Logo

FDM oversigt: Tilbagekaldelser, serviceaktioner og fejl på biler

Nyheder

Nyt om trafik og biler

19. december 2025

Af FDM

Her kan du læse om de væsentligste tilbagekaldelser, serviceaktioner og fejl på biler, som FDM har kendskab til.

Dette er ikke en komplet oversigt over alle tilbagekaldelser på biler i Danmark. Der er cirka 500-600 om året, men vi samler de væsentligste, som vi har kendskab til.

Du kan også læse om serviceaktioner. Det er fejl på biler, der ikke har sikkerhedsmæssige konsekvenser, og som derfor ikke er tilbagekaldelser. Det er typisk fejl, som rettes i forbindelse med et serviceeftersyn på et mærkeværksted.

Sidste kategori på siden her er de fejl, som ikke umiddelbart dækkes under en tilbagekaldelse eller en serviceaktion. Nogle gange kan det være ting, der dækkes af fabriksgaranti eller kulance, men det kan også være fejl, du som bilejer selv skal betale for.

Oversigten er kronologisk opbygget. Så søger du efter en konkret bil, kan du med fordel bruge din browsers søgefunktion (typisk Control+F) og skrive navnet på din bilmodel.

Elbiler fra Citroën, Opel og Peugeot: Fejl på indbygget lader

19. december

Hvilke biler er omfattet (i Danmark):
Elbiler fra Citroën, DS, Opel og Peugeot på E-CMP-platformen.

Læs mere: Se liste over alle modeller her

Hvad er problemet:
Det er ikke muligt at lade langsomt (AC-ladning).

Beskrivelse af problemet:
Bilens indbyggede lader stopper med at virke. Så man kan ikke lade langsomt - også kendt som AC-ladning. Fejlene på laderne opstår vilkårligt, men mange bilejere har oplevet, at det allerede sker, når bilerne er et par år gamle.

På brugte biler eller ældre biler er der typisk ikke længere fabriksgaranti/nyvognsgaranti på bilen, og så risikerer man selv at skulle betale for en udskiftning af laderen. Det koster typisk i omegnen af 40.000 kr.

FDMs anbefaling:
Står den indbyggede lader (OBC-lader) af, bør man reklamere så hurtigt som muligt og bede om at få den skiftet. Enten via nybilgarantien, hvis den stadig gælder, via reklamationsretten eller pr. kulance med henvisning til den kendte fejl.

1.5 BlueHDI motor: Tilbagekaldelse pga. dårlig taktkæde

17. december

Hvilke biler er omfattet (i Danmark):
Peugeot: 25.125 biler
Citroën: 10.325 biler
DS: 481 biler
Opel: 3.425 biler

Hvad er problemet:
Der er risiko for, at knastakselkæden på 1.5 Blue HDi-dieselmotoren (DV5) slides for tidligt, hvilket potentielt kan medføre unormal støj eller brud på knastakselkæden.

Beskrivelse af problemet:
Knastakselkæden i modeller fra flere mærker produceret i perioden 2017-2023 er på 7 mm i tykkelse. Her har FDM erfaret flere tilfælde, hvor taktkæden begynder at støje, fordi den bliver for lang. Den kan i værste tilfælde knække.

Stellantis har udviklet en særlig app, der kan lytte til motorens lydbillede og vurdere, om kæden skal skiftes til den nye og forbedrede version på 8 mm. Der bliver fremadrettet lyttet til motorens lydbillede ved hvert service på et mærkeværksted .

FDMs anbefaling:
Oplever du støj fra motoren, så få målt, om der er fejl på kæden. Mærkerne har lavet en kulanceordning, hvor der er mulighed for at få dækket omkostningerne ved en reparation eller udbedring af fejlen. Spørg, om din bil er omfattet af denne ordning på dit mærkeværksted. Den kan også i visse tilfælde dække omkostninger, som ejere tidligere selv har betalt for denne reparation.

Audi e-tron: Støj fra transmission

16. december

Hvilke biler er omfattet:
Audi e-tron (årgang 2019-frem)

Hvad er problemet:
Bilen støjer under kørsel ved lav hastighed.

