GoTur - spørgsmål og svar

 

Her kan du læse svar på de mest stillede spørgsmål om GoTur.

Klik på + for at folde svaret ud:

Generelt

Hvad er GoTur?

GoTur er en app, der giver dig overblikket over, hvordan du hurtigst kommer fra A til B. Ikke bare med offentlig transport, men også som passager hos private bilister. Du kan også bruge bycykler og elløbehjul i Aarhus. Du vælger selv, hvordan du sammensætter turen.

Hvem står bag GoTur?

Business Region Aarhus og FDM samarbejder i at kunne tilbyde GoTur til alle rejsende i regionen.

Hvorfor skal jeg bruge GoTur?

Du kan bruge GoTur til at nå hurtigere frem, rejse billigere eller nå steder, hvor offentlig transport ikke dækker. Du kan også bruge GoTur til at rejse miljøvenligt ved at køre sammen med andre bilister, som skal samme vej som dig.

Hvor dækker GoTur rent geografisk?
GoTur kan bruges i hele Danmark, men du finder fleste samkørselture i Midtjylland, hvor løsningen promoveres af Business Region Aarhus. Hvis du skal uden for Region Midtjylland, kan du kun fx bruge DSB og Gomore.
Hvad betyder det, at GoTur er en pilot?

GoTur er en nyskabende teknologi, som bliver bedre og bedre hver dag. Vi arbejder benhårdt på at videreudvikle appen. Men da appen stadig er helt ny, kan den indeholde nogle fejl og mangler. Oplever du dette, må du meget gerne rapportere dem til os på GoTur@fdm.dk. .

 

Brug

Hvordan bruger jeg GoTur?
Indtast dit startsted og dit mål. Herefter viser appen, hvordan du kan komme hurtigst frem - enten med et enkelt transportmiddel eller som en kombination af flere. Tryk på den tur, der passer dig, og du bliver videresendt til den relevant transportudbyder.
Hvordan aftaler jeg et lift med en privatbilist?
Tryk på linket i søgeresultatet. Det vil føre dig til platformen, hvor chaufføren har tilbudt sin tur. Dér kan du aftale turen med chaufføren.
Hvordan betaler jeg for bus, tog eller letbane?
Du skal bruge dit Rejsekort eller købe en billet på trafikselskabets app.
Hvor meget koster en tur?
Prisen er afhængig af den mobilitetsløsning, du vælger. Ture på Zify koster 0,75 kr./km, og du betaler hverken start- eller servicegebyr. På Gomore bestemmer chaufføren selv turens pris, som ofte ligger mellem 0,5 til 1 kr./km. Der er ikke noget startgebyr, men servicegebyret på 9kr. + 9% af turens værdi pålægges chaufføren (for passagerer er den viste pris alt inklusiv). Donkey Republic betales pr. minut/time, og elløbehjul koster 10 kr. i startgebyr + 2 kr./kørte minut
Hvordan vælger jeg en tur?
Du skal aftale/booke hver del af turen enkeltvis. Appen viser dig blot, hvordan turen kan hænge sammen for at få dig hurtigst muligt frem.
Hvordan betaler jeg for en tur?
Du betaler turen hos den enkelte transportudbyder. Tryk på linket i den fremviste tur får at komme videre til transportudbyderen.
Kan vi være flere passagerer på én tur?
Ja, det kan der sagtens. Turen booket og betales hos den pågældende transportudbyder. For samkørsel kan det være Zify eller Gomore. Antal passagerer vil fremgå, når du aftaler en tur.
Kan jeg tage barnevogn eller hund med?
Regler om bagage og kæledyr bestemmes af den pågældende transportudbyder eller bilisten, som tager dig med. Kig på reglerne hos den pågældende transportudbyder eller send et besked til chaufføren, hvis du har fået et lift.

 

Problemer

Hvor skal jeg henvende mig for at få hjælp?
Hvis du oplever problemer med transportløsningerne, skal du kontakte transportudbyderen, som sælger den pågældende del af turen (fx DSB eller GoMore). Du kan finde deres kundesupport ind i deres app eller ind i GoTur-appen > profil > transportudbyderne.

Har du spørgsmål om appen og projektet GoTur i Midtjylland kan du skrive til GoTur@fdm.dk

Hvad gør jeg, hvis mit tog, bus eller lift er forsinket eller bliver aflyst?
GoTur kan ikke garantere turene. Garantier og godtgørelser er afhængige af den transportudbyder, du vælger.

Bliver et tog, bus eller letbanen forsinket, skal du kontakte transportudbyderen, som har solgt dig billetten/turen.

Bliver dit lift aflyst, skal du kontakte chaufføren, som har aftalt at tage dig med, gennem den app chaufføren har brugt til at bekræfte turen.

Hvis du får et problem med cykel eller løbehjul, skal du skal tage kontakte direkte til udbyderen gennem den app, som du har brugt til at leje dem.

Hvordan aflyser jeg det lift, jeg har booket?
Skriv til chaufføren gennem platformen, som du har brugt til at aftale turen. Husk at gøre det i god tid, det er god stil.
Kan jeg få erstatning, hvis jeg ikke når frem til den oplyste tid?
Reglerne for erstatning ved forsinkelse bestemmes at den enkelte trafikselskab. Du skal derfor tage direkte kontakt til trafikselskabet for at høre nærmere.

 

Brugeroplysninger og privatliv

Hvor ændrer jeg mine brugeroplysninger?
Du kan ændre din brugeroplysninger under profil -> ret profiloplysninger.
Hvilke oplysninger anvender I om mig?
Du kan se, hvilke personlige oplysninger vi anvender, ved at læse GoTur’s privatlivspolitik ind i appen..
Hvordan kan jeg anmode om at få slettet mine oplysninger?
Du skal blot slette din konto under profil -> ret profiloplysninger -> slet konto.

Tilbage til oversigtsside