Man er jo næsten et skarn, hvis man beklager sig over for god plads i en bil. Men det er lige før, Skoda har proppet for meget rummelighed ind i den nye Superb, der er blevet endnu større end den forrige model. Og det siger en del.
Hvordan kan plads være et problem? Jo, hvis barnet på bagsædet taber sutten, er det næsten umuligt at række derom fra forsædet; i de store forsæder er der så meget plads ud til dørsiden, at armlænet dårligt kan nås; og bagagerummet er så dybt, at det kan være svært at række ind til pakkenelliker længst inde. Og vendediameteren er stor.
LÆS OGSÅ: Motors stortest af VW Passat
Men det er selvfølgelig også dejligt. En person på 197 cm sidder fint „bag sig selv”, uden at knæene kommer i nærheden af forsædet, en bagudvendt autostol er intet problem, og man skal aldrig bekymre sig om bagageplads med 625 liter til rådighed. Superb er en eminent rejsevogn for fire fuldvoksne.
Midterarmlænet foran er stort som i en kæmpe-SUV, og de to foran skal ikke slås om pladsen. Det gælder for så vidt også bagi, hvor den store bredde giver tre anstændige pladser, selv om midterpersonen må bokse med en meget stor kardantunnel.Farvel til todelt bagklap
Skoda Superb i tredje generation er kun vokset tre cm i længde i forhold til forgængeren, men fem cm i bredde og hele otte i akselafstand. Dermed er Skodaen stadig større på alle ledder end koncernsøsteren Passat, inklusive akselafstanden.
Bagagerummet har fået lagt 30 liter til. Trods vokseværket er bilen blevet en smule lettere, op til 75 kg oplyser Skoda.
LÆS OGSÅ: Motors test af Mazda 6
Den særegne Twin Door-bagklap er forsvundet, uden at Skoda ulejliger sig med at sige hvorfor. Den gamle bagklap kunne via en snedig mekanisme enten åbnes i sedanstil eller som hatchback med stor bagklap. Nu er Superb en almindelig hatchback – med en særdeles stor bagklap. Alle testbilerne havde elbetjening, og så er åbning og lukning let nok.Skoda bryster sig altid af sine Simply Clever-løsninger, der er praktiske detaljer. Denne gang er nyhederne bl.a. nogle ganske praktiske vinkler, der med burrelukke nemt sættes fast i bagagerummet for at hindre bagage i at rutsje rundt i det enorme bagagerum. En anden ting er, at der nu er en paraplyholder indbygget i begge døre, pointerer Skoda. Dog kun til meget korte paraplyer.
Masser af sikkerhedsudstyr
Ikke kun størrelsen har Skoda skruet op for med sit nye flagskib. Kvalitet, komfort og især mængden af sikkerhedsudstyr er vokset. Det kan i høj grad tilskrives, at Superb baserer sig på Volkswagens såkaldte MQB-arkitektur, som også bruges til bl.a. VW Golf, VW Passat og Skoda Octavia.
Dermed fås Superb med et hav af sikkerhedsudstyr, enten som standard eller som ekstraudstyr. Så meget fint isenkram har man aldrig før kunnet få til en Skoda, og mærket taler da også om „en ny æra”.LÆS OGSÅ: Motors stortest af Skoda Octavia
„Front assist” er standard og advarer om for kort afstand til forankørende og kan selv bremse under 30 km/t. Som tilkøb fås bl.a. automatisk fartpilot, blindvinkel-alarm, bakkealarm, der holder øje med tværgående trafik og automatisk kan bremse, advarsel mod at køre ud over striberne og en køassistent, der får bilen til at køre selv under særlige trafikforhold. Sideairbags ved bagsædet fås også.
Kamp med VW om udstyr
Listen med komfort- og infotainmentionsudstyr er alenlang, men det danske udstyrsniveau kendes ikke endnu, og det gør priserne heller ikke. Den danske importør har måttet begynde forfra med prisforhandlingerne, for fabrikken afviste det første udspil. Superb i de danske udgaver ville få mere udstyr end VW Passat, og det går ikke lød beskeden fra Skodas hjemby Mladá Boleslav.
LÆS OGSÅ: Motors stortest af Ford Mondeo
På det højeste Style-niveau, som ventes at blive det mest solgte i Danmark, kan kunderne se frem til bl.a. eljustering af førersædet og trezoners klimaanlæg. Varme i bagsædet bliver dog også her ekstraudstyr. De to lavere udstyrsniveauer må nøjes med manuel aircondition. Mellemmodellen får læderrat, måske gør grundmodellen også.
Superb er meget komfortabel, både hvad angår støjniveau og affjedring. Styretøjet virker umiddelbart mindre direkte end i Passat.
Stationcar på vej
Fire benzin- og tre dieselmotorer tilbydes, og i hvert fald den 150 hestes benzin og den 150 hestes diesel klæder bilen rigtig godt med rigelig kraft og smidighed. Mindre kan måske også gøre det; på hver type brændstof findes én mindre variant.
Ved den første prøvekørsel kørte Motor henholdsvis ca. 17 og 21 km pr. liter ved blandet kørsel inkl. 130-motorvej og moderat bjergkørsel og uden at spare. Det kunne indikere, at den praktisk opnåelige brændstoføkonomi ikke ligger så langt fra de officielle tal (hhv. 20,8 og 25,0).
LÆS OGSÅ: Nyhed om Skoda Superb som stationcar
En opladningshybrid skal man ikke vente at se i denne models levetid, selv om der teknisk ikke er nogen hindringer. Skoda anser teknologien for for dyr indtil videre. Derimod kommer den sædvanlige Green Line-version ved årsskiftet. Her klarer 1.6-dieselmotoren 27,0 km/l.
Selvskiftende dobbeltkoblingsgear (DSG) fås til alle versioner på nær mindste benzin, og flere varianter har mulighed for firehjulstræk.
Testbilerne havde en besynderlig irritation: En ganske højlydt piven og jamren fra pedalerne ved nærmest enhver berøring. Prøvet med to forskellige par sko.
Priserne kender Skoda i Danmark endnu ikke, men et godt bud er, at billigste udgave fås til omkring 330.000 kr. Skulle nogen ønske sig endnu mere plads, må de vente til november, hvor Superb er klar som stationcar. Her bliver bagagerummet endnu større, 660 liter, og loftshøjden over bagsædet øges formentlig.