Beskrivelse af problemet:
FDM har fået en række henvendelser og ser nedbrud på den bagerste gearkasse. Et begyndende symptom kan være olie fra transmissionen i lækagepatronen.

FDMs anbefaling:
Ved ekstraordinær støj fra transmissionen bør du få bilen kontrolleret på et værksted.

Hvis du oplever nedbrud på transmissionen og har garanti på bilen, anbefaler vi, at du retter henvendelse til garantigiver.

Audi e-tron: Vand i elmotorer og isolationsfejl

16. december

Hvilke biler er omfattet:
Audi e-tron (årgang 2019-frem)

Hvad er problemet:
Fejl på elmotor betyder, at bilen ikke kan køre og melder systemfejl.

Beskrivelse af problemet:
FDM har fået en række henvendelser om nedbrud på elmotoren. I motorens konstruktion er der en aksial-pakning, som gør, at der siver en smule kølervæske ud. Dette er der taget hensyn til, og derfor er der en særlig opsamlingsbeholder (også kendt som en lækagepatron), som opsamler kølervæske på det bagerste differentiale.

Beholderen skal udskiftes hvert andet år eller efter behov på den bagerste elmotor. Er der for meget væske i beholderen, skal det undersøges, om elmotoren har taget skade.

På den forreste elmotor skal der som en del af bilens serviceplan også aftappes kølervæske. Også her kan motoren tage skade.

En reparation af elmotorerne vil typisk koste omkring 70.000 kr.

FDMs anbefaling:
Overhold service rettidigt, og hvis du er i tvivl, få undersøgt bilen ved værksted. Hold øje med kølervæskeniveauet i ekspansionsbeholderen.

Hvis du har garanti på bilen, anbefaler vi, at du retter henvendelse til garantigiver. Er bilen ud over garantiperioden, men oprindelig dansk købt, anbefales det at rette henvendelse til værkstedet med forespørgsel om kulancedækning.

Vær opmærksom på, at hvis bilen parallelimporteret, kan det være svært at få kulancedækning.

Hvis du har en reparationsforsikring, skal du rette henvendelse til dit forsikringsselskab.

Nissan Qashqai: Utæthed i termostathust - risiko for motorhavari

15. December

Hvilke biler er omfattet:
Nissan Qashqai 1,3 DIG-T (årgang 2018-frem).

Hvad er problemet: 
Utæt termostathus kan medføre motorhavari.

Beskrivelse af problemet:
Kan blive utæt ved termostathus, og da der ikke er niveauføler for kølervæsken, vil man som fører ikke få en advarsel, før motoren mister kølervæsken. Opdages det ikke i tide, er der risiko for motorhavari.

FDM har modtaget en række henvendelser vedrørende problemet og har været i dialog med Nissan.

FDMs anbefaling:
Det anbefales, at man som bilejer løbende holder øje med niveauet af kølervæske. Medlemmer, der oplever dette problem, kan kontakte FDMs rådgivning for vejledning, før man kontakter sin Nissan-forhandler.

Tesla Model 3 og Model Y: Tærede bremserør

15. december

Hvilke biler er omfattet:
Tesla Model 3 og Model Y (årgang 2019-frem).

Hvad er problemet: 
Tæring på bremserør.

Beskrivelse af problemet:
Ved brugtbiltest og andre testtyper har FDM Test & Bilsyn igennem et stykke tid noteret flere biler med kraftig tæring på de bagerste bremserør. Tæringen opdages ikke nødvendigvis ved service eller periodesyn, da det kræver, at bundpladerne og anden afdækning afmonteres, for at man kan se rustskaderne.

Hvis bremserørerne er tærede, skal batteripakken afmonteres, for at de kan udskiftes. Det gør reparationen dyr.

I enkelte tilfælde har bremseslangerne også været meget medtagede, i et tilfælde så meget at slangen sprang under en test af bremserne.

FDM undersøger sagen yderligere og har taget kontakt til Færdselsstyrelsen.

FDMs anbefaling:
Bremserør skal skiftes, hvis de er tærede. Er bilen under fabriksgaranti, så kontakt Tesla for at få udbedret fejlen under fabriksgarantien.