Nysgerrigheden bliver sat på en hård prøve, når mobilen giver lyd fra sig, fordi der er kommet en besked, mens du kører bil. Trangen til at tage den op og lige se, hvem der har skrevet, er stor. Måske gør du det ikke, mens bilen er i høj fart, men hvad med, når du kører med lav hastighed på et knap så befærdet sted eller holder for rødt? I lyskurvekøen er der jo adskillige sekunder til at tage et hurtigt kig.
Er du derimod en af dem, der hævder aldrig at blive fristet, er det ikke svært at få øje på de mange andre, der bukker under, for de sidder enten helt åbenlyst med mobilen i hånden eller med hovedet bøjet ned for at kigge på den. Det er svært at lade den ligge, for den er stærkt vanedannende.
Vi bliver hele tiden fodret, og de sociale medier fortsætter og fortsætter – ligesom med Netflix, hvor næste afsnit i serien starter af sig selv.
”Er der nogen af jer, der egentlig ved, hvor mange gange om dagen I ser på jeres mobiltelefon?”, spørger Imran Rashid tilhørerne, inden han svarer selv:
”I aner det ikke, for det er blevet en vane. En ubevidst handling.”
Lokkes til at kigge
Han er speciallæge i almen medicin og forfatter til bøgerne „Sluk“ og „Offline“, der handler om, hvordan teknologi og digitale medier påvirker os. Tilhørerne ved foredraget er erhvervschauffører, der bruger mange timer bag rattet.
Risikoen for, at de – og alle andre – tager telefonen op, mens de kører bil, er stor. Ikke kun fordi den ringer, eller der kommer en besked, men fordi den konstant fanger vores opmærksomhed.
”Telefonerne og deres apps er udviklet til at belønne os og gøre os afhængige ved hjælp af bl.a. likes, point og notifikationer. Der er en grund til, at det ikke er telefonens lommeregner, der er den mest populære app, men derimod Candy Crush og Facebook og alle de andre”, påpeger Imran Rashid.
Appsene udløser stoffet dopamin i vores hjerne, der giver os en fornemmelse af belønning. De får os til at føle os godt tilpas, og derfor er det blevet en vane at se på telefonen rigtig mange gange om dagen.
”Vi har svært ved at modstå fristelserne og har svært ved at lade telefonen ligge. Vi bliver hele tiden fodret, og de sociale medier fortsætter og fortsætter – ligesom med Netflix, hvor næste afsnit i serien starter af sig selv. Du skal tage et aktivt valg om at stoppe. Ellers fortsætter det. Det er som en cigaret, der hele tiden vokser ud igen”, siger Imran Rashid.
Læs mere: Sådan gør du mobilen håndfri i bilen
Du bliver hjerneblind
Regler for brug af mobilen
Det må du ikke med din mobil
Når du kører bil, eller den holder i
tomgang, f.eks. i kø eller for rødt lys, må du ikke benytte din mobiltelefon eller andre „håndholdte kommunikationsapparater“ som f.eks. GPS, iPad og smartwatch.
Det må du med din mobil
Det er lovligt at benytte mobil, tablet, GPS mv., imens du kører, hvis de benyttes håndfrit. Altså hvis du ikke rører deres knapper eller display, men bruger dem med stemmestyring eller via knapper på rattet, instrumentbrættet eller headset. Dog må du godt røre ved deres knapper eller display, hvis de sidder fast i en holder.
Samtidig med at vi har svært ved at lade mobilen ligge, kommer vi også til at overvurdere egne evner. Derfor ser vi så mange, der bruger mobilen og kører bil samtidig.
”Alt, hvad man bruger hjernen til, bliver man på godt og ondt bedre til. Første gang, du tjekker telefonen bag rattet, føles det farligt. Men selvom vi godt ved, det er farligt, så lærer vi alligevel os selv at se på mobilen, når vi kører bil. Vi bliver bedre til det, og det bliver en vane”, siger Imran Rashid.
Problemet er, at telefonen ikke kun bruger strøm, men også vores mentale ressourcer. Det er ikke kun farligt at blive distraheret af mobilen og kigge væk fra vejen, men også at foretage sig alt muligt med telefonen, mens man kører bil og ser ud ad forruden.
”Når du snakker i mobil eller er optaget af at gøre eller tænke på andre ting, bliver dit synsfelt mindre, for hjernen bruger energi på andre ting. Du risikerer at blive „hjerneblind“, så selvom du ser ting ud ad forruden, så er du mentalt optaget af andre ting, som du tænker på. Din reaktionshastighed er nedsat, hvis du mentalt er optaget”, fortæller speciallægen.
