Mercedes-Benz C-klasse - kort på el, langt på diesel
Biltest
20. februar 2020

Foto: Karsten Meyland Lemche

Plugin-udgaven af Mercedes-Benz' populære C-klasse kombinerer i denne variant diesel- og eldrift. Det gør den godt, og på diesel alene kører den langt på literen. Men selvom batteriet ikke rækker til meget, fylder det alt for meget i bagagerummet.
Mercedes-Benz C-klasse
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Lademulighed (2 faser) / App-styring / Indretning
Ulemper
Motorlyd / Bagagerum / Ikke tre års garanti
Pris
509.900 kr.
Maks. effekt
306 hk
Her er noget så sjældent som en dieselbil med plugin-hybridteknik. Det er samme toliters dieselmotor, som kendes fra C-klassens øvrige udgaver, men her er den kombineret med en ret stærk elmotor på 122 hk.
Det giver bilen elbillignende præstationer, og i kombination med en elektrisk varmepumpe har man fin varme i bilen, uden at dieselmotoren er i sving. Man er i øvrigt aldrig i tvivl om, at dieselmotoren er i gang, for den høres tydeligt, men køreoplevelsen er ellers komfortabel på et højt niveau.
Man kan skifte mellem flere køreprogrammer, og indtaster man en destination i navigatoren, finder bilen selv frem til, hvor på ruten den får mest ud af at køre på el.
C-klassen som plugin-hybrid fås også som stationcar og fås i øvrigt også med en benzinmotor i kombination med samme hybridteknik. Fordelen ved dieseludgaven er, at den viste sig at køre rimelig langt på literen, selv på tomt batteri.

Det er en flot førerplads man mødes med, når man sætter sig bag rattet i C-klassen. Skærmen i midten er dog ikke så flot integreret som i de nyeste modeller fra Mercedes-Benz.
Forbrug angivet efter gammel norm
Under testen kørte vi 31 km på el alene, hvilket er noget lavere end de opgivne 83,3 km, som ganske vist er målt efter den gamle NEDC-norm. På tomt batteri målte vi brændstoføkonomien til 18,8 km pr. liter. Det er det tal, man skal regne med, og ikke det mere teoretiske fabrikstal, der stiller 83,3 km pr. liter i udsigt efter den tidligere NEDC-norm.
Batteriet er på 14 kWh, og det kan lades op på 4 timer, da den indbyggede lader normalt kun kan levere 3,7 kW via en fase. Har man en ladeboks, der populært sagt kan samle effekten fra to faser, kan ladetiden dog nærmest halveres.
Læs også: Overblik - her alle de plugin-hybrider, Motor har testet
Bilen må trække en trailer 1.800 kg, hvis den har bremser, men højst 750 kg, hvis traileren ikke har bremser.








C-klassen fra Mercedes-Benz fås både som sedan (foto) og som stationcar.