
Når en BMW 3-serie og en Ford Grand C-Max kan være trecylindret, kan en VW Golf vel også. Det bliver Europas mest solgte bil i løbet af sommeren, når den første benzindrevne Golf Blue Motion lanceres.
23,3 km pr. liter er den officielle brændstoføkonomi både med manuelt gear og DSG-automatik, og så nøjsom har en Golf med benzinmotor aldrig været før.
LÆS OGSÅ: Motors stortest af VW Golf

Det er opnået uden en balanceaksel; motorens design og materialer har på anden måde forebygget vibrationer.
Stærk som den første Golf GTI
Motoren er i familie med de to trecylindrede fra VW Up, men er endnu mere lig den nye TSI-motor i Polo – bl.a. er Golf-motoren udstyret med turbo. Ydelsen er hævet fra 95 hk i Polo til her 115 hk, og dermed yder den grønne Golf lige så meget som første generations Golf GTI. Samtidig kører den længere på literen end den første diseldrevne Golf Blue Motion (22,2 km/l).

LÆS OGSÅ: Motors stortest af Mazda 3
Blue Motion-Golfen er optimeret ved en større tagspoiler og næsten lukket frontgrill, kølerlameller, der åbner og lukker efter behov for køling, dæk med mindre rullemodstand og en højere gearing. Det er dog ikke en voldsom høj gearing; ved 2.000 omdrejninger kører bilen ca. 90 km/t.
Desuden gør Blue Motion-bilen brug af en sportsundervogn, der sænker karrosseriet 15 mm.
Stationcar på vej

Blue Motion-motoren kommer efter sommeren også i Golf stationcar og i Sportsvan (22,2 km/l).
LÆS OGSÅ: Motors test af VW Golf GTE
Den nye sparemotor kommer i Danmark til at erstatte 1.2 TSI med 110 hk, men får det prismæssigt lidt hårdt i forhold til den populære 1.4 TSI (125 hk/18,9 km/l). Blue Motion-modellen koster nemlig fra 293.000 kr., og det er 18.000 kr. ekstra.