Alfa Romeo Stelvio – det italienske monster
Biltest
4. december 2018


Puritanere korsede sig, da Alfa Romeo sendte en SUV-model på markedet. Og nu lancerer italienerne en monster-udgave af Stelvio med 510 hk og en ildspyende racerlyd. Men nogle gange er mere ikke bedre.
Alfa Romeo Stelvio
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Motorlyd / Materialer i kabinen / Den røde startknap
Ulemper
Køreegenskaber / Ikke trykskærm / Ikke tre års garanti
Pris
1.648.000 kr.
Maks. effekt
510 hk
Højbenet SUV kombineret med Alfa Romeo, et legendarisk racerbilsmærke, det klinger lidt skørt. Men Stelvio-modellen, der er opkaldt efter et højt bjergpas, er på mange punkter et spændende SUV-valg.
Der er god plads i kabinen, og designet har et skær af sportsvogn. Det kunne være et „match made in heaven”, men trods Stelvio-passets højde på 2.757 meter er Stelvio-SUV’en ikke guddommelig. Især ikke i topmodellen, Quadrofoglio.

Indretningen er ganske anvendelig og er stort set identisk med Giulia. Et par små øv’er falder på betjeningen af vinduesviskerne, samt at skærmen ikke er trykfølsom. Det er lidt for oldschool.
Store fælge og uharmonisk undervogn
20” alufælgene stjæler opmærksomheden sammen med de fire store udstødningsrør og luftindtaget/udluftning i selve motorhjelmen. Det sidste er sjældent set, og kun på meget sportslige modeller. Det hele understreger, at Q-udgaven af Stelvio er racerbil på gadeplan.
Men køreegenskaberne er meget nervøse, især i topmodellen Quadrofoglio, hvor den eksempelvis stepper lidt til siden, når den kører over et brønddæksel.
Læs også Motors test af Jaguar E-Pace - føreren i fokus
Styretøjet reagerer meget hurtigt, når du drejer på det. Det kan måske være en fordel i en racerbil, men på gaden har man ikke brug for at ændre retning så hurtigt.
Dertil kommer, at affjedringen er relativ komfortabel. Men ved hurtige retningsskift, mister bilen overblikket, og man nærmest kastes rundt i kabinen. Dette gælder i øvrigt også for de almindelige udgaver af Stelvio.

Quadrofoglio er topmodellen og har sportslige sæder i læder og alcantara. De støtter godt, har justerbar lårstøtte og høj klasse med logo i hovedstøtten samt syninger i tre farver.
Føles ikke som 510 hk
Treliters motoren har officielt 510 hk, men de føles mere som 400 hk, og det er lidt skuffende prisen taget i betragtning. Det betyder, at bilen føles virkelig hurtig, men den føles ikke så ekstrem som en bil med over 500 hk burde være, når den kun vejer 1.830 kg.
Læs også: Motors prøvekørsel af Audi Q8 - rå luksus
Og selvom motoren lyder racerrå i ”Race”-indstillingen, er der ingen elektroniske hjælpere til stede, så den vil man ikke bruge til hverdag. Dermed savnes lidt af de rå raceroplevelser, som bilens ydre lokker med.

20”-fælgene har smalle eger for at holde vægten nede. Det giver samtidig godt udsyn til de store røde bremsekalibre, der understreger Quadrofoglios sportslighed.
Til for de udvalgte
Stelvio Quadrofoglio er et krydsfelt af skuffende, fantastiske og forrykte oplevelser. Et fornuftigt valg bliver den ikke, men en lille udvalgt skare vil elske den.
Ny bil? Din biljagt starter på FDM biler.dk
For selvom bilen med rationelle briller på virker forrykt, så er der heldigvis nogle bilister, der hylder de skæve eksistenser og gerne tør prøve noget alternativt.



De fire udstødningsrør afslører ganske larmende, at der er tale om topmodellen. De sportslige ambitioner bliver lidt hæmmet af bilens højde og Stelvios generelle dynamiske karakteristik.