Peugeot 5008 – lækker SUV til storfamilien
Biltest
22. februar 2021

Foto: Karsten Meyland Lemche

Peugeot 5008 er faceliftet og har fået mere udstyr, der gør kørslen mere sikker og afslappet. Med syv pladser henvender 5008 sig primært til den store børnefamilie, men den er nu også sjov at køre alene.
Peugeot 5008
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Plads / Komfort / Udstyr
Ulemper
Bagagerum / Startknap / Ikke tre års garanti
Pris
432.990 kr.
Maks. effekt
130 hk
Store biler med plads til syv har haft det svært i en tid, hvor det mest af alt handler om at sænke CO2-udslippet. Men en af de bilproducenter, der holder fast i de store familiebiler, er Peugeot, der netop har relanceret 5008, så den har fået et mere tidssvarende ydre og mere avanceret teknik.
Priserne starter på 350.000 kr. for en grundudgave kaldet Active, der dog i lighed med resten af versionerne altid er forsynet med automatgear.
Den version, vi her har valgt at se nærmere på, er næste udstyrsniveau, Allure, der er koblet sammen med den udmærkede 1.5-liters dieselmotor med 130 hk. Sammen med en attraktiv ekstraudstyrspakke kaldet Allure Pack lander prisen i alt på 433.000 kr., men så har man også en bil, der virkelig har alt det, man kan drømme om af udstyr.

Førerpladsen er typisk for Peugeot med det lille rat og med instrumenthuset placeret, så man ser det hen over rattet. Den store 10-tommerskærm er en del af en Allure Pack til 15.000 kr., som er indregnet i prisen på denne testbil.
Peugeot 5008 kører næsten selv
Ud over en meget flot og indbydende kabineindretning, får man i denne fornyede udgave en velfungerende pakke med sikkerhedsudstyr.
Fartpiloten holder selv afstand til forankørende biler, og bremser bilen ned til stilstand. Desuden sørger vognbaneassistenten for at fastholde bilen i vognbanen. Man skal naturligvis have mindst en hånd på rattet, men bilen følger fint vognbanen, og det virker som om, den har let ved at se kantlinjerne. Alt i alt en stor hjælp, når man kører langt, som denne bil jo lægger op til.
Fartpiloten arbejder i øvrigt sammen med skiltegenkendelsen, og man kan ved tryk på en knap hele tiden bede bilen om at følge den aktuelle fartgrænse. Også det fungerer glimrende.

Lægger man de to bageste sæder ned i gulvet, bliver bagagerummet enormt (780 liter). Et vandret gardin kan dække for indsynet.
Hvordan kører Peugeot 5008?
Bag rattet opleves den nye 5008 både lækker og velkørende. Komforten er tydeligvis i højsædet, og undervognen føles blød, hvilket giver en god komfort for alle i bilen.
Er man meget kørelysten, når man kører alene, vil nogle muligvis finde den for blød, men alt i alt er køreindtrykket positivt. Motor og gearkasse arbejder fint sammen, og gearkassens otte gear deles pænt om arbejdet. En lille irriterende detalje finder vi ved startknappen, der skal holdes inde i lang tid, før motoren starter.
Den store 10-tommerskærm ser flot ud midt på instrumentbordet, og den har danske menuer ligesom det digitale cockpit. Under den store skærm er der fine kontakter med direkte aktivering af radio, klimaanlæg, telefon og navigationsanlæg. Det er flot lavet og virker godt.

På den midterste række findes tre separate stole, hvor ryglænets vinkel kan justeres. Man sidder meget fint på denne række, hvor gulvet er næsten plant, og hvor der er friskluftdyser i midten. Der er isofix-beslag ved alle tre pladser.
Er der god plads i Peugeot 5008?
Ved forsæderne sidder man glimrende, og der er kommet mange fine fralægningsmuligheder. Ved række to er der tre separate stole, og de giver alle god komfort.
Alle tre er udstyret med isofix-beslag, og det betyder, at man kan montere tre autostole ved siden af hinanden. Det er der ikke mange biler, der kan tilbyde.
Læs også: Motors test af Peugeot 3008 Plugin-Hybrid
Der er indbygget solgardiner i sidedørene, og der er flyborde bag forsæderne. Sammen med friskluftdyser, godt udsyn og et næsten fladt gulv opleves Peugeot 5008 derfor uden tvivl som børnenes bil.
Ved de to bageste sæder er pladsen selvsagt noget mindre, men også her går det at finde en udmærket siddeposition, hvis man ikke er alt for stor. Ofte vil de mindste elske at sidde deromme.

De to bageste stole kan tages i brug enkeltvis, idet de let vippes op af gulvet. Med begge sæder i brug bliver bagagerummet minimalt (166 liter), hvilket givetvis kan skabe problemer på langture.
Peugeot 5008 fås ikke som elbil
I modsætning til den mindre Peugeot 3008 kommer 5008’eren ikke i en plugin-hybrid-udgave. Det betyder, at man alene kan vælge mellem enten benzin- eller dieseludgaver med 130 hk, eller en af de lidt kraftigere GT-udgaver, der ligeledes fås med enten benzin- eller dieselmotorer med op til 180 hk.
Som bedste køb peger vi på enten denne testede udgave eller den tilsvarende benzinversion, der er 8.000 kr. billigere. Sidstnævnte er værd at se på, hvis man ikke har et kørselsmønster, der rummer lange køreture, som en dieselbil jævnligt kræver for at fungere bedst.
Men husk at tilkøbe Allure Pack-pakken – det er lige præcis den, der er med til at gøre 5008 til en stor oplevelse.




5008 er bygget over samme udgangspunkt som 3008, men bagtil er bilen forlænget, hvilket giver plads til tre sæderækker og syv personer. LED-baglygter er nyt.