs testen |
Jaguar I-Pace EV400 AWD Black | 407 | 360 | 14 | Læs testen |
Mercedes-EQ EQA 250 | 493 | 332 | 21 | Læs testen |
Renault Megane E-Tech Iconic Advanced | 450 | 331 | 18 | Læs testen |
MG 4 Luxury | 435 | 330 | 14 | Læs testen |
Maxus Euniq 6 | 354 | 325 | 22 | Læs testen |
Porsche Taycan Sport Turismo GTS | 461 | 323 | 9 | Læs testen |
Mercedes-EQ EQB 350 4matic | 420 | 321 | 16 | Læs testen |
MG Marvel R Luxury | 402 | 320 | 22 | Læs testen |
Volvo XC40 Recharge P6 FWD Plus | 400 | 319 | 21 | Læs testen |
Kia e-Soul 64 kWh Premium | 452 | 310 | 7 | Læs testen |
Nissan Ariya 63 kWh Evolve | 398 | 301 | 21 | Læs testen |
MG 5 Luxury | 380 | 294 | 17 | Læs testen |
Volvo C40 Recharge Twin Engine Ultimate | 444 | 287 | 2 | Læs testen |
VW ID. Buzz | 409 | 281 | 6 | Læs testen |
Peugeot e-208 GT | 351 | 272 | 18 | Læs testen |
Aiways U5 Premium | 400 | 261 | 22 | Læs testen |
BYD Atto 3 | 420 | 256 | -1 | Læs testen |
Toyota bZ4X 2WD | 504 | 246 | 4 | Læs testen |
Fiat 500e Icon Pack | 321 | 232 | 24 | Læs testen |
Subaru Solterra Touring+ | 414 | 222 | 6 | Læs testen |
Toyota ProAce City Verso Electric | 281 | 220 | 24 | Læs testen |
Toyota bZ4X 4WD | 461 | 215 | 4 | Læs testen |
Opel Combo-e | 276 | 144 | 2 | Læs testen |
Rækkeviddemålinger i 2021
Bil | WLTP rækkevidde | Målt rækkevidde | Temperatur | Link |
---|---|---|---|---|
Tesla Model 3 Long Range | 580 | 350 | 0 | Læs testen |
Ford Mustang Mach-E AWD UR | 540 | 415 | 21 | Læs testen |
Skoda Enyaq 80 Sportline | 521 | 400 | 23 | Læs testen |
Tesla Model Y LR AWD | 507 | 405 | 21 | Læs testen |
Audi Q4 e-tron 50 Quattro | 481 | 395 | 21 | Læs testen |
Kia EV6 LR Upgrade 2WD | 528 | 355 | 10 | Læs testen |
VW ID.4 Pro 204 hk | 517 | 345 | 7 | Læs testen |
BMW iX3 xDrive40 | 450 | 350 | 10 | Læs testen |
Audi Q4 e-tron 40 | 508 | 380 | 20 | Læs testen |
VW ID.4 GTX AWD | 479 | 375 | 21 | Læs testen |
Polestar 2 AWD Pilot Plus | 450 | 355 | 16 | Læs testen |
MG ZS EV 70 kWh | 440 | 315 | 5 | Læs testen |
Mercedes-Benz EQA 250 | 426 | 325 | 14 | Læs testen |
Cupra Born High 204 hk | 421 | 310 | 8 | Læs testen |
Jaguar I-Pace EV400 AWD SE | 415 | 290 | 2 | Læs testen |
Hyundai Ioniq 5 Long Range | 481 | 330 | 21 | Læs testen |
BMW iX xDrive40 | 425 | 282 | 2 | Læs testen |
Volvo XC40 AWD Recharge Pro | 413 | 310 | 21 | Læs testen |
Hyundai Ioniq 5 LR 4WD ” | 430 | 300 | 16 | Læs testen |
MG Marvel R | 370 | 257 | 0 | Læs testen |
VW ID.3 58 kWh | 421 | 250 | 0 | Læs testen |
Mercedes-Benz EQV 300 Lang | 351 | 270 | 10 | Læs testen |
VW ID.3 48 kWh | 347 | 275 | 21 | Læs testen |
Hyundai Kona Electric 39 kWh | 305 | 260 | 21 | Læs testen |
Aiways U5 | 400 | 218 | 3 | Læs testen |
