Peugeot 308 SW – forlænget weekend

Peugeot 308 SW er blevet til en flot livsstilsbil med et yderst brugbart indre.

Peugeot 308 SW har fået meget harmoniske linjer, og den længere akselafstand og den forhøjede bagende pynter på bilen
Forpremiere

Bagtil er designet vellykket, og i forhold til den gamle Peugeot 308 SW er linjeføringen direkte elegant.
Bagtil er designet vellykket, og i forhold til den gamle Peugeot 308 SW er linjeføringen direkte elegant.
Motor mener: Peugeot 308 SW har fået et tiltrængt løft af bagsædepladsen. Sammen med et flot bagagerum og en fin bagsædekonstruktion gør det 308 SW til en af klassens bedste stationcars.

Den nye Peugeot 308 dukker til sommer op i en stationcarversion, der som altid hos Peugeot får efternavnet SW. Modsat forgængeren er der nu kun plads til fem personer i alle varianter, men med en forlænget akselafstand og et gigantisk bagagerum er brugsværdien øget betydeligt i forhold til den almindelige 308er.

LÆS OGSÅ: Motors test af konkurrenten Skoda Octavia

Bagagerummet rummer 610 liter, hvilket kun overgås af Honda Civic. Indretningen er til gengæld luksuriøs og bringer her Peugeot 308 SW op på Audi-niveau.
Bagagerummet rummer 610 liter, hvilket kun overgås af Honda Civic. Indretningen er til gengæld luksuriøs og bringer her Peugeot 308 SW op på Audi-niveau.
Vi kender ikke merprisen i detaljer, men regn med ca. 15.000 kroner oven i prisen for femdørsudgaven.

Lang akselafstand i Peugeot 308 SW

Den nye Peugeot 308 SW har samme bredde og højde som den almindelige udgave, men længden er øget med 33 cm, og heraf er akselafstanden øget med 11 cm. Det giver fine pladsforhold ved bagsædet, men Peugeot har ikke benyttet alle 11 cm til bedre knæplads, idet den kun er forbedret med tre cm.

LÆS OGSÅ: Motors test af konkurrenten Honda Civic

Bagsædepladsen er blevet tre cm større ved knæpladsen, ligesom loftshøjden er øget takket være tagets forløb. Når bagsædets ryglæn foldes forover, glider sædehynden automatisk ned, så gulvet bliver helt plant.
Bagsædepladsen er blevet tre cm større ved knæpladsen, ligesom loftshøjden er øget takket være tagets forløb. Når bagsædets ryglæn foldes forover, glider sædehynden automatisk ned, så gulvet bliver helt plant.
I stedet er pladsforbedringerne kommet bagagepladsen til gode, og bag bagsædet er der et bagagerum på hele 610 liter, hvilket er lige så stort som i den nye Skoda Octavia. Det er dog fortsat Honda Civic Tourer, der med sine 624 liter har førstepladsen i denne kategori.

I Peugeot 308 SW kan pladsen let øges ved at lægge bagsæderne ned. Det foregår utroligt elegant ved at hive i et udløsergreb enten på selve ryglænet eller fra bagagerummet. Gør man det, glider sædehynden selv lidt ned, så bagsæderyglænet kan blive helt plant med gulvet i bagagerummet. Det er nemt og virkelig noget, man kan sætte pris på i hverdagen. Sikkerheden er i øvrigt udbygget med fine aluskinner i gulvet, hvori de forskydelige forankringsøjer er fæstnet.

Under gulvet findes et pænt rum på 54 liter, som dog er medregnet i de 610 liter.

Helt nyt motorprogram i Peugeot 308 SW

Sammen med den nye stationcar udvides motorprogrammet ret betragteligt, idet de nye trecylindrede benzinmotorer med turbolader for første gang ser dagens lys. De er på 1.2 liter, og kommer i to versioner med hhv. 110 og 130 hk, der begge kører op til 20,5 km pr. liter.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af Peugeot 308

Stationcar-udgaven af Peugeot 308 kan leveres med et kæmpe glastag. Det kan ikke åbnes, men det giver godt med lys inde i kabinen.
Stationcar-udgaven af Peugeot 308 kan leveres med et kæmpe glastag. Det kan ikke åbnes, men det giver godt med lys inde i kabinen.
Vi får også stærkt økonomiske dieselmotorer, hvor den reviderede 1.6-liters udgave med 120 hk vil kunne køre op til 31,3 km pr. liter, hvilket holder CO2-udslippet helt nede på 85 gram pr. km for en SW-version. Her omfatter ændringerne bl.a. et optimeret kølesystem med elektrisk vandpumpe, helt beklædt undervogn og en gearing, der får bilen til at køre 65 km/t. i sjette gear ved 1.000 omdrejninger. Det er ny rekord for Peugeot.

Udover de nye motorer, som i øvrigt opfylder de kommende Euro-6 normer, kommer der også helt nye automatgearkasser, der er udviklet sammen med japanske Aisin. De erstatter de tidligere selvskiftende robotgear, som har haft svært ved at slå sig fast på markedet. De nye automatgearkasser fås til både de nye trecylindrede benzinmotorer og til dieselmotorerne på 1.6- og 2.0-liter.

Peugeot 308 SW er en velbygget stationcar

En af nyhederne i SW-udgaven er de nye trecylindrede turbomotorer på 1.2 liter. Med 130 hk leverer den overraskende motorkraft.
En af nyhederne i SW-udgaven er de nye trecylindrede turbomotorer på 1.2 liter. Med 130 hk leverer den overraskende motorkraft.
Vi har haft lejlighed til at prøve den nye Peugeot 308 SW i en lang række forskellige versioner, og generelt er de første køreindtryk meget positive. Vi vil særligt fremhæve de nye trecylindrede motorer. De kører formidabelt og leverer en ydelse, man før kun havde drømt om i langt større motorer.

Dieselversionerne er også imponerende med et generelt meget lavt støjniveau og en letkørthed, der skyldes motorens enorme drejningsmoment ved lave omdrejninger. Vi gætter dog på, at de nye benzinmotorer vil overtage en større og større del af dieselandelen, da de både er billigere i anskaffelse og i ejerafgift, og da de stort set kører lige så langt på literen som dieselversionerne.

I alle tilfælde bør man unde sig selv en tur i en udgave med det nye automatgear. Det er yderst velfungerende, og bliver merprisen rimelig, er det noget, man bør gå efter.

Peugeot 308 SW kan leveres med LED-forlygter i kombination med xenonlys.
Peugeot 308 SW kan leveres med LED-forlygter i kombination med xenonlys.
Bilens øvrige egenskaber efterlader et yderst positivt indtryk, og vi forudser derfor, at Peugeot 308 SW kan opnå en del af den succes, som de første generationer af Peugeot 307 havde herhjemme, men som de to sidste generationer af Peugeot 308 har haft svært ved at leve op til.

Særligt den oplevede kvalitet af interiøret imponerer, og sammen med en god brugsværdi, et godt udsyn, et flot design og en typisk gunstig købspris, må man forvente, at Peugeot 308 kommer til at kravle op på salgslisten.