Klip mod uopmærksomhed
Netop det at være optaget af andre ting er yderst uheldigt, når vi sidder i en bil. Uopmærksomhed er en afgørende faktor i hver tredje dødsulykke i trafikken.
Kører du 80 km/t. på en landevej og kigger på din mobiltelefon i blot fire sekunder, så har du kørt 89 meter uden at have øjne på trafikken. I den korte periode kan man overse en trafikant, køre af vejen eller komme til at trække over i modsatte vognbane.
Der findes ikke tal for, hvor ofte mobiltelefonen er årsag til ulykker, men som en indsats mod uopmærksomhed er sanktionen for brug af håndholdt mobiltelefon blevet skærpet. Foruden en bøde på 1.500 kr. og 500 kr. til Offerfonden koster det nu også et klip i kørekortet.
Læs mere: Det her giver klip i kørekortet
Video: Undgå ulykker med uopmærksomme trafikanter
Hver syvende accepterer mobilbrug
Rådet for Sikker Trafik, der er vært for foredraget for erhvervschaufførerne, har i en undersøgelse spurgt 1.500 bilister, om de synes, at det er acceptabelt eller uacceptabelt, at man er uopmærksom bag rattet. Hver syvende – 14 procent – synes, det er i orden at tale i håndholdt mobil, læse SMS’er, indstille GPS, finde ting frem mv., mens man kører bil.
Blandt de yngste bilister mellem 18 og 35 år siger 27 procent, at det er acceptabelt. Det bliver lidt bedre med alderen: Tallet er 11 procent for de 36-50-årige og 6 procent for de 51-65-årige.
”Det er overraskende, at så mange synes, at det er i orden at rode med mobilen under bilkørsel, for man udsætter sig selv og andre for en stor risiko, når man er uopmærksom”, siger Lisbeth Sahl, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.
Senest har kampagnen „Læg mobilen – så er du lægger“ ikke kun opfordret bilister til at droppe den håndholdte mobil, men også passagererne til at blande sig og sige fra, så flere lægger mobilen, når de kører. Målet er at gøre det lige så socialt uacceptabelt at være uopmærksom bag rattet, som det er at køre spritkørsel.
Køb holder til mobiltelefon hos FDM
FDM shop
Styr uden om mobilen
Sådan bliver du håndfri
- Tilslut telefonen trådløst til bilen med bluetooth, så du bl.a. kan tale håndfrit med lyd fra telefonen over bilens lydanlæg.
- Har din bil Apple CarPlay eller Android Auto, kan du koble mobilen til og bruge udvalgte apps på bilens trykskærm, bl.a. til telefoni.
- Kan din telefon bruges til biler med MirrorLink eller Screen Mirror, kan du „spejle“ din mobiltelefon i bilens infotainmentskærm og ringe derfra.
- Er der ikke mulighed for at forbinde mobilen til bilen, kan du montere en mobilholder eller købe en bluetooth-højttaler til mobilen.
Men inden fingerfletning med mobilen bliver lige så ildeset som spritånde på førersædet, kan man starte med sig selv og træffe nogle bevidste valg – at tage kontrol over mobilen i stedet for at lade mobilen tage kontrollen.
”Vi har alle sammen brug for anerkendelse og opmærksomhed”, siger Imran Rashid, inden en deltager i den primært jyske forsamling påpeger, at det vist mest gælder sjællændere.
”Nej, for det er vist ikke kun sjællændere, der er på Facebook. Alle bliver fristet, for de her tjenester og spil er designet ud fra viden om, hvordan hjernen fungerer, og hvad der gør dig afhængig af produktet. Vi vil gerne bekræftes, og det hjælper de sociale medier os med.”
Brug din viljestyrke
Men man kan tage et aktivt valg og udsætte behovet for at se på sin mobiltelefon.
”Din bilkørsel er aldrig mere sikker end din evne til at bruge din sunde fornuft. Med dine dårlige vaner under bilkørslen som at tjekke SMS’er osv. har du tendens til at overvurdere egen kontrol og undervurdere de komplikationer, der kan opstå”, påpeger Imran Rashid.
Hans forslag til at gøre det nemmere at lade mobilen ligge er bl.a. at sætte den på flyfunktion, slå notifikationer fra eller lægge den ude af syne og rækkevidde. Man bør også undgå komplicerede samtaler, selvom man taler håndfrit, da de også forstyrrer din evne til at holde fokus på bilkørslen.
Et andet råd er at sætte et billede op af de vigtigste ting i dit liv et synligt sted i bilen, så du altid kan bruge dem som en gyldig grund til at køre sikkert.