Logo

Renault Twingo - i modvind uanset vejret

Tests

Biltest

3. oktober 2019

Der er LED-kørelys på Twingo, hvor den tredje generation kom på markedet i 2014. Du kan se luftindsugning til hækmotoren over venstre baghjul.
Karsten Meyland Lemche

Det er fem år siden, at Renault Twingo kom på markedet. Allerede dengang var oplevelserne bag rattet ikke kun positive. Det er der desværre ikke blevet rettet op på siden, selvom den lille, åbne bil da er charmerende.

Renault Twingo

SCe 75 Zen m. stoftag (Benzin)

FDMs ekspertvurdering

Renault Twingo set bagfra

Fordele

Pris / Design / Stort stoftag

Ulemper

Motor / Pladsforhold / Køreegenskaber / Ikke tre års garanti

Pris

123.800 kr.

Maks. effekt

75 hk

Et sjovt design, gode adgangsforhold og et tag, som kan rulle tilbage elektrisk og give luft i kabinen. Det er de tre positive noter i testbilsvurderingen.

Den høje siddestilling virker da også umiddelbart som et plus. Men desværre er vognbunden høj, og hvilepladen til venstre fod sidder relativt tæt på førersædet. Det er et klart minus for højere førere.

Læs også: Motors test af VW Up - bekvem pendlerbil

Også på bagsædet er der udfordringer, benpladsen er blandt de dårligste i mikrobilsklassen, og selvom bagagerummet er let tilgængeligt, er det kun på 219 liter, og læssehøjden er relativ høj.

I kabinen kan du tilkøbe en pakke, hvor du kan få farve på plastpanelerne. Ud over en lidt uinspirerende sort, kan du også vælge rød eller som i testbilen: gul. Det pifter gevaldigt op og matcher bilens generelle legende design.

Betjeningen af bilen er enkel. Desværre har Renault placeret en ellers smart mobilholder, så den dækker over knapperne til radioen. Det er en ommer.

Renault Twingo soltag

Det elektriske stofsoltag er ekstraudstyr til Zen-udstyrsvarianten. Prisen er 11.900 kr. og det kan også betjenes ved motorvejshastighed.

Twingo kan ikke tango

Køreegenskaberne er dog det, der trækker mest ned. Twingo er retnings-u-stabil og har ganske ringe affjedringskomfort. Der er en grund til, at ingen af konkurrenterne har hækmotor og baghjulstræk. Det fungerer måske for Porsche 911, men er en dårlig pakkeløsning i en mikrobil.

Oplevelsen trækker meget ned i den generelle oplevelse af Twingoen, som på ingen måde er en fornøjelse at byde op til tango på en snoet landevej.

Læs også: Motors test af trillingerne Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo

Twingo fås kun med i én motorvariant, en 1-liters benzinmotor med tre cylindre. Vi har ofte været begejstret for disse små, effektive motorer. Men motoren i Twingo savner fleksibilitet, hvilket du især bemærker ved bykørsel, hvor man ofte ender i fjerde gear med en brummende/sejtrækkende motor. I forhold til andre mikrobiler skal du derfor oftere geare ned for at komme frem.

Renault Twingo kabine

Vil du have farve i kabinen, kan du tilkøbe en ”Smartpakke”, hvor du bl.a. kan vælge mellem sort, rød eller som her gul. Prisen er 7.000 kr. og omfatter også en del mere udstyr som bl.a. læderrat, varme i forsædet, p-sensor bag, elsidespejle og højdejusterbart førersæde.

Designet trækker op

Som du fornemmer, er livet ikke rosenrødt i Twingo. I en tid, hvor der er langt mellem biler, der falder igennem, fremstår Twingo ganske enestående.

Den taber på plads, køreegenskaber og motor. Dermed er det primært det sjove design og stoftaget, som skal gøre modellen attraktiv. Tiltrækker det dig ikke, vil vi anbefale, at du prøver andre biler i mikroklassen, før du underskriver en slutseddel. Er åbent tag et must, så se f.eks. på Citroën C1.