Toyota Auris får tryk på

Toyota Auris får endelig turbobenzinmotor og moderne sikkerhedssystemer. Den faceliftede Auris fås også som hybrid, men ikke med dieselmotor i Danmark. Priserne sættes lidt ned.

Toyota Auris.
Forpremiere

Auris fås både som femdørs hatchback og som stationcar. Merprisen for stationcar er 12.000 kr. uanset motorvalg og udstyrsniveau.
Auris fås både som femdørs hatchback og som stationcar. Merprisen for stationcar er 12.000 kr. uanset motorvalg og udstyrsniveau.
Motor mener: Et flot facelift og en velsmurt ny benzinmotor løfter Auris op fra den grå masse.

Toyota har længe været et forsigtigt bilmærke. Hvis man ser bort fra hybridteknologien, halter mærket efter konkurrenterne med ny teknologi. Med faceliftet af Toyota Auris indhenter verdens største bilfabrik lidt af det tabte terræn.

Det er primært muligheden for at få automatisk nødbremse og en benzinmotor med turbo, Auris har savnet i forhold til konkurrenterne. Men i forbindelse med faceliftet har designet også fået en opstramning, og udstyrsniveauet er blevet opgraderet.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af VW Golf

Trykskærm eller radio er stadig placeret under ventilationsdyserne, hvilket er en upraktisk placering. Skærmen er dog vokset til syv tommer, og ventilationssystemet har fået nyt design.
Trykskærm eller radio er stadig placeret under ventilationsdyserne, hvilket er en upraktisk placering. Skærmen er dog vokset til syv tommer, og ventilationssystemet har fået nyt design.
I Danmark er nyheden om en ny benzinmotor stor. 1.2-motoren er udviklet af Toyota og er en ganske avanceret sag med direkte benzinindsprøjtning og manifold i topstykket, hvor turboladeren er boltet direkte på. Motoren kan både køre med Atkinson- og Otto-cyklus, hvilket optimerer forbrændingen afhængig af belastningen.

Bag de tekniske betegnelser gemmer sig en meget støjsvag motor, som trækker jævnt og med god bund fra lave omdrejninger, og som er meget omgængelig. Den erstatter den tidligere 1.6-motor, og det er på alle punkter et godt bytte. Brændstoføkonomien skulle være over 20 km/l ved blandet kørsel. Umiddelbart virkede det lidt højere under første prøvekørsel, men en endelig dom må vente, til bilen kommer til Danmark til september.

Hybrid, men ingen dieselmotor

Før faceliftet var salget af dieselmotoren blot 10 procent, og derfor har Toyota valgt slet ikke at markedsføre den nye 1.6 dieselmotor, der er udviklet af BMW. Derfor er motorudvalget en basisbenzinmotor på 1.3-liter (99 hk), 1.2 Turbo (116 hk) og 1.8 Hybrid (136 hk).

Der er 360 liters bagagerum i hatchback-modellen, også selvom du vælger hybrid-udgaven. Bagagerumsbunden kan indstilles i to højder. Stationcaren byder på 530 liter.
Der er 360 liters bagagerum i hatchback-modellen, også selvom du vælger hybrid-udgaven. Bagagerumsbunden kan indstilles i to højder. Stationcaren byder på 530 liter.
Toyota har stor succes med hybridmodellerne, og prøvekørslen viste hvorfor. Det er en afstressende motor at køre med, fordi man automatisk ender med at køre mere afslappet.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af Peugeot 308

Faceliftet indbefatter også en synlig ansigtsløftning af især fronten på bilen. Forlygterne er blevet smallere og er mere elegant integreret i designet. Kølergrillen under nummerpladen er tillige mørk i hele bilens bredde, så bilen ser mere svævende ud set forfra.

I kabinen er der også små forandringer. Klimaanlæg er standard, og det har medført nye knapper til betjening af ventilationen. På nær basismodellen er en trykskærm nu standard på T2- og T4-udstyrsniveauet, og den er vokset til syv tommer. Desværre er den stadig placeret under ventilationsdyserne, så øjnene skal fjernes unødigt langt fra forruden, når radioen skal betjenes, eller du vil orientere dig på navigationssystemet.

