Nissan Micra - stort hurra for ingenting
Biltest
13. juni 2019


Der er kommet en ny og bedre trykskærm i Nissan Micra, men bilens største udfordring - motoren – er fortsat ikke meget bedre i seneste udviklingstrin. Også gearkassen skuffer.
Nissan Micra
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Bedre trykskærm / God fralægningsplads / Højt udstyrsniveau
Ulemper
Gearskifte / Motorgang / Dårligt cyklist udsyn
Pris
187.850 kr.
Maks. effekt
100 hk
Nissan Micra har skiftet karakter over tid. I starten af 00’erne kom en nuttet meget rund version, hvilket er i skarp kontrast til dagens model, der er meget mere kantet og sportslig.
Seneste generation kom frem i 2017, hvor kabinen var blevet markant bedre, og materialevalget fik et løft.
Læs også: Motors test af Citroën C3
Trykskærmen var dog ikke så imponerende, derfor har Nissan netop givet Micra et lille teknisk facelift, hvor der er kommet en ny trykskærm og en ny benzinmotor. Skærmen har en bedre opløsning og da også virker bedre end forgængeren.

Det er lækkert med kabiner, hvor det ikke bare er sort i sort. Du kan også tilvælge orange eller rød farve i kabinen. Sidstnævnte pakke koster 10.000 kr.
Ny middelmådig motor
Helt så stor fremgang er der ikke på motorsiden. For motoropgraderingen er ikke helt så vellykket. Motoren er vokset fra 0.9-liter til 1.0-liter, og der er fortsat tale om en trecylindret motor. Effekten er løftet lidt til 100 hk.
Den lider imidlertid under en irriterende urolig motorgang, der gør det svært at køre bilen glidende i trafikken.
Læs også: Motors test af VW Polo
Samtidig er der lidt ketchupeffekt over motoren, så kræfterne lader sig vente på, for til sidst at komme pludseligt. Det gør den føles hurtig, men ikke harmonisk. Desværre virker selve gearskiftet også lidt knoklet.
Nu vi er på testblokkens negative observationer, så er Micra fortsat lidt en egoistbil, da benpladsen på bagsædet er markant dårligere end miniklassens bedste.
Samtidig har Micra en stor blind vinkel, når man ser skråt bagud, eksempelvis efter cyklister i byen. Fortil er der rigeligt med plads til to, men rummeligheden er lige kompakt nok for en minibil.

Nyt i 2019 er en 7”-skærm, der har en pæn opløsning. Tidligere var skærmen lidt for grovkornet, nu passer den godt til både navigation samt mobilapps.
En egoistbil
Micra er også en egoistbil, når man ser på udstyrslisten. Der er skruet op for forkælelsen, med klimaanlæg, LED-forlygter, bakkamera, nøglefribetjening og et Bose-anlæg, der leverer vellyd for dem, som ønsker en neutral lyd, og ikke lytter til tunge basrytmer.
7”-trykskærmen har også navigationsanlæg og bl.a. Apple CarPlay. Det eneste afsavn på udstyrslisten er, at du får fartpilot, men ikke adaptiv fartpilot, hvor bilen selv holder sikker afstand til bilen foran. Og en sådan kan desværre ikke tilkøbes som ekstraudstyr.
Læs også: Motors test af Hyundai i20
Det kan man derimod med en 360 graders kamerafunktion, der er smart ved parkering og samtidig har ekstra sikkerhedsfunktioner som blindvinkel alarm samt alarm, hvis der går nogen bag om bilen.

Bose-højtalerne er en del af Tekna-pakken. Her er højtaler i hovedstøtten, og det giver god lyd, både når musikken spiller, og når du fører en mobilsamtale.
Micra en ener
Den tekniske opgradering af Micra får både et plus og et minus. Den nye skærm trækker oplevelsen af bilen op, mens motor og gearkasse-kombinationen savner et harmonisk samspil.
Dermed trækker det ned i den samlede vurdering af en bil, der har masser af udstyr at byde på til den enkelte, men ikke så meget plads, hvis man vil have flere med på tur. Dermed er Micra fortsat en model for enerne!



Udefra ser den bagerste stolpe på siden smal ud, men der er reelt et dårligt udsyn skråt bagud i Micra. Hvilket gør orientering i byen vanskelig.