BMW i3 S - sporty miljøbil
Biltest
2. august 2018

Foto: Karsten Meyland Lemche

BMW har lanceret en sportslig udgave af elbilen i3, men den er ikke helt så sportslig som forventet. Et større batteri giver bedre rækkevidde, men er ikke klasseledende.
BMW i3
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Antrit / Design / Stilhed
Ulemper
Ladetid / Rækkevidde / Ikke tre års garanti
Pris
337.380 kr.
Rækkevidde (WLTP)
245 km
Maks. effekt
184 hk
S-udgaven af BMW i3 er en hurtigere version af BMW's outrerede elbil. Men de 14 hk ekstra er ikke mærkbare, for i3 har altid været blandt de hurtigste almindelige elbiler. Det er den fortsat, og det gør ikke den store forskel, om den har 170 eller 184 hk.
Testbilen havde også det store batteri, der skulle give en rækkevidde på 235-245 km ifølge den nye WLTP-norm. Ifølge BMW kan man forvente op til 200 km. Vi kørte 175-200 km med kørsel fordelt ligeligt mellem motorvej, landevej og bykørsel. Det var i juni måned, så om vinteren vil rækkevidden falde yderligere.
Læs også: Motors test af elbilen Hyundai Ioniq
Som andre BMW-modeller findes i3 også i en kampagneversion. Unlimited er navnet, og det henviser blandt andet til, at der medfølger en ladestander og tre års betalt elforbrug, hvor du kan køre lige så langt, du vil, så længe du kun lader hos Clever, der også har ladestandere i Sverige og Nordtyskland.

Sædevarme, klimaanlæg og en app, der taler sammen med bilen, er standard. Indretningen kan skræddersys, og det kan anbefales at bruge tid på at få den helt rigtige kombination af farver og materialer.
Sjovt at køre på strøm
Som andre elbiler er BMW i3 sjov at køre. Du sidder højt oppe, har et hurtigt antrit i trafikken kombineret med et lavt støjniveau i forhold til andre biler. Rækkevidden gør den upraktisk til lange ture, men til transport i nærområder og især by- og landevejskørsel er den optimal.
Læs også: Motors test af elbilen Nissan Leaf
S-udgaven af i3 har sænket undervogn, men forskellen er ligesom de ekstra hestekræfter ikke markant. Det er mere bilen i sig selv, der skiller sig ud. Den er bygget i naturvenlige materialer, med en kulfiberkarrosse og fleksible plastpaneler, og det outrerede design gør det let at finde bilen på enhver p-plads. Dog ikke i København centrum, hvor der kører 400 modeller rundt som en del af DriveNow-delebilstjenesten.

Åbningen er fantastisk, når begge døre er åbne samtidig. Det skal de til gengæld være, for at du kan komme ind på bagsædet. Det er temmelig upraktisk.
Ikke så praktisk
Den medfølgende strøm, den stille køretur og den gode samvittighed ændrer ikke på, at i3 er en bil for enerne og ikke til familier. Dørløsningen, hvor fordørene skal åbnes (og sikkerhedsselerne dermed skal låses op), før man kan åbne en bagdør, er ganske upraktisk. Dermed egner i3 sig bedst til de familier, hvor der højst er to, som bruger bilen til hverdag.
Dernæst er bagagerummet højt placeret og blot på 260 liter. Det er mindre end de fleste minibiler i dag. i3 er upraktisk, og det koster en stjerne i vores vurdering.
De 14 hk ekstra er ikke mærkbare, for i3 har altid været blandt de hurtigste almindelige elbiler.
Få overblik over elbiler på FDM biler.dk
Ud over de tre års strøm, der følger med i prisen, er prisen og ikke mindst den forventede totaløkonomi rigtig fornuftig. Bilpriser.dk regner med et værditab på 50 pct. efter de første fem år, og det er med til at holde de samlede omkostninger nede på 3,40 kr. pr. kilometer, hvis du kører 20.000 km om året.
Det er i samme boldgade som en Kia Ceed, Opel Astra eller VW Golf. Mindre praktisk, markant dårligere rækkevidde, men også en ren elbil med alle de glæder, det medfører.
Flere foto af BMW i3 S




S-modellen har en lidt mere fræk fremtoning med mulighed for to-delt farve på karrosseriet, sort markering om hjulkasserne og 20” alufælge. Og så er den sænket en centimeter.