Logo

Kia Optima - synger godt på sidste vers

Tests

Biltest

20. februar 2020

Fronten er udformet på typisk Kia-maner med en stor grill mellem forlygterne. Ved forskærmen anes lugen til stikket.

Foto: Karsten Meyland Lemche

Søren W. Rasmussen

Selvom Kia Optima er ved at være en ældre model, er den stadig en praktisk og god plugin-hybrid. Her er plads til hele familien. Desværre starter benzinmotoren tit, og det går ud over elbilsfornemmelsen.

Kia Optima

SW PHEV (Plugin-hybrid, benzin+el)

FDMs ekspertvurdering

Kia Optima set bagfra

Fordele

Plads / Udstyr / Garanti

Ulemper

Ikke el-varmeapparat / Ingen app-styring / Lademulighed

Pris

329.999 kr.

Maks. effekt

205 hk

Den store stationcar fra Kia synger på sidste vers, men resten af året kan man købe denne rummelige plugin-hybrid, der ud over god plads også byder på dejlig komfort takket være et meget højt udstyrsniveau.

Drivkilden er en toliters benzinmotor, der arbejder sammen med en elmotor. Begge trækker på forhjulene via en sekstrins automatgearkasse. Bagagerummet er stort set upåvirket af batteriet, og med bagsæderne lagt ned er pladsen enorm.

Læs også: Denne test har fokus på den tekniske side af Kia Optima. Læs test med flere køreindtryk og beskrivelser her

Selvom man trykker på EV-knappen, starter benzinmotoren for at lave varme til kabinen. Det spolerer lidt indtrykket af at køre grønt, men skal man langt, er det ikke et minus. En app-løsning er desværre ikke på programmet.

Garantien er derimod glimrende, og det er med til at tale for Kia Optima.

Kia Optima kabine

Optima PHEV er flot udstyret, men de forskellige knapper og drejegreb er ordnet logisk. Der er fin fralægningsplads mellem forsæderne

Langsom lader

Under testen kørte vi 33 km på el alene, hvilket er noget mindre end de opgivne 53 km. På tomt batteri målte vi benzinøkonomien til moderate 16,3 km pr. liter. Det er dog det tal, man skal regne med, og ikke det mere teoretiske fabrikstal, der stiller 66,7 km pr. liter i udsigt.

Læs også: Overblik - her alle de plugin-hybrider, Motor har testet

Batteriet er på 11 kWh, og det kan lades op på 3,4 timer, da den indbyggede lader kun kan levere 3,3 kW.

Bilen må trække en trailer 1.500 kg, hvis den har bremser, men højst 750 kg, hvis traileren ikke har bremser.