Suzuki S-Cross er i sit S

Suzuki S-Cross er en frisk ny SUV til en fornuftig pris og med praktiske egenskaber. Dermed får Suzuki omsider en model i mellemklassen.

Suzuki SX4 S-Cross kommer med en forfriskende fornyelse af Suzukis designsprog. LED-kørelysene hører kun til i topudgaven
Forpremiere

Med sin længde på 4,30 meter passer Suzuki S-Cross lige ind i den lille mellemklasse.
Med sin længde på 4,30 meter passer Suzuki S-Cross lige ind i den lille mellemklasse.
Motor mener: Suzuki forener med S-Cross sine tre kompetencer: småbiler, firehjulstrækkere og lav pris. S-Cross er en rigtig fin og praktisk familiebil uden dikkedarer, men også uden enkeltstående højdepunkter.

Her er en familiebil med stort S. Snuden er smilende, stilen er SUV, motorerne er sparsommelige, og pladsen er storslået. Navnet er Suzuki SX4. Eller S-Cross. Eller begge dele.

Suzuki slingrer, når det gælder navnet på sin nye SUV eller crossover. De forseriebiler, Motor har prøvet, bærer navnet SX4 lige som den syv år gamle forgænger, og det kaldes nyheden også i pressematerialet.

Kabinen er fin og overskuelig og uden dikkedarer.
Kabinen er fin og overskuelig og uden dikkedarer.
Tilføjer "S-Cross" til navnet

 Men Suzuki ser ud til at besinde sig i sidste sekund og tilføjer nu det mere fikse og fornyende S-Cross, som også var navnet på konceptudgaven, Suzuki viste sidste år. Ved verdenspremieren i marts hed den SX4 Crossover …

Lad os for nemhedens skyld kalde den S-Cross her – en betegnelse, der kan ende med at blive bilens egentlige navn. Dermed adskiller den sig også mere klart fra den nuværende SX4, der fortsætter et stykke tid.

Suzuki S-Cross – bygget på en helt ny og lettere platform – er markant større end SX4 og matcher nu fuldkommen Europas og Danmarks suverænt bedst sælgende crossover, Nissan Qashqai. Med sin længde på 4,30 meter og akselafstand på 2,60 meter er S-Crosser lidt større end nyhederne Opel Mokka, Renault Captur og Peugeot 2008.

Suzuki synes, instrumenterne skal være blå.
Suzuki synes, instrumenterne skal være blå.
LÆS OGSÅ: Motors test af Opel Mokka
LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Renault Captur
LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Peugeot 2008

God plads i Suzuki S-Cross

Størrelsen opleves i særdeleshed, når man kikker ind i bagagerummet. Her kan en families standardferieoppakning fint være. Også ved bagsædet er der fin plads, og man sidder godt, om end personen i midten må slås lidt med kardantunnelen. Luftdyser er der desværre ikke.

All Grip er betegnelsen for firehjulstrækket på S-Cross. Merprisen bliver formentlig 35.000-40.000 kr.
All Grip er betegnelsen for firehjulstrækket på S-Cross. Merprisen bliver formentlig 35.000-40.000 kr.
Bag rattet hersker udmærkede oversigtsforhold med almindelig, men velfungerende indretning. Nogen steder har Suzuki ofret gode, bløde overflader, andre steder er vi over i den noget billige afdeling. Fralægningsplads er der rimeligt af.

Udstyret omfatter bl.a. syv airbags, fartpilot, aircondition, fire elruder, elspejle med varme og fjernbetjent centrallås. En usædvanlig, men nu lovpligtig feature: dæktryksovervågning.

Suzuki S-Cross er ikke bare en crossover, den er også en SUV forstået på den måde, at den fås med firehjulstræk, kaldet All Grip. Det fuldt elektroniske system koster ikke ret meget i brændstofforbrug og træder til med træk på baghjulene efter behov. Desuden giver en stor knap mulighed for at have permanent firehjulstræk eller „låse” for- og bagaksel sammen eller at vælge „Sport” med en mere sportslig speederrespons.

Fra midterste udstyrsniveau medfølger disse pyntelige og praktiske tagrælinger.
Fra midterste udstyrsniveau medfølger disse pyntelige og praktiske tagrælinger.
Køreindtrykket efter de første 200 km er en velkørende bil med behagelig affjedringskomfort, moderat krængning og et ganske præcist styretøj.

Eminent dieselmotor i Suzuki S-Cross

Motorprogrammet er yderst begrænset, men passende til danske forhold: én benzin og én diesel, begge med 120 hestekræfter og på 1,6 liter. Den første har femtrins eller trinløst gear, den sidste har seks trin.

Suzukis 1.6 benzin er pudset af indvendig, så benzinøkonomien er så fornem som 18,5 km pr. liter. Denne motor er godkendt, mens dieselmotoren er eminent. Den kommer direkte fra Fiat, hvor den kaldes Multijet. Fiat anvender dog ikke lige denne version ret meget.

Bagagerummet er stort (430 liter) og reelt. Under det øverste gulv findes et ekstra rum, og det er muligt at sænke bundpladen helt ned, så man får et større bagagerum.
Bagagerummet er stort (430 liter) og reelt. Under det øverste gulv findes et ekstra rum, og det er muligt at sænke bundpladen helt ned, så man får et større bagagerum.
Drejningsmomentet – evnen til at „trampe i pedalerne” - er mere end dobbelt så stort i dieselen som i benzineren. Motoren er lydsvag, en klar forbedring hos Suzuki, og med sin høje gearing og store bøffer bliver motorvejs- og bjergkørsel uanstrengt. Dieselmotoren skal man ikke så meget vælge for dens bedre brændstoføkonomi, men for sine kræfter. I Danmark får både benzin og diesel stop-start, der sparer fem-seks gram CO2 pr. km ifølge den officielle måling.

Påhængsvægten er 1.200 kg med benzinmotor og 1.500 kg med dieselmotor, uanset om bilen har for- eller firehjulstræk.

Ingen avancerede funktioner

Det er ikke hos Suzuki, man skal vente at finde nye avancerede funktioner. Og S-Cross har da slet ikke nogen af tidens mere raffinerede sikkerhedsfeatures, stor berøringsskærm eller internetadgang. En nyskabelse er der dog: et meget stort glastag, der åbner fikst i to halvdele. Dansk pris ukendt.

Testbilerne har 17 tommer alufælge. Standard bliver 16 tommer stålfælge.
Testbilerne har 17 tommer alufælge. Standard bliver 16 tommer stålfælge.
Lanceringen af den ungarsk byggede S-Cross sker i Danmark til oktober. Suzuki håber, at prisen for billigste benzinmodel bliver ca. 225.000 kr. og ca. 255.000 kr. for billigste diesel. Mere må den heller ikke koste, hvis den skal blive et hit, for strengt taget er brugsværdien i den tohjulstrukne udgave ikke større end i f.eks. Kia Ceed stationcar. Men udstrålingen er – uanset om vi skal kalde bilen SX4 eller S-Cross.