Kia Optima - synger godt på sidste vers
Biltest
20. februar 2020

Foto: Karsten Meyland Lemche

Selvom Kia Optima er ved at være en ældre model, er den stadig en praktisk og god plugin-hybrid. Her er plads til hele familien. Desværre starter benzinmotoren tit, og det går ud over elbilsfornemmelsen.
Kia Optima
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Plads / Udstyr / Garanti
Ulemper
Ikke el-varmeapparat / Ingen app-styring / Lademulighed
Pris
329.999 kr.
Maks. effekt
205 hk
Den store stationcar fra Kia synger på sidste vers, men resten af året kan man købe denne rummelige plugin-hybrid, der ud over god plads også byder på dejlig komfort takket være et meget højt udstyrsniveau.
Drivkilden er en toliters benzinmotor, der arbejder sammen med en elmotor. Begge trækker på forhjulene via en sekstrins automatgearkasse. Bagagerummet er stort set upåvirket af batteriet, og med bagsæderne lagt ned er pladsen enorm.
Selvom man trykker på EV-knappen, starter benzinmotoren for at lave varme til kabinen. Det spolerer lidt indtrykket af at køre grønt, men skal man langt, er det ikke et minus. En app-løsning er desværre ikke på programmet.
Garantien er derimod glimrende, og det er med til at tale for Kia Optima.

Optima PHEV er flot udstyret, men de forskellige knapper og drejegreb er ordnet logisk. Der er fin fralægningsplads mellem forsæderne
Langsom lader
Under testen kørte vi 33 km på el alene, hvilket er noget mindre end de opgivne 53 km. På tomt batteri målte vi benzinøkonomien til moderate 16,3 km pr. liter. Det er dog det tal, man skal regne med, og ikke det mere teoretiske fabrikstal, der stiller 66,7 km pr. liter i udsigt.
Læs også: Overblik - her alle de plugin-hybrider, Motor har testet
Batteriet er på 11 kWh, og det kan lades op på 3,4 timer, da den indbyggede lader kun kan levere 3,3 kW.
Bilen må trække en trailer 1.500 kg, hvis den har bremser, men højst 750 kg, hvis traileren ikke har bremser.






Kia Optima Plugin fås kun som stationcar. Det er en flot og utrolig rummelig bil med et flot udstyr.