Renault Kadjar - japansk SUV med fransk flair

Den mellemstore crossover-klasse får et frisk pust med Renault Kadjar, som deler al teknik med Nissan Qashqai, men tilsætter Renaults mere emotionelle design.

Renault Kadjar.
Forpremiere

Set bagfra afviger Kadjar en del fra den mindre Captur og virker mere elegant og moden. Fotos: Torben Arent
Set bagfra afviger Kadjar en del fra den mindre Captur og virker mere elegant og moden. Fotos: Torben Arent
Motor mener: Renault Kadjar er den første vellykkede mellemstore crossover fra et fransk mærke og et frisk pust i klassen – en god recept af plads, udstyr og pris.

Renault har fisket en opskrift op af skuffen, der ikke synes at kunne mislykkes. Når mærket efter sommerferien gør sin debut i den tætbefolkede, mellemstore crossover-klasse, sker det med en blanding af to biler, der begge går som varmt brød.

Man tager én del Nissan Qashqai, Europas klart mest solgte bil i klassen og tilsætter design fra sin egen Captur, der ligeledes er den suverænt mest efterspurgte crossover i sin klasse – i høj grad på grund af sit iøjnefaldende design. Så har man en Kadjar.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af Nissan Qashqai

Kadjar viderefører Renaults iøjnefaldende design fra Captur. Bilen her er pyntet med 19 tommer fælge fra topmodellen.
Kadjar viderefører Renaults iøjnefaldende design fra Captur. Bilen her er pyntet med 19 tommer fælge fra topmodellen.
Renault slutter af med at drysse nogle interessante priser ud over Kadjar, generelt helt som Qashqai. Dertil kommer, at Renault har ladet Kadjar efterhæve lidt længere, så den er vokset over Qashqai i længde og bagagerum.

De to crossover-fætre er bygget på samme Renault-Nissan-platform, kaldet CMF C/D, og har bl.a. samme akselafstand, teknologi, forrude, stolekonstruktion samt dieselmotorer, firehjulstræk og manuel gearkasse. Omkring 60 procent af delene er ens, men kun meget få af dem er synlige.

Kører fint og støjsvagt

Fra førerpladsen er der udsyn til en flot, enkel og fuld digital instrumentering, hvor man kan vælge mellem fire opsætninger og fem farvetemaer. Klimaanlægget har sine egne knapper, mens mange andre funktioner kontrolleres gennem den store skærm i midten. Nogle ting er gemt lidt langt væk. En usædvanlig, men fin detalje er, at dørene kan låses og låses op med en knap i passagersiden.

Den brede midterkonsol er dårlig udnyttet. En nytteløs møntholder tager en del plads, og kopholderen er atter en gang hos Renault nærmest ubrugelig. Godt nyt: Knapperne til sædevarmen er kommet frem i lyset.
Den brede midterkonsol er dårlig udnyttet. En nytteløs møntholder tager en del plads, og kopholderen er atter en gang hos Renault nærmest ubrugelig. Godt nyt: Knapperne til sædevarmen er kommet frem i lyset.
Skærmen på syv tommer inkl. Tom Tom-navigation bliver tilsyneladende ikke standard på nogen versioner, men kan tilkøbes til mellem- og topmodellen. Hvordan bilen ser ud med den standardmæssige radio, er en velbevaret hemmelighed.

LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Fiat 500X

Midterkonsollen er meget stor, men ikke videre rummelig, selv om parkeringsbremsen er en pladsbesparende elektrisk. Renault har endnu en gang lavet fuldstændig ubrugelige kopholdere – lille diameter og ringe dybde – og mærkets repræsentanter er ikke i stand til at forklare hvorfor. Sagen bliver mere mystisk af, at de kinesisk byggede versioner – til Kina – får meget større kopholdere.

Bagsædet byder på fin plads. Pladsen til den femte person virker rimelig, selv om kardantunnelen tager lidt plads. Der er ingen ventilationsdyser ved bagsædet; det kan man godt blive ked af på en lang sommerferietur.

Bagtil har Kadjar 3D-lygter, der rager ud fra karrosseriet.
Bagtil har Kadjar 3D-lygter, der rager ud fra karrosseriet.
Bagagerummet er rummeligt og med 472 liter 42 større end i Qashqai. Bagsæderyglænet kan klappes ned med en knap i bagagerummet, og så bliver gulvet næsten plant.

