
Peugeot har aldrig rigtigt fået samme succes med den udgående 308er, som mærket havde med 307. Design og indretning sad ikke lige i skabet, og det har kostet kunder. Fabrikken har derfor visket tavlen helt ren og er startet på en frisk med 308.
Og lad os bare røbe med det samme, at det er der kommet en yderst vellykket bil ud af. Endda en bil, der passer glimrende ind på det danske marked. Trods de store ændringer fastholdes 308-navnet, da det er besluttet, at alle Peugeots modeller fremover skal ende på 08.
Helt ny platform til Peugeot 308

LÆS OGSÅ: Om den nye EMP2-platform
Den første bil på den platform var Citroën C4 Picasso, og nu dukker altså Peugeot 308 op på samme platform, men her er akselafstanden blevet 14 cm kortere. Fordelene ved den nye platform er dels en markant lavere vægt – Peugeot oplyser, at bilen er blevet 140 kg lettere – dels en mulighed for at flytte hjulene længere ud i hjørnerne til gavn for mere plads inde i bilen.
Det er rigtig nok lykkedes, Peugeot 308 virker markant mere rummelig end tidligere. Kabinen er næsten som i en VW Golf, og bagagerummet er med sine 470 liter blevet det største i klassen.
Skærm erstatter knapper i Peugeot 308

Peugeot 308 er i lighed med både 208 og 2008 konstrueret, så man skal se instrumenterne hen over rattet i stedet for gennem rattet som i andre biler. For at gøre det lettere, er rattet gjort en hel del mindre i diameter, og det er med til at få kørslen til at føles mere sportslig.
LÆS OGSÅ: Motors brugbiltest af Peugeot 308 (2007-2012)
Er man ikke ret høj, vil man måske kunne opleve, at rattet kan skygge lidt for det nederste af instrumenthuset, men overordnet set er det en fin løsning, som gør det lettere skiftevis at fokusere på trafikken og på instrumenterne.
Trecylindrede motorer i Peugeot 308

Tidligere var både 307 og 308 klart domineret af dieselmotorerne, men nu virker det, som om benzinmotorerne er ved at vinde andele. Det skyldes ikke mindst de små motorers gode benzinøkonomi. Men om den lille 1.2-liters motor også kan magte denne store 308er, står endnu tilbage at få bevist.
Ved præsentationen var det kun 1.6-liters motorerne, der var til stede. Her viste det sig dog, at dieseludgaven med kun 92 hk fint kunne klare opgaven med at gøre bilen dynamisk, og der er derfor ikke oplagte grunde til at vælge den kraftigere motor med 116 hk. Til foråret kommer der turboudgaver af den lille trecylindrede 1.2er, og den kommer i to niveauer med hhv. 110 og 130 hk. Samtidig kommer også en stationcar-udgave, som hedder SW i Peugeots verden.
Peugeot 308 kører overraskende godt

Hertil skal lægges et styretøj, der virker veldimensioneret og let at betjene. Ingen tvivl om, at der er kælet for de dynamiske egenskaber ved bilen. Det skal dog nævnes, at vores biler kørte på 16 og 17-tommer dæk, og at den allerbilligste version kommer med de mindre sportslige 15-tommer dæk som standard.
Motorstøjen virkede fint afdæmpet i alle versionerne, og i dieseludgaverne er gearingen langbenet til fordel for et lavt omdrejningstal. Gearkasserne er desuden forbedret ved gearskiftet, som nu går en hel del bedre end før.
Fås med avanceret sikkerhedsudstyr
Grundlæggende er alle udgaver af 308 udstyret på et højt niveau, når det handler om sikkerhed. Men som noget helt nyt hos Peugeot kan man tilkøbe en sikkerhedspakke til bare 5.000 kr., hvor man får en adaptiv fartpilot, der selv holder afstand til de forankørende biler, en automatisk nødbremse samt et kollisions-advarende system, der signalerer, hvis man kører for tæt på en forankørende bil. Det sker først med en lampe, dernæst med en lyd, hvis man kommer endnu tættere på og i sidste ende bremser systemet selv bilen, hvis man ikke selv gør noget.
Vi har prøvet alle systemerne og må sige, at det knageme er en god pakke til en god pris. En anden sikkerhedspakke indeholder advarsel for trafik i de blinde vinkler. Den er koblet med parkeringssensorer og tågelygter, og koster 8.000 kr. ekstra. Også en god pakke til en god pris, men det er bare ærgerligt, at de begge kun fås til højeste udstyrsniveau, Allure.

Det kunne ligne en revitalisering af den Peugeot-løve, vi husker tilbage fra de år, da Peugeot 307 var blandt Danmarks mest solgte biler.