BMW 5-serie - grøn businessbil
Biltest
18. februar 2020

Foto: Karsten Meyland Lemche

Skal firmabilen have en grøn profil, er BMW 5-serie som plugin-hybrid et oplagt valg. Hvis du husker at lade batteriet op, kan en stor del af dagens pendling foregå med grøn samvittighed. Samtidig har den masser af kræfter. Opladningen foregår desværre ikke så hurtigt, som man kunne forvente i denne prisklasse.
BMW 5-serie
FDMs ekspertvurdering

Fordele
App-styring / Rækkevidde på el / Køreglæde
Ulemper
Bagagerum / Lademulighed / Ikke tre års garanti
Pris
701.331 kr.
Maks. effekt
292 hk
Det er samme hybrid-teknik, vi møder i BMW 5-serien, som den der er installeret i den mindre 3-serie. Det betyder baghjulstræk, der enten drives af elmotoren, benzinmotoren eller begge dele samtidigt. Kræfterne ledes gennem en ottetrins automatgearkasse, og den opskrift munder ud i en meget behagelig kørsel.
Man kan skifte mellem tre køreprogrammer og på den måde prioritere eldrift eller vælge at gemme strømmen til senere. Standardindstillingen er Auto, og her behøver man ikke at foretage sig nogen aktive valg.

Førerpladsen er lækkert udformet og det digitale instrumenthus er rart under kørslen. Skærmen i midten af bilen styres med fingerene, eller via drejegrebet mellem forsæderne.
Må kun trække 750 kg
Under testen kørte vi 37 km på el alene, hvilket er noget lavere end de opgivne 61-66 km. På tomt batteri målte vi benzinøkonomien til bare 12,0 km pr. liter, og det er det, man skal regne med og ikke det mere teoretiske fabrikstal, der stiller 71,4 km pr. liter i udsigt.
Det viser, at det er meget vigtigt, at man husker at lade bilen op. Batteriet er på 12 kWh og det kan lades op på 3,5 timer, da BMW 530e kun kan oplades med en enkelt fase og i alt 3,7 kW.
Læs også: Overblik - her alle de plugin-hybrider, Motor har testet
Bilen må kun trække en trailer på 750 kg, uanset om påhængsvognen har bremser eller ej.






BMW 5-serien fås kun som plugin hybrid som firedørs sedan. Kørslen er meget behagelig, og bilen er tilmed hurtig.