Kadjar kører civiliseret og støjsvagt, fuldstændigt som sin japanske fætter.

Få, men gode motorer

Motorprogrammet er ikke stort, men velvalgt. Skal det være benzin, er der kun én mulighed: 1.2 turbo med 130 hk. Det er samme motor som i Qashqai, men med 15 hk og 15 Nm ekstra. Trods sin lidenhed trækker den bilen fint og støjsvagt, også ved motorvejskørsel. Mellemaccelerationen på motorvej er til at leve med.

Kadjar er klart mere premium i kabinen end Captur. Selve instrumenthuset kan tilpasses med fire opsætninger og fem farvetemaer. Den store skærm i midten med navigation bliver tilkøb, og det er uvist, hvordan kabinen ser ud med standardradioen.
Kadjar er klart mere premium i kabinen end Captur. Selve instrumenthuset kan tilpasses med fire opsætninger og fem farvetemaer. Den store skærm i midten med navigation bliver tilkøb, og det er uvist, hvordan kabinen ser ud med standardradioen.
Ellers er der Renaults klassiske dieselmotorer på hhv. 110 og 130 hk. Alle tre motorer har letgående, sekstrins gearkasse, den lille diesel fås med dobbeltkoblingsgear, mens den store diesel kan have firehjulstræk.

LÆS OGSÅ: Motors test af Suzuki Vitara

Kadjar får pænt med sikkerhedsudstyr og igen: helt samme teknik som hos Qashqai. Standard er en pakke med vognbaneassistent, skiltegenkendelse, advarsel mod for høj fart og automatisk op/nedblænding.

Modellerne med mellemste og højeste udstyrsniveau kan – for ukendt merpris – fås med automatisk nødbremse. Her halter Kadjar kraftigt efter Qashqai, som har det som standard. Det kamerabaserede system er aktivt mellem 30 og 140 km/t. og kan advare om for kort afstand og bremse delvist, men ikke for fuld kraft. Adaptiv fartpilot er beklageligvis heller ikke en mulighed.

LÆS OGSÅ: Motors test af Honda CR-V

Renault forventer, at bilen opnår de maksimale fem Euro NCAP-sikkerhedsstjerner på alle udgaver, og det er prisen udregnet ud fra.

Bagagerummet er reelt og med 472 liter større end i Qashqai  men væsentlig mindre end i Honda CR-V.
Bagagerummet er reelt og med 472 liter større end i Qashqai men væsentlig mindre end i Honda CR-V.
Kadjar må trække 1.350-1.800 kg afhængig af motor, og som særligt udstyr fås bilen med trækkrog, der normalt er skjult, men svinger ud fra vognbunden ved tryk på en knap.

Kun to års garanti

Fællesskabet med den japanske slægtning giver sig små pudsige udslag. F.eks. at man som en sjældenhed i en Renault skal trykke på en knap for at åbne brændstofdækslet, og at forstolene ikke justeres med drejekontakt.

Kadjar fås med forskellige niveauer af terrænegenskaber. Grundmodellerne har en meget god frihøjde på 20 cm, mens det til mange modeller er muligt at tilvælge Extended Grip – et elektronisk hjælpesystem samt M+S-mærkede dæk. Endelig kan firehjulstræk fås i kombination med den kraftigste dieselmotor, men Renault forventer, at der ikke bliver solgt mange 4x4-modeller i Danmark.

LÆS OGSÅ: Motors duel mellem Peugeot 2008 og Renault Captur

Efter et årti med den store, rektangulære plastnøgle skifter Renault til en lidt mindre og væsentlig mere elegant nøgle. Den er formentlig standard.
Efter et årti med den store, rektangulære plastnøgle skifter Renault til en lidt mindre og væsentlig mere elegant nøgle. Den er formentlig standard.
Billigste Kadjar koster 261.000 kr., hvilket er moderat, men hvis man vil have glasur på, er springet op til mellemste udstyrsniveau usædvanligt stort for Renault, omkring 35.000 kr. Uden at der tilsyneladende følger andet end tozoners klimaanlæg, alufælge, lys- og regn sensor, nøglefri betjening og tågelygter med.

Når det gælder sidste holdbarhedsdato, kan Renault ikke hamle op med Nissan. Franskmanden nøjes med to års garanti.