Logo

Mercedes-Benz E-klasse - en kort fornøjelse

Tests

Biltest

20. februar 2020

E-klassen fås både som stationcar (foto) og som sedan. Pladsen og komforten er i begge tilfælde flot.

Foto: Karsten Meyland Lemche

Søren W. Rasmussen

Komforten er i højsædet i plugin-udgaven af Mercedes' lækre E-klassen. Utraditionelt er eldriften kombineret med dieseldrift, men god støjdæmpning sikrer overlegen stilhed i kabinen. Stille er den også, når man kører på strøm alene, men den tunge bil dræner batteriet hurtigt.

Mercedes-Benz E-klasse

300 de Advantage st.car (Plugin-hybrid, diesel+el)

FDMs ekspertvurdering

Mercedes-Benz E-klasse bagfra

Fordele

Lademulighed (2 faser) / App-styring / Plads

Ulemper

Rækkevidde på el / Ikke tre års garanti

Pris

719.900 kr.

Maks. effekt

306 hk

Den store Mercedes-Benz E-klasse har som plugin-hybrid en kombination af en dieselmotor og en elmotor. Det giver i alt 306 hk, og det gør bilen til en fornøjelse at køre i.

Dieselmotoren er endda godt støjdæmpet, og det giver elbils-fornemmelse det meste af tiden. Der er varmepumpe, og bilen kan derfor køre alene på el, mens den varmer. Men det koster på rækkevidden, der er noget skuffende i denne test.

Læs også: Denne test har fokus på den tekniske side af Mercedes-Benz E-klasse. Læs test med flere køreindtryk og beskrivelser her

Ladeklappen er placeret bagest på bilen, så man skal huske at parkere, så ledningen kan nå – det er vigtigt, da bilen skal oplades så ofte som muligt.

Mercedes-Benz E kabine

Førerpladsen er flot udformet, og de to skærme hænger sammen som en enhed, der giver et godt overblik. Skærmene styres fra enten rat eller fra en drejeknap mellem forsæderne.

Kun 26 km på el

Under testen kørte vi kun 26 km på el alene, hvilket er noget lavere end de opgivne 53 km, som ganske vist er målt efter den gamle NEDC-norm. På tomt batteri målte vi brændstoføkonomien til 15,9 km pr. liter. Det er det tal, man skal regne med, og ikke det mere teoretiske fabrikstal, der stiller 66,7 km pr. liter i udsigt efter den tidligere NEDC-norm.

Læs også: Overblik - her alle de plugin-hybrider, Motor har testet

Batteriet er på 14 kWh, og det kan lades op på 4 timer, da den indbyggede lader normalt kun kan levere 3,7 kW via en fase. Har man en ladeboks, der populært sagt kan samle effekten fra to faser, kan ladetiden dog nærmest halveres.

Bilen må trække en trailer 2.100 kg, hvis den har bremser, men højst 750 kg, hvis traileren ikke har bremser.