Logo

Kia Stonic - en lavbenet SUV

Tests

Biltest

22. juni 2020

Kia Stonic set forfra

Foto: Karsten Meyland Lemche

Søren W. Rasmussen

Der er næsten mere stationcar end mini-SUV over Kia Stonic. Den lille koreaner stiller til gengæld op med et omfattende udstyr og en skarp pris. Sammen med en god garanti gør det Stonic til en spændende bil.

Kia Stonic

1.0 T-GDI Edition Plus m/ass. (Benzin)

FDMs ekspertvurdering

Kia Stonic set bagfra

Fordele

Pris / Udstyr / Syv års garanti

Ulemper

Støjende motor / Køreegenskaber / Lav siddeposition

Pris

219.997 kr.

Maks. effekt

100 hk

Det er et skarpt tilbud, man møder hos Kia, når man ser på Stonic. For bare 220.000 kr. fås denne veludstyrede bil med mange gode detaljer. Og oven i det hele følger en syvårig garanti på bilen.

Læs også: Motors gruppetest af 10 mini-SUV'er

Men man mærker også, at Stonic har alderen mod sig. Bilen er ikke så smart opbygget som konkurrenterne, og i det hele taget er der ikke så meget SUV over Stonic, som man kunne ønske sig. Bilen kan dog leveres i mange flotte farver.

Kia Stonic kabine

Førerpladsen er rar, men en lille skærm og lidt kedelige materialer trækker ned.

Køreegenskaberne skuffer

Køreegenskaberne er ikke helt på højde med de øvrige biler i klassen, når det går stærkt, og ved kørsel på ujævne veje er affjedringen ikke særlig komfortabel.

Førerpladsen er egentlig godt udformet, men flere steder føles materialerne billige, og den lille skærm er ikke moderne at se på. Til gengæld er der fremragende fralægningspladser flere steder, gode lommer i dørene og varme i rattet.

Læs også: Motors tidligere test af Kia Stonic

Motoren arbejder sammen med en femtrins manuel gearkasse, og de har det svært, og det kaster en del støj af sig. Vi anbefaler derfor , at man ofrer 23.000 kr. på en automatgearkasse, der så er koblet op til en lidt kraftigere motor med 120 hk.

Ikke meget plads

Ved vores test af bilens automatiske nødbremse klarede bilen at køre hen mod en stillestående forhindring med 50 km/t., og stadig nå selv at bremse helt op. Kører man hurtigere bremser bilen stadig alt hvad den kan, og man rammer med væsentlig lavere hastighed end uden nødbremse.

Kia Stonic må trække op til 1.000 kg, hvis anhængeren har bremser, mens en ubremset trailer højst må veje 450 kg i alt.

Kabinepladsen er lidt mindre end gennemsnittet, og måler man længden af kabinen er den således et par cm større end de mindste, men hele 11 cm kortere end klassens største, Skoda Kamiq. Bagagerummet er med sine 352 liter blandt de mindste i klassen.

Så samlet set er Kia Stonic først og fremmest en veludstyret bil til en skarp pris, men i en indpakning, der har det svært, når den måles op mod alle konkurrenterne.