
Tingene foregår ikke altid så stringent og logisk hos Europas største bilmærke, som tysk fornuft skulle tilsige. 12 år nåede VWs mellemstore familieflytter Touran at leve, inden det nu omsider er blevet tid til en helt ny model. Det svarer til, at VW har sprunget en hel generation over.
Men til oktober er Touran II klar til at appellere til danske børnefamilier og andre med behov for god plads eller høj siddeposition. Og den appel er appetitlig, viser Motors første møde med den syvsæders MPV.
LÆS OGSÅ: Motors test af BMW 218d Active Tourer
Den nye Touran nyder godt af at være baseret på VWs MQB-platform, som bl.a. benyttes til Golf 7 og den nyeste Passat. De byggeklodser betyder store muligheder for tekniske tilvalg og økonomiske motorer.

God plads overalt
Touran var også tidligere rummelig, men pladsforøgelsen er en markant kvalitet, man hurtigt lægger mærke til ved den nye model. Det er f.eks. muligt, nærmest behageligt, for en voksen på 183 cm at „sidde bag sig selv” på alle tre rækker.
Anden række er komfortabel for voksne, og personen i midten kan nyde, at gulvet er stort set plant. Tourans kantede form betyder, at man på yderpladserne har fin plads til skulder og hoved. For mindre børn forekommer dørsiden at være lidt høj, men til gengæld kan sideruden køre helt ned i døren.
LÆS OGSÅ: Nyhed om Ford Galaxy

Adgangen til tredje række er rimelig, og selv heromme kan en voksen sidde nogenlunde. Fødderne kan være under sædet foran, og knæplads er der masser af, mens det strammer noget hen over hovedet. Bilens gardinairbag dækker også her.
Videoovervågning bagi
Også den gamle Touran havde fem individuelle bagsæder, men sæderne er nu af en helt anden type, som ikke skal tages ud og kan foldes ned og danne et helt plant gulv.

Touran kommer med stort set alt det komfort- og sikkerhedsudstyr, der fås til Golf og Passat. Og det er meget. Genbruget karakteriserer også førerpladsens stringente og gennemarbejdede indretning og den komfortable kørsel og dynamiske optræden.
LÆS OGSÅ: Motors test af Fiat 500L
Unik i forhold til resten af Golf-familien er Touran dog også på flere punkter ud over pladsforholdene. MPV’en er således først i Golf-familien med mulighed for wi-fi hotspot, udvidet integration mellem telefoner og infotainment-systemet, et særligt rensende og allergivenligt „Pure Air”-klimaanlæg, og næst efter Passat første VW med mulighed for semi-automatisk bakning med trailer.
Hotspottet giver et par usædvanlige nye muligheder. Som første VW kan en tablet, f.eks. fra bagsædet, koble sig på musikanlægget og styre det. Og mere spøjst: Et Go Pro-kamera, der især bruges til actionpræget videofilming, kan også tilkobles. Det kan sættes til at holde øje med bagsæderne ved at vise billedet på skærmen foran, eller det kan monteres bag på campingvogn eller hestetrailer, så føreren kan se bagud under bakning med disse.
Rimelige priser

Den 110 hestes dieselmotor (op til 23,8 km/l) kunne være et godt allround-valg i Danmark, men den danske importør forventer, at de fleste dieselkunder – som især får Touran som firmabil – vil vælge den 150 hestes, mens benzinkøbere, der først og fremmest er private, går efter den 150 hestes benzinmotor.
I begyndelsen af 2016 kommer desuden en 180 hk benzin og en 190 hk diesel.
Prisen begynder ved 304.000 kr. for mindste benzinmotor, billigste diesel koster 339.000 kr. og en Comfortline med 150 benzinheste koster 374.000 kr. Sidstnævnte har en beskatningsværdi på 345.000 kr. Det er fornuftige priser, der kun er steget minimalt fra forgængeren. I forhold til den fempersoners Sportsvan, der kun koster 3.000 kr. mindre med samme 1.2-motor, virker Touran som et godt køb.
