Logo

Audi A3 - den smarte Golf

Tests

Biltest

17. februar 2021

Audi A3 set forfra
Karsten Meyland Lemche

Audi bider normalt skeer med BMW og Mercedes-Benz, men prisen på plugin-hybrid-varianten af Audi A3 er så lav, at den også er et alternativ til at købe en Golf eller en Skoda!

Audi A3

40 TFSIe Prestige S tronic (Plugin-hybrid, benzin+el)

FDMs ekspertvurdering

Audi A3 set bagfra

Fordele

Stærk elmotor / Varme i kabinen / Betjening

Ulemper

Bagagerum / Integrerede hovedstøtter / Ikke tre års garanti

Pris

349.990 kr.

Maks. effekt

204 hk

Det er pudsigt, at et bilmærke med mottoet „forspring gennem teknik“ holder fast i gamle dyder. Men selvom denne Audi A3 har plugin-hybridteknologi og dermed er ganske avanceret, så er der ikke indført et væld af digitale løsninger, hvor de gode gamle stadig er gode.

Eksempelvis er der en stilk til betjening af fartpiloten, en knap til at køre på strøm, et traditionelt klimaanlæg med knapper og helt almindelige trykknapper til sædevarmen.

Og selvom der er digital instrumentering, så kan du stadig vælge en visning med traditionelle visere. For teknikfetichisterne er der dog en del andre visninger, der gør det digitale display mere ret. Du kan som chauffør virkelig personalisere dit instrumenthus, hvis du vil, og uanset design så står det meget skarpt og let læseligt.

Audi A3 kabine

Designet er skarpt, måske med for skarpe kanter for nogle. Men funktionaliteten er førsteklasses. Her finder du både let aflæselige digitale instrumenter med mulighed for personalisering og intuitiv betjening af bilen.

Hvordan sidder du i Audi A3?

Trykskærmen til mediebetjeningen fungerer også godt, og i forhold til søstermærkerne Seat, Skoda og VW, så virker skærmen med det samme, når bilen er startet. Her er ingen ventetid på, at teknikken kommer i sving.

Designet minder mere om apps på ældre iPhones, her vil det være fedt med samme muligheder for tilpasning, som instrumenthuset kan levere.

Læs også: Komplet oversigt over Motors test af plugin-hybrider

Audi A3 skærm

Trykskærmen står skarpt, og der er Apple CarPlay og Android Auto til de teknikhungrende bilister. Klimaanlægget er traditionelt bygget op med knapper – og tak for det. Bemærk også den let tilgængelige EV-knap til venstre for advarselstrekanten.

Audi er generelt gode til ergonomi, og A3 er ingen undtagelse. Sæderne støtter godt og er lette at indstille. Der er kun to minusser på blokken: Forsæderne har integrerede hovedstøtter, så de kan ikke justeres, og de stjæler lidt udsyn for bagsædepassagerne, der også må finde sig i lidt dybe siddepuder.

Der er en høj kvalitetsfornemmelse, og de mange knapper gør bilen let at betjene, fordi du slipper for at gå ind i en masse undermenuer på trykskærmen. Gearvælgeren er også let at betjene, og når du stopper køreturen, så går den automatisk i parkeringsindstilling.

Der er også god fralægningsplads omkring føreren, et særligt plus får A3 for mobilfralægningspladsen.

Audi A3 bagsæder

Der er friskluftdyse til bagsædet, men kardantunnellen stjæler plads foran den midterste plads, og generelt sidder man lidt dybt i sæderne. Bemærk plastskjoldet på bagsiden af forsæderne: nemt at holde rent, hårdt at ramme med knæskallerne.

Audi A3 er overraskende billig at eje

Som plugin-hybrid fungerer A3 også godt. Den kan køre på strøm alene, selvom det er koldt udenfor, og varmeapparatet er robust nok til, at du ikke får en kold næse.

Teknikken stjæler bagagerum, og du får kun 280 liter at gøre godt med, ikke meget for denne størrelse bil. Audi lover dertil en elektrisk rækkevidde på 65 km, og vi opnåede 46 km ved en temperatur på 7 grader. Herefter tager benzinmotoren over og kører cirka 17 km/l.

Mere imponerende er totaløkonomien, hvor A3 koster det samme som en Skoda Octavia Combi med samme motor, når alt er regnet med, og selv VW Golf er blot 20 øre billigere pr. km.

Det er en lille pris at betale, for at få en bil, der føles markant bedre. Aldrig har det været – relativt - billigere at købe en Audi.