Rimelig plads til alle

Toyotas første benzinmotor med turbo i nyere tid er ganske avanceret med manifold integreret i topstykket, hvor turboladeren er boltet direkte på. Så har den en vandkøling af indsugningsluften, hvilket er den store metalenhed forrest til venstre.
Toyotas første benzinmotor med turbo i nyere tid er ganske avanceret med manifold integreret i topstykket, hvor turboladeren er boltet direkte på. Så har den en vandkøling af indsugningsluften, hvilket er den store metalenhed forrest til venstre.
Faceliftet har ikke ændret på pladsforholdene i forhold til den Auris, der kom i 2012. Men der er rimelig god plads på bagsædet, og bagagerummet i den almindelige hatchback er på nemt tilgængelige 360 liter.

Ønsker du mere plads og i øvrigt et lidt bedre udsyn bagud, kan stationcaren klart anbefales. Bagagerummet vokser til 530 liter for blot 12.000 kr. ekstra, og med tanke på at en stationcar altid har en højere gensalgsværdi, er det lige før, dette tilvalg bliver gratis.

LÆS OGSÅ: Her er den nye Opel Astra

Nyt med faceliftet er indførelsen af automatisk nødbremse, der selv kan bremse for stillestående biler med op til 30 km/t. Kører du hurtigere, kan bilen sænke farten med op til 30 km/t., men over 80 km/t. kan systemet ikke nå at reagere på en kollision. Før bilen bremser selv, kommer en advarsel, der opfordrer føreren til at bremse. Det sikrer, at man holder en sikker afstand til bilen foran til hverdag.

Trykfølsom skærm er ikke standard på alle modeller. Basisudgaven må nøjes med almindelig radio, dog med bluetooth. Skærmen er vokset til syv tommer.
Trykfølsom skærm er ikke standard på alle modeller. Basisudgaven må nøjes med almindelig radio, dog med bluetooth. Skærmen er vokset til syv tommer.
Toyota indfører over sommeren systemet på Aygo, Yaris, Avensis og nu også Auris. Det er desværre kun standard på topmodellen, og sikkerhedspakken, der også omfatter advarsel for vognbaneskift, skiltegenkendelse og automatisk nedblænding af langt lys, koster 11.000 kr. Det er ærgerligt, at dette vigtige sikkerhedsudstyr ikke er standard på alle modeller som på den større Avensis.

Pænt standardudstyr og lavere priser

Auris er på verdensplan en af klassens mest solgte modeller, og den position har den ikke i Danmark. Derfor justerer Toyota priserne ned, samtidig med at udstyrsniveauet bliver løftet lidt i forbindelse med faceliftet. Det betyder, at basismodellen T1 (H1 med hybridmotor) har klimaanlæg, bluetooth og sædevarme.

Ny knap i Auris er til  den automatiske nødbremse, hvor du kan justere, hvornår du bliver advaret mod en forestående kollision. Systemet kan bremse bilen helt op ved 30 km/t., men op til 80 km/t. vil den minimere skaderne ved uheldet.
Ny knap i Auris er til den automatiske nødbremse, hvor du kan justere, hvornår du bliver advaret mod en forestående kollision. Systemet kan bremse bilen helt op ved 30 km/t., men op til 80 km/t. vil den minimere skaderne ved uheldet.
Den mere veludstyrede T2/H2 får en syvtommers trykskærm, bakkamera, elruder bag, læderrat og gearknop. Og det vil være den mest interessante version.

LÆS OGSÅ: Motors gruppetest af stationcars - Kia Ceed, Skoda Octavia, Opel Astra, Toyota Auris

Priserne begynder lige under 220.000 kr. for basismodellen med fem døre, men den nye 1.2 turbomotor med T2-udstyr er mere interessant til 264.000 kr., og ganske interessant er hybridmodellen med tilsvarende H2-udstyr og automatgear som standard blot 20.000 kr. dyrere.

Med faceliftet er det som om, Toyota har smidt forsigtigheden over bord. Men det er ærgerligt, at mærket ikke gør vigtigt sikkerhedsudstyr til standard på samtlige modeller.