Subaru Levorg - ingeniørens legeplads

Subaru Levorg er tilpasset det europæiske marked, og både motor, gearkasse og firehjulstræk imponerer. En dieselmotor og det mest moderne sikkerhedsudstyr er ikke på dagsordenen.

Subaru Levorg.
Forpremiere

Levorg kommer kun i en karrosseriversion med stor tophængslet bagklap og fire sidedøre. Fotos: Subaru
Levorg kommer kun i en karrosseriversion med stor tophængslet bagklap og fire sidedøre. Fotos: Subaru
Motor mener: Subaru Levorg er en spændende nichebil for dem, der værdsætter alternative tekniske løsninger. Firehjulstræk, automatgear og boksermotor er sjovt og lækkert, men fraværet af de nyeste sikkerhedssystemer trækker i den modsatte retning.

Her er en frisk og spændende nyhed til dem, der ønsker noget andet end villavejens almindelige firma- og familiebiler. Subaru Levorg er en sjov bil, der kombinerer firmaets sportslige DNA med familiebilens praktiske indretning.

Med en kombination af lav siddehøjde, firehjulstræk, boksermotor, en super-moderne elektronisk styret trinløs gearkasse og et ret stort bagagerum og fin bagsædeplads, vil Levorg ind og kapre kunder blandt dem, der både skal tilgodese familiens behov, og som også vil have det sjovt undervejs.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af VW Passat

Instrumentbordet er flot udført, men også noget rodet at se på. Alle funktioner er dog entydige, og alle menuer er på dansk.
Instrumentbordet er flot udført, men også noget rodet at se på. Alle funktioner er dog entydige, og alle menuer er på dansk.
Levorg er et syntetisk navn, der er sammensat af udvalgte bogstaver fra „Legacy Revolution Touring”, og bag det kryptiske navn gemmer der sig en moderne stationcar i klasse med VW Passat, Ford Mondeo, BMW 3-serien, Audi A4 og Volvo V60.

Modsat konkurrenterne fås Levorg kun i én motorversion, og det er med en firecylindret 1.6-liters boksermotor med turbolader og 170 hk. Den er altid koblet sammen med det omtalte automatgear, og bilen har altid firehjulstræk.

Herlig drivlinje

Bagagerummet er stort og rummer 522 liter. Bagsædet kan lægges ned, og under gulvet er der store opbevaringsrum.
Bagagerummet er stort og rummer 522 liter. Bagsædet kan lægges ned, og under gulvet er der store opbevaringsrum.
Køreoplevelsen er overraskende positiv. CVT-gearet er slet ikke så hysterisk, som man ellers kan opleve, og det skyldes, at Subaru på fin vis har indkodet faste skiftetrin, så det stort set opfører sig som et almindeligt automatgear.

Motoren lyder dejlig engageret, når den presses, men melder sig herefter ud af lydbilledet, når farten stabiliseres. Man kan selv skifte gear fra skiftegreb bag rattet, og både gearkasse og motor virker utrolig spontane i deres kraftudfoldelse.

LÆS OGSÅ: Moros stortest af Ford Mondeo

Subaru Levorg er en sportsligt tilpasset stationcar i klasse med f.eks. BMW 3-serien. Designet er ungdommeligt, frisk og en smule japansk.
Subaru Levorg er en sportsligt tilpasset stationcar i klasse med f.eks. BMW 3-serien. Designet er ungdommeligt, frisk og en smule japansk.
Firehjulstrækket er elektronisk styret, og overfører på meget overbevisende vis kræfterne til de hjul, der hele tiden har bedst vejgreb. Fordelingen mellem for og bag samt højre og venstre side kan løbende varieres alt efter underlaget, og det er yderst effektivt, viste det sig, da Motor prøvede systemet af på en racerbane i Stockholm.

Bagsiden af medaljen er et ret højt benzinforbrug – Subaru Levorg kører kun 14,5 km pr. liter på papiret – formentlig noget kortere i virkeligheden.

Flot udstyret

Alle udgaver af Levorg har et flot udstyrsniveau. Man kan tilkøbe to ekstra niveauer – GT-N har navigation, og GT-S har desuden læder og soltag (i grove træk).

Alle udgaver af Subaru Levorg er udstyret med automatgear i form af en trinløs gearkasse (CVT). Den fungerer meget fint.
Alle udgaver af Subaru Levorg er udstyret med automatgear i form af en trinløs gearkasse (CVT). Den fungerer meget fint.
Prisen er flot, når man sammenligner med konkurrenterne, og eneste større ulempe er, at de japanske ingeniører ikke er klar med et automatisk nødbremse før om et år. Det kommer altså, men endnu er det uklart, om det bliver standard, og hvad merprisen bliver.

LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Audi A4

Men allerede nu er køreglæden fuldt ud til stede, og det er der traditionelt en del Subaru-entusiaster, der vil sætte stor pris på. Levorg må trække 1.500 kg.