Logo

Skoda Kamiq - komfortabel pladsmester

Tests

Biltest

22. juni 2020

Skoda Kamiq placerer sig i gråzonen mellem en stationcar og en mini-SUV, men er en fornøjelse at køre i.

Foto: Karsten Meyland Lemche

Søren W. Rasmussen

Er man på udkig efter en bil i mini-SUV-klassen, der først og fremmest skal være rummelig, er det svært at komme uden om Skoda Kamiq.

Skoda Kamiq

1.0 TSI DSG Ambition m/ACC (Benzin)

FDMs ekspertvurdering

Skoda Kamiq set bagfra

Fordele

Motor / Bagsædeplads / Bagagerum

Ulemper

Ikke særlig SUV-agtig / Priser på udstyr / Ikke tre års garanti

Pris

251.591 kr.

Maks. effekt

115 hk

Det kan godt være, at den ikke helt ligner en SUV udefra, men bag rattet har man en af gruppens bedste oplevelser.

Læs også: Motors gruppetest af 10 mini-SUV'er

Den er komfortabel i affjedringen, og så er kombinationen af den lille 1.0-litersmotor og DSG-gearet en fornøjelse at køre med. Den pakke er både kraftfuld og tilpas afdæmpet til, at man bare kan glide af sted med bilen.

Skoda Kamiq kabine

I denne udgave er førerpladsen virkelig flot med digitalt cockpit og den store skærm. Men det er ekstraudstyr til 17.500 kr.

Masser af plads bagi

I vores testbil var førerpladsen udvidet med en pakke, der omfatter digitalt cockpit, en stor skærm og navigationsanlæg. Den koster mægtige 17.500 kr., men er i den grad med til at øge køreoplevelsen.

Pladsen ved bagsædet er uden tvivl en af de mest overdådige i klassen, og det er godt, hvis man skal køre med teenagere eller børn i store autostole. Der er endda friskluftdyser og gode læselamper.

Læs også: Motors stortest af Skoda Kamiq

Bagagerummet er også imponerende i størrelsen, og det rummer mange af de detaljer, der er rare i hverdagen: Lyset er en lommelygte, man kan tage med ud, der er store posekroge, og der er flere net til opbevaring af dit og dat.

Vi savnede dog en bund i bagagerummet, der kan placeres i to højder, for når bagsædets ryglæn er foldet forover, bliver der en stor kant mellem gulvet og ryglænet.

Vores test af nødbremsen i Skoda Kamiq viste et resultat, der ikke var helt som forventet. I denne udgave kunne bilen kun klare at bremse helt op før en forhindring ved hastigheder på op til 40 km/t. Det er ikke overbevisende i 2020.

Til gengæld kan Skoda Kamiq noget, som kun de færreste kan prale med: Den bremser også af sig selv, hvis man er ved at bakke ind i noget. Det er en indretning, som helt sikkert kan have en gavnlig effekt på ulykker, hvor man bakker ind i fodgængere og cyklister, men også en anordning, der kan reducere p-skaderne betydeligt.

Vi testede det, og det viste sig at fungere fint, så længe man bakker i skridtgang.