Peugeot 308 – løven er tilbage

Peugeot 308 er tilbage i ny og veltrimmet form. Kvalitetsfornemmelsen er øget betragteligt, og designet er gjort lækkert og moderne. Prisen begynder ved ca. 200.000 kr.

Peugeot 308 har fået et helt nyt designsprog. Linjerne er strammet op, og bilen fremstår både moderne og nydelig.
Forpremiere

Endnu fås Peugeot 308 kun som femdørs hatchback, men en stationcar dukker op til foråret. Bagklappen er udelukkende i plast for at sænke vægten.
Endnu fås Peugeot 308 kun som femdørs hatchback, men en stationcar dukker op til foråret. Bagklappen er udelukkende i plast for at sænke vægten.
Motor mener: Peugeot har vasket tavlen ren og startet forfra, da den nye Peugeot 308 skulle konstrueres. Det er der kommet en vellykket og yderst harmonisk og prisbillig bil ud af.

Peugeot har aldrig rigtigt fået samme succes med den udgående 308er, som mærket havde med 307. Design og indretning sad ikke lige i skabet, og det har kostet kunder. Fabrikken har derfor visket tavlen helt ren og er startet på en frisk med 308.

Og lad os bare røbe med det samme, at det er der kommet en yderst vellykket bil ud af. Endda en bil, der passer glimrende ind på det danske marked. Trods de store ændringer fastholdes 308-navnet, da det er besluttet, at alle Peugeots modeller fremover skal ende på 08.

Helt ny platform til Peugeot 308

Peugeot 308 har fået en trykfølsom skærm, hvorfra både varmeanlæg, radio, telefon, tripcomputer og navigationsanlæg betjenes. Det betyder, at der stort set ingen knapper er tilbage på instrumentbordet.
Peugeot 308 har fået en trykfølsom skærm, hvorfra både varmeanlæg, radio, telefon, tripcomputer og navigationsanlæg betjenes. Det betyder, at der stort set ingen knapper er tilbage på instrumentbordet.
Udgangspunktet for den nye 308er er den helt nye EMP2-platform (Efficient Modular Platform 2), som kan skaleres i bredde, længde og akselafstand. Platformen skal danne bund for alle nye modeller fra både Peugeot og Citroën.

LÆS OGSÅ: Om den nye EMP2-platform

Den første bil på den platform var Citroën C4 Picasso, og nu dukker altså Peugeot 308 op på samme platform, men her er akselafstanden blevet 14 cm kortere. Fordelene ved den nye platform er dels en markant lavere vægt – Peugeot oplyser, at bilen er blevet 140 kg lettere – dels en mulighed for at flytte hjulene længere ud i hjørnerne til gavn for mere plads inde i bilen.

Det er rigtig nok lykkedes, Peugeot 308 virker markant mere rummelig end tidligere. Kabinen er næsten som i en VW Golf, og bagagerummet er med sine 470 liter blevet det største i klassen.

Skærm erstatter knapper i Peugeot 308

Man kan tilkøbe en sikkerhedspakke, som indeholder en funktion, der selv nedbremser bilen, hvis man kommer for tæt på de forankørende. Det prøvede vi i praksis ved hjælp af denne bil med en attrap, der på sikker vis kan simulere en ægte situation. Det virker!
Man kan tilkøbe en sikkerhedspakke, som indeholder en funktion, der selv nedbremser bilen, hvis man kommer for tæt på de forankørende. Det prøvede vi i praksis ved hjælp af denne bil med en attrap, der på sikker vis kan simulere en ægte situation. Det virker!
En af de helt store nyskabelser i 308 er instrumentbordet, hvor næsten alle knapper er erstattet af en stor pegefølsom skærm. Den virker intuitiv i sin funktion, og den sidder lige i synsfeltet tæt ved rattet. Herfra styrer man ventilationsanlæg, radio, telefon, tripcomputer og i versioner med navigationsanlæg naturligvis også dette. Det virker fint, og kvaliteten af skærmen er noget af det bedste, vi har set hidtil. Navigation koster 6.500 kr. ekstra.

Peugeot 308 er i lighed med både 208 og 2008 konstrueret, så man skal se instrumenterne hen over rattet i stedet for gennem rattet som i andre biler. For at gøre det lettere, er rattet gjort en hel del mindre i diameter, og det er med til at få kørslen til at føles mere sportslig.

LÆS OGSÅ: Motors brugbiltest af Peugeot 308 (2007-2012)

Er man ikke ret høj, vil man måske kunne opleve, at rattet kan skygge lidt for det nederste af instrumenthuset, men overordnet set er det en fin løsning, som gør det lettere skiftevis at fokusere på trafikken og på instrumenterne.