Peugeot e-208 Allure | 339 | 245 | 21 | Læs testen |
MG ZS EV Luxury | 263 | 220 | 21 | Læs testen |
Nissan Leaf Acenta 40 kWh | 270 | 205 | 21 | Læs testen |
Mini Cooper SE | 234 | 190 | 22 | Læs testen |
Fiat 500 Hatchback Icon | 317 | 160 | 2 | Læs testen |
Opel Corsa-e Ultimate | 334 | 180 | 21 | Læs testen |
Mazda MX-30 | 200 | 165 | 18 | Læs testen |
Rækkeviddemålinger i 2020
Bil | WLTP rækkevidde | Målt rækkevidde | Temperatur | Link |
---|---|---|---|---|
Kia e-Niro Comfort 64 kWh | 455 | 414 | 15 | Læs testen |
VW ID.3 58 kWh | 421 | 306 | 18 | Læs testen |
Renault Zoe 135 52 kWh | 383 | 260 | 15 | Læs testen |
Peugeot e-208 Allure | 340 | 210 | 8 | Læs testen |
Peugeot e-2008 GT-Line | 318 | 190 | 8 | Læs testen |
MG ZS EV 45 kWh | 263 | 200 | 17 | Læs testen |
Seat Mii | 258 | 160 | 2 | Læs testen |
Skoda Citigo-e | 258 | 160 | 2 | Læs testen |
VW e-Up 32 kWh | 258 | 160 | 2 | Læs testen |
Mini Cooper SE 33 kWh | 234 | 188 | 22 | Læs testen |
Mazda MX-30 36 kWh | 200 | 165 | 18 | Læs testen |
Honda e 36 kWh | 210 | 143 | 22 | Læs testen |
Rækkeviddemålinger i 2019
Bil | Test-år | WLTP rækkevidde | Målt rækkevidde | Temperatur | Link |
---|---|---|---|---|---|
Tesla Model S LR 100 kWh | 2019 | 610 | 486 | 20 | Læs testen |
Tesla Model 3 LR AWD 75 kWh | 2019 | 560 | 457 | 20 | Læs testen |
Tesla Model X Long Range 100 kWh | 2019 | 505 | 403 | 20 | Læs testen |
Hyundai Kona electric 64 kWh | 2019 | 449 | 407 | 20 | Læs testen |
Kia e-Niro Advance 64 kWh | 2019 | 455 | 388 | 20 | Læs testen |
Mercedes-Benz EQC 400 4Matic | 2019 | 417 | 375 | 20 | Læs testen |
Kia e-Soul 64 kWh | 2019 | 452 | 364 | 20 | Læs testen |
Audi e-tron 55 quattro 95 kWh | 2019 | 405 | 342 | 20 | Læs testen |
Jaguar i-Pace EV400 AWD S 90 kWh | 2019 | 415 | 334 | 20 | Læs testen |
Nissan Leaf e+ Tekna 62 kWh | 2019 | 385 | 317 | 20 | Læs testen |
Hyundai Ioniq Electric 38 kWh | 2019 | 311 | 235 | 5 | Læs testen |
BMW i3 Charged Prof. 42 kWh | 2019 | 310 | 231 | 20 | Læs testen |
VW e-Golf 36 kWh | 2019 | 231 | 192 | 20 | Læs testen |
Hyundai Ioniq electric 28 kWh | 2019 | 204 | 181 | 20 | Læs testen |
Smart EQ Fortwo Cabrio 18 kWh | 2019 | 124 | 85 | 20 | Læs testen |
Er du ikke kun interesseret i rækkevidde, men også nysgerrig på, hvilken ladeløsning der er den mest fordelagtige for en bilist med dit kørselsmønster og lademuligheder, så har FDM udviklet en beregner, som kan hjælpe dig med at få overblikket.
Mangler du en ladeløsning til elbilen?
Vi har gjort det nemt for dig at oplade din elbil eller plugin-hybrid derhjemme.
Med FDM Ladeløsning får du en designvindende ladeboks inkl. installation og serviceaftale - og du vælger selv, om du vil have en elaftale med grøn strøm oveni.