Logo

Audi dropper superdiesel

Nyheder

Nyt om trafik og biler

31. juli 2020

Audi SQ7 TDI udgår nu - fire år efter lanceringen.

Foto: Audi

Torben Arent

Det var et usædvanligt valg, da Audi i 2016 skiftede til diesel i den supersportslige SQ7. Men efter fire år er er det slut. Den 435 hestes dieselmotor udgår og erstattes af en benzindrevet med 507 hk.

Det var usædvanligt og kontroversielt, da Audi i foråret lancerede sin store Q7-SUV i en supersportslig SQ7-version. Bilen havde nemlig dieselmotor.

Det var heller ikke dengang særlig almindeligt med dieseldrevne performance-biler, dieselbiler kunne stort set kun sælges i Europa, og timingen var elendig: I foråret 2016 var det blot et halvt efter, at Volkswagen-koncernens dieselskandale var brudt ud i september 2015.

Selv om skandalen handlede om snyd, kom dieselmotorer i almindelighed og Volkswagens i særdeles i ’bad standing’. Men SQ7 TDI havde naturligvis været under udvikling i årevis, og Audi valgte at lancere den alligevel.

Audi SQ7 blev lanceret som TDI-udgave for fire år siden. Nu droppes diesel.

Audi SQ7 blev lanceret som TDI-udgave for fire år siden. Nu droppes diesel.

Det var en meget avanceret motor på 435 hk og med en verdensnyhed i form af eldrevet kompressor – drevet af det dengang helt nye 48 volt-system.

Diesel bliver til benzin i SQ7 og SQ8

Men nu er det slut med SQ7 (og SQ8), som endda blev fornyet i slutningen af 2019. Dieselmotoren udgår i stilhed og erstattes af en benzindrevet TFSI-udgave med tilsvarende præstationer. Begge er er ottecylindrede og på fire liter.

Mens TDI-motoren yder 435 hk og 900 Nm(!), får de kommende benzinkøbere fornøjelsen af 507 hk, men må ’nøjes’ med 770 Nm.

TDI-motoren i SQ7 er en meget avanceret motor med eldrevet kompressor – drevet af det dengang helt nye 48 volt-system.

TDI-motoren i SQ7 er en meget avanceret motor med eldrevet kompressor – drevet af det dengang helt nye 48 volt-system.

Det kommer til at gå hurtigere med benzindrift. 0-100-tiden skæres ned fra 4,8 til 4,1 sekunder. Mens TDI’en klarer anstændige 11,0 km pr. liter ifølge normen, kendes tallet for TFSI’en ikke.

Se mere: Audi udvider: og nu det høje Q

Det gør prisen heller ikke. Dieseludgaven optræder stadig i den danske prisliste til knap 1,8 mio. kr.

SQ7 (og SQ8) lanceres til efteråret i benzindrevne udgaver.

SQ7 (og SQ8) lanceres til efteråret i benzindrevne udgaver.

Selv om Audi nu skrotter diesel i SQ7, har mærket ikke helt opgivet tanken om meget sportslige dieselener. Mærket har for nylig lanceret S6 og S7 med potent dieselmotor - en V6'er med 349 hk.

Se mere: Audi S6 - kontroversielt dieselvalg