Logo

Hyundai Ioniq - fornuftig plugin-hybrid

Tests

Biltest

18. februar 2020

Hyundai Ioniq plugin-hybrid set forfra

Foto: Karsten Meyland Lemche

Søren W. Rasmussen

Hyundai Ioniq som plugin-hybrid byder på god plads, flot garanti og et fint benzinforbrug. Desværre føler man ikke, at man kører i elbil, da benzinmotoren hele tiden tænder for at varme bilen op.

Hyundai Ioniq

PHEV Premium (Plugin-hybrid, benzin+el)

FDMs ekspertvurdering

Hyundai Ioniq plugin-hybrid set bagfra

Fordele

Pris / Udstyr / Garanti

Ulemper

Ikke el-varmeapparat / Bagagerum / Lademulighed

Pris

279.995 kr.

Maks. effekt

141 hk

Ioniq er netop kommet i en let faceliftet udgave, hvor særligt instrumentbordet er opdateret. Bilen er fra starten skabt som en benzinøkonomisk model, og da vi målte forbruget på tomt batteri, kørte den da også næstlængst på en liter benzin.

Fuldt opladet kan man trykke på en knap, der tvinger bilen til at køre så meget på el som muligt. Desværre er det ikke muligt i kold tilstand, da motoren skal levere varme til bilen, der ikke har elektrisk varmeapparat. Det betød, at vi kunne køre 52 km, før batteriet var helt tomt.

Læs også: Denne test har fokus på den tekniske side af Hyundai Ioniq plugin-hybrid. Læs test med flere køreoplevelser og beskrivelser her

Det lyder godt, men da havde benzinmotoren kørt for både at lave varme og levere strøm til batteriet. Det kostede 0,7 liter benzin, så den reelle rækkevidde på batteriet har vi beregnet til 37 km.

På den praktiske side er Ioniq begrænset af et noget småt bagagerum og af en godkendelse, der kræver, at en evt. påhængsvogn altid skal være med bremser. Det er dog tilladt at have en trækkrog monteret – det må man ikke i elbilsudgaven af Ioniq.

Hyundai Ioniq kabine

Førerpladsen er opdateret med større skærm. Udstyrsniveauet er generelt højt.

Kører langt på literen

Under testen kørte vi 37 km på el alene, hvilket er noget lavere end de opgivne 52 km. På tomt batteri målte vi benzinøkonomien til hele 21,0 km pr. liter, og det er et flot resultat. Men det er også det man skal regne med, og ikke det mere teoretiske fabrikstal, der stiller 90,9 km pr. liter i udsigt.

Læs også: Overblik - her alle de plugin-hybrider, Motor har testet

Batteriet er på knap 9 kWh, og det kan lades op på 2,7 timer, da den indbyggede lader i Hyundai Ioniq kun kan levere 3,3 kW.

Bilen må kun trække en trailer, hvis den har bremser, og da højst 750 kg.