Tre cylindre gør blå Golf mere grøn

VW Golf når op på 23,3 km pr. liter benzin i en ny Blue Motion-udgave. Det er især opnået med en ny, fin trecylindret motor.

VW Golf Blue Motion får 3-cylindermotor.
Forpremiere

VW Golf Blue Motion kendes forfra på den lukkede, sorte grill. Den er en af flere forbedringer af luftmodstanden. Fotos: VW
VW Golf Blue Motion kendes forfra på den lukkede, sorte grill. Den er en af flere forbedringer af luftmodstanden. Fotos: VW
Motor mener: VW Golf Blue Motion er en fornøjelig måde at spare benzin på. Men merprisen er nok svær at hente hjem.

Når en BMW 3-serie og en Ford Grand C-Max kan være trecylindret, kan en VW Golf vel også. Det bliver Europas mest solgte bil i løbet af sommeren, når den første benzindrevne Golf Blue Motion lanceres.

23,3 km pr. liter er den officielle brændstoføkonomi både med manuelt gear og DSG-automatik, og så nøjsom har en Golf med benzinmotor aldrig været før.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af VW Golf

Bagtil er tagspoileren gjort lidt større for at forbedre aerodynamikken.
Bagtil er tagspoileren gjort lidt større for at forbedre aerodynamikken.
Lyden fra en trecylindret motor kan ofte være charmerende og energisk. Men på det punkt „skuffer” den trecylindrede Golf-motor. Den siger absolut intet ved almindelig kørsel, f.eks. konstant 130 km/t., men det kan man også sagtens vænne sig til. Et hårdt tråd på speederen og over 5.000 omdrejninger fremkalder en lille lyd, men det er også det.

Det er opnået uden en balanceaksel; motorens design og materialer har på anden måde forebygget vibrationer.

Stærk som den første Golf GTI

Motoren er i familie med de to trecylindrede fra VW Up, men er endnu mere lig den nye TSI-motor i Polo – bl.a. er Golf-motoren udstyret med turbo. Ydelsen er hævet fra 95 hk i Polo til her 115 hk, og dermed yder den grønne Golf lige så meget som første generations Golf GTI. Samtidig kører den længere på literen end den første diseldrevne Golf Blue Motion (22,2 km/l).

Den nye, trecylindrede 1.0 TSI-motor er kompakt og vejer blot 89 kg. Det er ti kg mindre end den firecylindrede.
Den nye, trecylindrede 1.0 TSI-motor er kompakt og vejer blot 89 kg. Det er ti kg mindre end den firecylindrede.
Drejningsmomentet er hævet fra 160 Nm i Polo-versionen til 200 Nm – hvilket er med til at forklare Golf’ens overbevisende mellemaccelerationer. De 200 Nm er også pænt mere end de 175 Nm i den firecylindrede 1.2 TSI.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af Mazda 3

Blue Motion-Golfen er optimeret ved en større tagspoiler og næsten lukket frontgrill, kølerlameller, der åbner og lukker efter behov for køling, dæk med mindre rullemodstand og en højere gearing. Det er dog ikke en voldsom høj gearing; ved 2.000 omdrejninger kører bilen ca. 90 km/t.

Desuden gør Blue Motion-bilen brug af en sportsundervogn, der sænker karrosseriet 15 mm.

Stationcar på vej

Stationcar og Sportsvan kommer lidt senere også i benzindrevne Blue Motion-versioner.
Stationcar og Sportsvan kommer lidt senere også i benzindrevne Blue Motion-versioner.
Den blå Golf er i Danmark baseret på 40 Years Edition-modellen, og i modsætning til første generation Blue Motion er der mange muligheder for ekstraudstyr.

Blue Motion-motoren kommer efter sommeren også i Golf stationcar og i Sportsvan (22,2 km/l).

LÆS OGSÅ: Motors test af VW Golf GTE

Den nye sparemotor kommer i Danmark til at erstatte 1.2 TSI med 110 hk, men får det prismæssigt lidt hårdt i forhold til den populære 1.4 TSI (125 hk/18,9 km/l). Blue Motion-modellen koster nemlig fra 293.000 kr., og det er 18.000 kr. ekstra.