Alt er muligt – også katastrofer. Mens 2009 gik på hæld, er Saabs position endnu mere uafklaret og forvirrende end nogensinde før.
Men først det sikre og det positive: General Motors har forlænget den ellers ultimative frist for at finde en køber til Saab fra 31. december til 7. januar – siger Spyker. Den hollandske miniput med ukendte, men muligvis store investorer i ryggen er eneste navngivne og trods alt mest seriøse bejler. Men der skulle også være andre.
Men samtidig stritter meldingerne i alle retninger.

Ifølge en talsmand for Saab vil Trollhättan-fabrikken starte produktionslinjerne for den nye 9-5 og for 9-3 Cabriolet efter nytår.
- Vi har ordrerne, og vi skal levere bilerne som normalt, siger han.
Men samtidig siger han, at “vi forbereder afviklingsprocessen, men på samme tid er vi åbne over for de bud, der måtte komme.”
Lukning planlægges - kan tage fem år
En nedlukning kan ifølge nogle rapporter tage op til fem år.
Samtidig florer mange rygter om, hvad der skal ske med mærket Saab eller i det mindste General Motors produktionsanlæg i Trollhättan. Hvis mærket Saab lukkes, kan General Motors måske vælge at lave Saab 9-5 om til en luksus-Opel, en moderne Senator.
Saab 9-5 er bygget på samme platform som Opel Insignia men med forlænget akselafstand.
Andre taler om en fremtid som Buick, men det giver ikke megen mening, da 9-5 i forvejen har en nært beslægtet søstermodel hos Buick, La Crosse, som har samme akselafstand og dermed reelt samme størrelse.
Det siges også, at Fiat er interesseret i at få bygget nogle modeller på den nuværende Saab-fabrik.
Og kinesiske BAIC, der netop har købt produktionsværktøjerne til den gamle 9-5, kunne måske være interesseret i mere.
Men intet af dette redder Saab som Saab.