VW Passat GTE - blå og grøn firmabil

Volkswagen er næste år klar med en blå – som betyder grøn – udgave af den store Passat. Kombinationen af benzin og el giver officielt 62,5 km/l.

VW Passat GTE.
Forpremiere

Som den første elektriske VW kan Passat GTE fås som stationcar. Fotos: VW
Som den første elektriske VW kan Passat GTE fås som stationcar. Fotos: VW
Motor mener: Den velkørende opladningshybrid VW Golf GTE har fået en lige så sportslig og næsten lige så grøn storebror.

Den gode blanding af benzin og strøm rykker snart op firmabilsklassen hos VW, når Passat GTE næste år tager kampen op med Mercedes-Benz’ tilsvarende C-klasse 350e. I modsætning til Golf GTE fås Passaten både som sedan og stationcar.

Teknikken er helt den samme som i Golf GTE. Passats større vægt betyder blot, at VW har skruet lidt op for hestekræfter og drejningsmoment, og at de grønne egenskaber tilsvarende er falmet en smule. Rækkevidden på strøm alene er den samme: officielt 50 km.

Ladestikket sidder bag en låge i grillen. Logoet kan ikke åbnes og bruges som på Golf GTE, da Passat har en radar siddende bag logoet.
Ladestikket sidder bag en låge i grillen. Logoet kan ikke åbnes og bruges som på Golf GTE, da Passat har en radar siddende bag logoet.
Den sublime køreoplevelse er også den samme som i Golf. Samspillet mellem benzin og el foregår elegant, og det er helt umærkeligt, hvornår benzinmotoren starter og stopper, hvilket kan være flere gange i minuttet.

LÆS OGSÅ: Motors test af VW Golf GTE

Samarbejdet kan indstilles på mange måder, og som i Golf kan det blive en anelse kompliceret. Noget styres nemt via knapper ved gearstangen, andet kræver en tur i kørecomputeren, mens valget af motorbremse findes via gearvælgeren.

Den indstilling, der umiddelbart virker mest logisk, hybrid, findes kun via en menu. I stedet starter bilen altid i ren el-tilstand og begynder med at tømme batteriet. GTE-knappen gør også bilen til hybrid, men i en mere potent tilstand end i „hybrid”-mode, og benzinmotoren slukkes ikke.

Bagagerummet er i fuld størrelse trods den ekstra teknik, særligt det halvstore batteri. Under gulvet er der dog forsvundet lidt plads.
Bagagerummet er i fuld størrelse trods den ekstra teknik, særligt det halvstore batteri. Under gulvet er der dog forsvundet lidt plads.
Lyden er nok knap så fintunet som i Golf GTE. Den lidt sportslige motorlyd hører åbenbart ikke hjemme i firmabilsklassen.

Mange blå detaljer

Den elektriske Passat har en forhøjet vægt på ca. 170 kg, hvortil kommer 99 kg for DSG-gearet, men den ekstra vægt er eksemplarisk neutraliseret.
Motors første etape på 80 km, hvor strømmen ikke rækker hele vejen, viste 33 km/l plus 82 wattimer/km.

Hvor grøn, den blå Passat i virkeligheden er, afhænger ikke kun af, hvordan føreren behandler speederen, men i endnu højere grad af, hvor flink bilens bruger er til at sætte bilen i stikkontakten. Er man flink og kun har ture på maks. 40 km, er den store Passat i princippet lige så forureningsfri som en elbil.

LÆS OGSÅ: Motors duel mellem BMW i3 REX og VW Golf GTE

Omdrejningstælleren er erstattet af elmotorens power-o-meter. Når nålen står i det grønne felt, oplades batteriet.
Omdrejningstælleren er erstattet af elmotorens power-o-meter. Når nålen står i det grønne felt, oplades batteriet.
Opladningshybriden kan fås med en del ekstraudstyr og har som standard bl.a. LED-lygter. Desuden er Passat GTE pyntet med en masse blå detaljer, der får den til at skille sig ud fra resten af familien. bl.a. et markant blåt bånd under grill’en, blå bremsecalipre (!) og blå lysdioder indvendigt i dørene.

Passat GTE må have trækkrog, og den maksimale påhængsvægt er stor: 1.900 kg. Bagagerummet er som udgangspunkt uændret, men under gulvet er der forsvundet lidt plads.

Den danske introduktion af Passat GTE er udskudt til begyndelsen af 2016. Holland snupper stort set hele produktionen i år, da en lokal afgiftslempelse for opladningshybrider ophører til nytår.

LÆS OGSÅ: Motors test af Mercedes C300 Hybrid

Det blå tema ses mange steder på Passat GTE, bl.a. på bremsecaliprene.
Det blå tema ses mange steder på Passat GTE, bl.a. på bremsecaliprene.
Den danske pris kendes ikke, men det bliver en del mere end Golf GTE, som koster knap 430.000 kr. Motors gæt er omkring 575.000 kr. Det interessante for Passat-kunder er imidlertid, hvad beskatningsværdien som firmabil bliver.