Mørk udsigt for Scandlines' superfærger

De stærkt forsinkede kæmpefærger til Gedser-Rostock-ruten bliver formentlig endnu mere forsinkede, efter at værftet, der bygger dem, er gået i betalingsstandsning.

Berlin og søsterskibet Copenhagen ligger stadig ved udrustningskajen i Stralsund, selv om de skulle have været i drift i foråret
Trafik

De gamle prinsefærger "Prins Joachim" og "Kronprins Frederik" må knokle løs med at fragte bilister over Østersøen lang tid endnu.

Rederiet Scandlines må nemlig have den lange søkikkert frem for at kunne se, hvornår de to store tvillingefærger "Berlin" og "Copenhagen" kan sættes ind på den vigtige Gedser-Rostock-rute.

Værftet har standset betalinger

Værftet som bygger kæmpefærgerne, P+S Werften i Stralsund, er ifølge flere tyske medier gået i betalingsstandsning.

Dermed er den senest annoncerede dato for indsættelse, midt på efteråret, ikke længere realistisk. Scandlines har ikke selv sagt noget om nogen ny, forventet startdato, efter at betalingsstandsningen blev kendt 29. august.

Måske et år forsinket

De to store færger, der skal fordoble kapaciteten og give passagererne bedre og mere moderne forhold, kan efterhånden nå at blive op mod et år forsinket.

Ved søsætningen af det første skib i december 2011 lød planen, at færgerne skulle sættes i drift i hhv. marts og maj 2012. De terminer blev skubbet flere gange med henvisning til problemer med færdiggørelsen, der viste sig i høj grad at hænge sammen med værftets økonomiske problemer.

Her i sommer har en godsfærge været sat ind på Gedser-Rostock-ruten for at give plads til flere personbiler på de to gamle prinsefærger.