Logo

Alfa Romeo Stelvio – det italienske monster

Tests

Biltest

4. december 2018

510 hk vil gerne frem, eller hvor mange af dem der nu er til stede. Designet er i hvertfald aggressivt med bl.a. lufthuller i motorhjelmen og store køleåbninger i fronten.
Karsten Meyland Lemche

Puritanere korsede sig, da Alfa Romeo sendte en SUV-model på markedet. Og nu lancerer italienerne en monster-udgave af Stelvio med 510 hk og en ildspyende racerlyd. Men nogle gange er mere ikke bedre.

Alfa Romeo Stelvio

Quadrofoglio (Benzin)

FDMs ekspertvurdering

Alfa Romeo Stelvio bagfra

Fordele

Motorlyd / Materialer i kabinen / Den røde startknap

Ulemper

Køreegenskaber / Ikke trykskærm / Ikke tre års garanti

Pris

1.648.000 kr.

Maks. effekt

510 hk

Højbenet SUV kombineret med Alfa Romeo, et legendarisk racerbilsmærke, det klinger lidt skørt. Men Stelvio-modellen, der er opkaldt efter et højt bjergpas, er på mange punkter et spændende SUV-valg.

Der er god plads i kabinen, og designet har et skær af sportsvogn. Det kunne være et „match made in heaven”, men trods Stelvio-passets højde på 2.757 meter er Stelvio-SUV’en ikke guddommelig. Især ikke i topmodellen, Quadrofoglio.

Alfa Stelvio kabine

Indretningen er ganske anvendelig og er stort set identisk med Giulia. Et par små øv’er falder på betjeningen af vinduesviskerne, samt at skærmen ikke er trykfølsom. Det er lidt for oldschool.

Store fælge og uharmonisk undervogn

20” alufælgene stjæler opmærksomheden sammen med de fire store udstødningsrør og luftindtaget/udluftning i selve motorhjelmen. Det sidste er sjældent set, og kun på meget sportslige modeller. Det hele understreger, at Q-udgaven af Stelvio er racerbil på gadeplan.

Men køreegenskaberne er meget nervøse, især i topmodellen Quadrofoglio, hvor den eksempelvis stepper lidt til siden, når den kører over et brønddæksel.

Læs også Motors test af Jaguar E-Pace - føreren i fokus

Styretøjet reagerer meget hurtigt, når du drejer på det. Det kan måske være en fordel i en racerbil, men på gaden har man ikke brug for at ændre retning så hurtigt.

Dertil kommer, at affjedringen er relativ komfortabel. Men ved hurtige retningsskift, mister bilen overblikket, og man nærmest kastes rundt i kabinen. Dette gælder i øvrigt også for de almindelige udgaver af Stelvio.

Alfa Stelvio sæder

Quadrofoglio er topmodellen og har sportslige sæder i læder og alcantara. De støtter godt, har justerbar lårstøtte og høj klasse med logo i hovedstøtten samt syninger i tre farver.

Føles ikke som 510 hk

Treliters motoren har officielt 510 hk, men de føles mere som 400 hk, og det er lidt skuffende prisen taget i betragtning. Det betyder, at bilen føles virkelig hurtig, men den føles ikke så ekstrem som en bil med over 500 hk burde være, når den kun vejer 1.830 kg.

Læs også: Motors prøvekørsel af Audi Q8 - rå luksus

Og selvom motoren lyder racerrå i ”Race”-indstillingen, er der ingen elektroniske hjælpere til stede, så den vil man ikke bruge til hverdag. Dermed savnes lidt af de rå raceroplevelser, som bilens ydre lokker med.

Alfa Stelvio bremser

20”-fælgene har smalle eger for at holde vægten nede. Det giver samtidig godt udsyn til de store røde bremsekalibre, der understreger Quadrofoglios sportslighed.

Til for de udvalgte

Stelvio Quadrofoglio er et krydsfelt af skuffende, fantastiske og forrykte oplevelser. Et fornuftigt valg bliver den ikke, men en lille udvalgt skare vil elske den.

Ny bil? Din biljagt starter på FDM biler.dk

For selvom bilen med rationelle briller på virker forrykt, så er der heldigvis nogle bilister, der hylder de skæve eksistenser og gerne tør prøve noget alternativt.