Nu er det motorvejen ved Kolding, der står for tur til en større udvidelse for at klare den stadig stigende trafik.
Vejdirektoratet har udsendt den endelige milljøvurdering af den foreslåede udvidelse af Sønderjyske Motorvej E45 vest og nord for Kolding.
18 km undersøgt
Undersøgt er den 18 km lange strækning mellem motorvejskryds Kolding V - hvor Esbjergmotorvejen går fra - og Lillebæltsbroen.
Rapporten anbefaler, at kun den vestlige del udvides nu. Det er strækningen mellem motorvejskryds Kolding V og motorsvejskryds Kolding, hvor motorvejen forgrener sig mod Vejle og Lillebæltsbroen.
Her skal motorvejen udvides til otte spor på nogle strækninger tog til seks spor på andre strækninger.
Støjskærme og samkørselspladser
Samtidig skal der anlægges lange støjskærme på op til fire meters højde, til- og frakørslerne skal udvides og det samme skal samkørselspladserne og en enkelt ny anlægges.
På den firesporede strækning i ”motorvejstrekanten”, Taulovmotorvejen, er der ikke de store problemer.
Afventer afklaring om ny Lillebæltsbro
Det kan der snart blive på den sekssporede strækning hen mod Lillebæltsbroen syd for Fredericia, og Vejdirektoratet har da også regnet på en udvidelse til otte spor her. Men udbygningen anbefales ikke nu, da den sekssporede Lillebæltsbro ikke skal udvides nu, og Vejdirektoratet foreslår, at man venter, til der er en afklaring på Lillebælt.
Det diskuteres for tiden, om der skal anlægges en parallel Lillebæltsbro eller anlægges en ny langt mod syd eller mod nord. Men det sker næppe de første 20 år.
130 km/t undersøges
Fartgrænsen på hele strækningen er i dag 110 km/t, og i Vejdirektoratets debatoplæg fra august 2010 hed det at ”Det skal undersøges, om udbygningen på hele strækningen eller på delstrækninger kan anvendes trafiksikkert med en tilladt hastighed på 130 km/t.”
Men det synes Vejdirektoratet ikke i den endelige rapport. Om den nye ottesporede strækning hedder det:
”På strækningen fra motorvejskryds Kolding V til motorvejskryds Kolding forudsættes den tilladte maksimale hastighed
på motorvejen fortsat at være 110 km/t. Dette skyldes primært hensynet til de tætliggende tilslutningsanlæg, den
store trafi kmængde og den høje lastbilandel, der er på strækningen.”
"Ikke fundet anledning"
Men heller ikke den mere fredelige del i ”motorvejstrekanten” bør have fjernet 110-skiltene.
”Der er heller ikke fundet anledning til at foreslå en ændring af den tilladte hastighed på 110 km/t på den øvrige del af strækningen.” står der uden nærmere begrundelse.
I sidste ende afgøres fartgrænserne af politiet.
Først klar om fire-fem år
Der går fire til fem år, før udvidelsen er færdig, såfremt Folketinget bevilger pengene. Når miljørapporten er endelig vedtaget efter sommerferien, vil der gå to år med detailprojektering, besigtigelse og ekspropriation. Derefter kommer to-tre års anlægsarbejde.
Ifølge Transportministeriets helgarderede anlægsomkostninger vil udvidelsen koste 840 mio. kr.
Den samlede VVM-rapport fra Vejdirektoratet kan læses her