Trecylindrede motorer i Peugeot 308

Instrumentbordet er indrettet, så instrumenterne skal ses hen over rattet. Det fungerer fint. Bemærk det ret lille rat, der giver bilen en sportslig appeal.
Instrumentbordet er indrettet, så instrumenterne skal ses hen over rattet. Det fungerer fint. Bemærk det ret lille rat, der giver bilen en sportslig appeal.
Billigste udgave af Peugeot 308 får den lille trecylindrede 1.2-liters motor, som vi også kender fra Peugeot 208. Den vil koste 204.000 kr. med levering. Desuden kommer der udgaver med enten en 1.6-liters benzinmotor eller en revideret udgave af den kendte1.6-liters dieselmotor.

Tidligere var både 307 og 308 klart domineret af dieselmotorerne, men nu virker det, som om benzinmotorerne er ved at vinde andele. Det skyldes ikke mindst de små motorers gode benzinøkonomi. Men om den lille 1.2-liters motor også kan magte denne store 308er, står endnu tilbage at få bevist.

Ved præsentationen var det kun 1.6-liters motorerne, der var til stede. Her viste det sig dog, at dieseludgaven med kun 92 hk fint kunne klare opgaven med at gøre bilen dynamisk, og der er derfor ikke oplagte grunde til at vælge den kraftigere motor med 116 hk. Til foråret kommer der turboudgaver af den lille trecylindrede 1.2er, og den kommer i to niveauer med hhv. 110 og 130 hk. Samtidig kommer også en stationcar-udgave, som hedder SW i Peugeots verden.

Peugeot 308 kører overraskende godt

Bagsædepladsen er blevet markant bedre, men vælger man udgaven med glastag, bliver loftshøjden kneben for høje personer.
Bagsædepladsen er blevet markant bedre, men vælger man udgaven med glastag, bliver loftshøjden kneben for høje personer.
De første køreindtryk af den nye 308 tegner et billede af en velkørende bil med en ganske stor vægt lagt på komforten. Affjedringen er ovre i den bløde afdeling, men det er et fint kompromis, der er indgået, for ved kørsel gennem snoede bjergveje var bilen imponerende sporstabil i kurverne.

Hertil skal lægges et styretøj, der virker veldimensioneret og let at betjene. Ingen tvivl om, at der er kælet for de dynamiske egenskaber ved bilen. Det skal dog nævnes, at vores biler kørte på 16 og 17-tommer dæk, og at den allerbilligste version kommer med de mindre sportslige 15-tommer dæk som standard.

Motorstøjen virkede fint afdæmpet i alle versionerne, og i dieseludgaverne er gearingen langbenet til fordel for et lavt omdrejningstal. Gearkasserne er desuden forbedret ved gearskiftet, som nu går en hel del bedre end før.

Fås med avanceret sikkerhedsudstyr

Grundlæggende er alle udgaver af 308 udstyret på et højt niveau, når det handler om sikkerhed. Men som noget helt nyt hos Peugeot kan man tilkøbe en sikkerhedspakke til bare 5.000 kr., hvor man får en adaptiv fartpilot, der selv holder afstand til de forankørende biler, en automatisk nødbremse samt et kollisions-advarende system, der signalerer, hvis man kører for tæt på en forankørende bil. Det sker først med en lampe, dernæst med en lyd, hvis man kommer endnu tættere på og i sidste ende bremser systemet selv bilen, hvis man ikke selv gør noget.

 

Vi har prøvet alle systemerne og må sige, at det knageme er en god pakke til en god pris. En anden sikkerhedspakke indeholder advarsel for trafik i de blinde vinkler. Den er koblet med parkeringssensorer og tågelygter, og koster 8.000 kr. ekstra. Også en god pakke til en god pris, men det er bare ærgerligt, at de begge kun fås til højeste udstyrsniveau, Allure.

Bagagerummet rummer 470 liter og er dermed det største i klassen.
Bagagerummet rummer 470 liter og er dermed det største i klassen.
Ellers er det tydeligt, at Peugeot har lagt sig i selen for at løfte den oplevede kvalitet betragteligt i alle udgaverne. Materialerne er lækre at røre ved, der er gjort en hel del ved detaljerne både ind- og udvendigt, og samlet set føles den nye Peugeot 308 helt tysk i sin udstråling, til trods for at den bygges på Peugeots egen fabrik i Frankrig.

Det kunne ligne en revitalisering af den Peugeot-løve, vi husker tilbage fra de år, da Peugeot 307 var blandt Danmarks mest solgte biler.