Sidste stribe til det store sus

Med en sidste, symbolsk vejstribe har transportministeren indviet den 2,2 mia. kr. dyre udvidelse af Holbækmotorvejen. Trafikken glider, nye propper er næsten ikke opstået, og trafikanterne er begejstrede.

Transportminister Henrik Dam Kristensen lagde den allersidste vejstribe på Holbækmotorvejen - på en ny samkørselsplads.
Trafik

Transportministeren kom nogle minutter for sent, da han skulle stå for den officielle indvielse af den udvidede Holbækmotorvej. Ja, på sin vis kom han over en måned for sent, for de 70.000 daglige bilister har for over en måned siden taget de seks-otte spor i brug.

Ikke desto mindre skulle der være den ceremonielle indvielse, og da bilerne nu bruger selve motorvejen, markerede ministeren åbningen 20. september ved at lægge den allersidste vejstribe på en ny samkørselsplads ved Roskilde.

Lige stribe uden venstredrejning

Transportministeren klarede den afsluttende afstribningsopgave - med en kyndig specialist i bagsædet som instruktør.
Transportministeren klarede den afsluttende afstribningsopgave - med en kyndig specialist i bagsædet som instruktør.
Det skete ved hjælp af en rigtig vejstribemaskine, og Henrik Dam Kristensen fik lagt striben nydeligt og helt lige. Nogle af hans rådgivere var ellers lidt bekymret for, om den socialdemokratiske minister ville slingre lidt til venstre.

Ministerens lille forsinkelse på dagen skyldes i hvert fald ikke trafikpropper i nærheden, for siden Vejdirektoratet blev færdig med selve motorvejen er de ellers kroniske trafikpropper som forduftet.

- Vi har faktisk fået mange ligefrem begejstrede tilbagemeldinger fra bilister. Nogen mener, de tre, ja tyve års trængsler nærmest er glemt, siger informationsmedarbejder i Vejdirektoratet, Andrew Crone-Langkjær.

20-30 minutter hurtigere midt i myldretiden

Der er nu fire spor i hver retning på noget af Holbækmotorvejen og det er med til at forhindre forstoppelse, hvor en stor tilkørsel fletter ind på motorvejen.
Der er nu fire spor i hver retning på noget af Holbækmotorvejen og det er med til at forhindre forstoppelse, hvor en stor tilkørsel fletter ind på motorvejen.
Ifølge Vejdirektoratet vil bilister, der kører midt i myldretiden, spare både 20 og 30 minutter i hver retning, og i gennemsnit over hele myldretidsperioderne er det ti minutter sparet i hver retning.

- Jeg nyder virkelig den nye motorvej. Tidligere var turen lidt af et mareridt, men nu glider det bare i flyvende fart. Nu kan jeg køre, når jeg vil, i stedet for at vente til efter kl. 17 for at undgå det værste mylder, siger Morten Bonde fra Borup til Vejdirektoratets hjemmeside.

Roskilde slipper for sivetrafik

Også inde i Roskilde mærker man den nye, brede motorvej ved, at der er mindre ”sivetrafik” – biler som sniger sig gennem bygaderne for at slippe for forstoppelsen på motorvejen, der også fungerer som en slags ydre ringvej for Roskilde.

Trafikpropperne er tilsyneladende helt væk i området, og kun i beskedent omfang er nissen flyttet andre steder hen. Det frie flow mellem Roskilde og Fløng medfører f.eks., at trafikproppen i Tåstrup-krydset ved udfletningen mod Ballerup er blevet endnu værre ifølge de første rapporter.

Nye propper væk om to år

Ikke alle nye vejskilte var kommet på plads ved den officielle indvielse.
Ikke alle nye vejskilte var kommet på plads ved den officielle indvielse.
Det kan komme til at stå på i to år, indtil Motorring 4 i 2014 er udvidet til seks spor.

Selv om Holbækmotorvejen nu er erklæret færdig, mangler stadig detaljer. Nogle af de krydsende veje blev gjort helt færdige et par dage inden indvielsen, og stadig er ikke alle skilte sat op. Og anlægsgartnerne går nu i gang med at plante træer langs motorvejen.

Hurtigere og billigere end ventet

Træerne er mindre end planlagt, for da de blev bestilt, troede man, at vejen først ville være klar i efteråret 2013.

Ud over at vejen er blevet færdig længe før tid, er den ifølge projektlederen også blevet en hel del billigere end budgettet på 2,2 mia. kr.