Mercedes-Benz GLE - komfortabel kampvogn
Biltest
8. maj 2018

Foto: Karsten Meyland Lemche

Komforten er i højsædet i Mercedes-Benz GLE. Kører du mange kilometer, er den en fabelagtig følgesvend. Og så kan den også trække 3,5 tons på krogen.
Mercedes-Benz GLE
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Motor / Komfort / Langtursegenskaber
Ulemper
Garanti / Nødbremse / Udstyrsniveau
Pris
1.125.280 kr.
Maks. effekt
258 hk
Ligesom i en kampvogn mærker du ikke meget til omverdenen i Mercedes-Benz GLE. Den glider bare forbi, mens du sidder højt hævet og i sikker afstand fra omgivelserne.
GLE er en bil af fortiden, men også en bil, der byder på kvaliteter, der har lang levetid.
GLE er en stor bil, og med størrelsen og vægten følger en utrolig høj komfort. Testbilen havde heldigvis ikke lavprofildæk eller andre komfortslugende tilvalg, men høje dæksider og en undervogn med både frihøjde og et godt arbejdsområde.
Resultatet er en bil, hvor du kan køre time efter time uden rigtigt at blive træt.

Den store skærm troner i midten, men vi savner at den er trykfølsom. Det fjerner mindre fokus fra vejen, når man hurtigt kan vælge en funktion i stedet for at skulle betjene en knap.
Læs også: Motors test af Tesla Model X
GLE er ved at være en aldrende model, og det kan mærkes på manglende fancy trykskærme i bilen. Men også på standardudstyret, hvor nødbremse og adaptiv fartpilot begge er ekstraudstyr. De skal tilvælges i en pakke til godt 50 tusser.
Når det er standard på mellemklassebiler til under 300.000 kr., burde det også være standard på en luksuskolos med en indgangsbøn på den anden side af en million kroner. Især fordi GLE lægger op til at køre lange ture, og her er den adaptive fartpilot nærmest uundværlig.

Der er reelt plads til tre personer i bredden. Men du sidder ikke ikke engang lige så komfortabelt som i en almindelig Ford Galaxy eller VW Sharan.
Rigeligt med kræfter
7,1 sekunder til 100 km/t. er en acceptabel tid for en GTI-model og virker nærmest forrykt i en stor kampvogn som GLE. Vigtigere er dog, at 3-liters motoren har et virkeligt solidt bundtræk, og dermed altid har et imponerende kraftoverskud.
Få let overblik over SUV'er på markedet på FDM biler.dk
Ikke underligt, at den må trække hele 3,5 tons. Vi målte den til at køre 13 km/l, og det er under optimale betingelser, så der er ikke tale om en økomodel. Brændstofudgifterne er dog vand i forhold til værditabet, om end det er en ringe trøst.

690 liters bagagerum er rigeligt med plads til de fleste. Vi savner et bagagerumsdækken, både af sikkerhedsmæssige og tyverihensyn. Merpris 1.392 kr.
Godt med plads
GLE er en stor bil, og der er også rimelig god plads i kabinen. Dog kunne benpladsen på bagsædet godt være mere overdådig. Den midterste plads på bagsædet har rimelig hofteplads, men heller ikke her er den helt så stor som f.eks. en Ford Galaxy.
Bagagerummet er urimeligt rummeligt. 690 liter kan der være officielt. Alligevel er der to ankepunkter. For det første er der som i andre SUV-modeller højt op til bagagerummet. Hvis du vil have en bedre læssehøjde, eller hunden ikke skal hoppe så højt, så gå efter en E-klasse st.car i stedet.
Læs også: Motors test af Jaguar E-Pace

Du sidder højt hævet i trafikken, og selvom der er kommet flere crossovermodeller på markedet, så er ingen af dem reelt SUV høje. Testbilen havde trinbræt på siden af bilen, og det er irriterende placeret. Hver gang du stiger ind eller ud af bilen rammer bukserne det beskidte bræt. Det er en ommer!
For det andet er bagagerumsdækken ekstraudstyr til 1.392 kr. i en bil til 1.125.280 kr. At de ikke skammer sig!
GLE er en bil af fortiden, men også en bil, der byder på kvaliteter, der har lang levetid. Uovervindelig kampvogns opførsel på landevejene går ikke af mode, og den stilhed og komfort, som GLE byder på, vil glæde ejerne mange år ud i fremtiden.
Ligesom i andre biler i luksusklassen ville det have klædt Mercedes-Benz at opgradere standardudstyret, så bilen passer til prisen.